16 Reacties

één maand geleden

Geregisteerd partnerschap is t zelfde eigenlijk in alles als trouwen. Je zegt alleen geen ja maar zet een handtekening en je moet t zien als trouwen maar jou spullen en geld blijft van jou en andersom. Je heb ook beide een getuigen nodig, verder wordt alles dan automatisch goed geregeld voor je kind mocht iemand van jullie komen te overlijden denk aan erfenissen en of je pensioen voor je kind en partner

één maand geleden

En een samenlevingscontract heeft geen meer waarde voor kind zegmaar tenzij je alles apart laat opstellen in een testament

één maand geleden

Reactie op Sigie

Geregisteerd partnerschap is t zelfde eigenlijk in alles als trouwen. Je ze ...
En t is niet in elk land geldig, mocht je gaan emigreren. En trouwen is wel overal rechtsgeldig

één maand geleden

Wij doen geregistreerd partnerschap omdat ik graag in NL dezelfde naam wil hebben als m’n kinderen. Wij hebben geen behoefte om te trouwen, maar vind het een mooie tussen oplossing. Blijkbaar is voor zowel trouwen als geregistreerd partnerschap dat je eigenlijk overal nog je meisjes naam gebruikt. Maar op je paspoort en officiële instantie kan je dus ook de naam van je partner aannemen.

één maand geleden

Wij willen ook nog trouwen en bij ons in Duitsland bestaat geen geregistreerd partnerschap. Mn vriend heeft nu de 'ongeboren vrucht' erkent en we hebben nu ook beide ouderlijk gezag. We konden ook meteen de achternaam kiezen voor de baby. Aangezien het voor ons beide duidelijk is dat we na het trouwen beide zijn achternaam willen hebben, was het een no brainer dat de baby ook mijn vriend's achternaam krijgt.

één maand geleden

Vroeger was het zo dat je na het erkennen bij de gemeente het gezamenlijk gezag bij het kantongerecht aan moest vragen. Simpele procedure, maar weer een 2e stap die je niet nodig had met trouwen. Bij overlijden is alles direct geregeld bij wet in een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Ik vermoed dat de kosten van een testament niet veel minder zullen zijn dan een eenvoudig huwelijk (dan bedoel ik zonder feest/jurk etc.). Ook het gebruik van dezelfde achternaam is voor veel vrouwen belangrijk. Jij hebt dus de grootste redenen al getackeld, zeker met het testament (ik ga er gemakshalve dus vanuit dat je daarin de erfenissen/pensioenen/vruchtgebruik van de evt. koopwoning etc. geregeld hebt) en als de naam minder belangrijk voor je is. Off-Topic: ik was ook nooit echt voor het huwelijk. Mijn man wel en uiteindelijk heb ik de meest fantastische dag van mijn leven gehad. Bizar hoe ik er eerst instond en hoe emotioneel ik nogsteeds kan worden als ik eraan denk wat voor prachtige dag dat was!

één maand geleden

Wij hebben een samenlevingscontract en alles in testament vast staan. En idd bij gemeente huis geweest voor erkenning en gezag. Hier geen behoefte aan trouwen/geregistreerd partnerschap. Enige is dat ik een andere achternaam heb als mijn kinderen idd. Maar nooit problemen/onduidelijkheden mee gehad.

één maand geleden

Wat ik vooral om me heen hoor is dat de vrouw dezelfde achternaam wilt als het kindje en inderdaad in het geval 1 komt te overlijden het makkelijker is allemaal. In ons geval hebben we ervoor gekozen dat de kinderen mijn achternaam hebben/krijgen en trouwen willen we uiteindelijk wel maar niet alleen uit praktische redenen maar gewoon ook uit liefde dus hebben wij niet gekozen voor geregristreerd partnerschap.

één maand geleden

Ik denk dat het vooral afhangt van wat je al in je samenlevingscontract en testament hebt vastgelegd. Een samenlevingscontract kan vrij oppervlakkig zijn (bijvoorbeeld de rechten die je elkaar geeft bij uit elkaar gaan), terwijl je bij geregistreerd partnerschap of trouwen naar mijn idee vaker financieel ondersteuning geeft als de relatie overgaat. Zeker omdat de zorg voor de kinderen lang niet altijd 50/50 worden gedeeld qua tijd en 1 van de twee minder gaat werken, en dus bijv minder pensioen gaat opbouwen, niet onterecht om daar afspraken over te maken!

één maand geleden

Wij hebben ook geregistreerd partnerschap gekozen uit gemakzucht. Met de standaard voorwaarden is alles op zowel financieelvlak, vaderschap en erfenis in 1 keer geregeld in plaats van dat je alles apart moet regelen. Gratis op de dinsdagochtend bij het gemeentehuis… Romantisch is anders 😂

één maand geleden

Wij gaan 18-11 trouwen wel gratis op maandag. Voor ons hoef de hele poespas erbij allemaal niet. Wij gaan trouwen zeker uit liefde maar zijn beide best wel introvert🤣🤭. Wij gaan erna wel lekker ontbijten met mijn ouders, getuigen en onze dochter. Erna met zijn tweetjes huwelijksnacht weg. Ik wilde wel heel graag trouwen voordat onze zoon geboren zou worden😊.

één maand geleden

Samenlevingscontract met 2 testamenten. Dan heb je echt alles goed geregeld. Geregistreerd partnerschap zonder testamenten is alsnog maar deels goed geregeld. Ga voor een adviesgesprek naar een notaris, die bespreekt de mogelijkheden en opties met je door (duurt zo een 2 uur). Aan het einde van gesprek komt dan een advies. In ons geval was geregistreerd partnerschap geen goede optie omdat we meer wensen hadden. En geregistreerd partnerschap met 2 testamenten was 2000 euro duurder.

één maand geleden

Ik had een samenlevingscontract en 2 testamenten voordat m'n 1e was geboren. Dit +erkening van de kleine is juridisch voldoende. Je kunt altijd nog trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan. Ik ben toen m'n 1e een jaar was getrouwd o.a. omdat ik dezelfde achternaam wil als mijn kinderen en partner.

één maand geleden

Wij willen niet trouwen en hebben daarom voor een geregistreerd partnerschap gekozen. Dit was vollediger en minder gedoe dan een samenlevingscontract. Het geregistreerd partnerschap hadden we vooral gesloten voor het kopen van een huis. Wat betreft de zwangerschap: we wijzen een voogd aan via het gezagsregister zodra de tweeling is geboren (voor het geval we beide komen te overlijden). We willen beide achternamen doorgeven aan onze kinderen, dus dit hebben we ook alvast geregeld bij de gemeente.

één maand geleden

3 jaar geleden wilden wij wel graag trouwen en bleek ik 2 week na het huwelijksaanzoek zwanger (na bijna 2 jaar proberen), dus in plaats van klein houden hebben we alles snel gepland en zijn met 5,5 maanden zwanger getrouwd in een kasteeltje incl grote witte jurk. We hebben de bruidstaart ook ingezet als gender reveal (1 kleine roze roos bovenop). Dus ook dat is een optie.

één maand geleden

Wij willen ooit nog een bruiloft, maar omdat we alles vast willen laten zetten voordat de kleine er is (denk aan regeling bij scheiding, financiën, pensioen) en ik graag dezelfde achternaam wil hebben we alvast gekozen voor geregistreerd partnerschap. Ik trek wel een mooie jurk aan en daarna houden we een borrel bij ons thuis om het te vieren met onze families, je weet nooit wie er bij je bruiloft bij kunnen zijn en ik hecht er veel waarde aan dat mijn opa & oma nu getuigen kunnen zijn 😊