13 Reacties
11 maanden geleden
Omdat je vraagt naar het huisartsprotocol, dat officiële advies vind je hier met aparte adviezen voor borst- en flesvoeding: https://www.thuisarts.nl/spruw/mijn-baby-heeft-spruw
11 maanden geleden
Mijn dochter heeft het ook, wel last van, heb medicatie gekregen en met 2 dagen was het zo goed als weg, moet het nog even blijven doorgebruiken. Hier ook elke dag spenen en flessen uitkoken etc
11 maanden geleden
Hygiëne is inderdaad heel belangrijk, doeken, kleding, flesjes, spenen. Ook je handen wassen is heel belangrijk.
Zie hieronder de link naar thuisarts, gezien je vraag wat huisartsenadvies is 😉
https://www.thuisarts.nl/spruw/mijn-baby-heeft-spruw
11 maanden geleden
Kokosolie op tong werkte hier heeeel goed! Dat naast alle hygiëne maatregelen.. is idd nogal gedoe maar met kokosolie erbij ging t hier al snel veel beter.
11 maanden geleden
Niet helemaal relevant maar hoe zie/merk je het verschil tussen wit door de melk en door spruw?? 🥹
11 maanden geleden
Niet helemaal relevant maar hoe zie/merk je het verschil tussen wit door de ...
Wit door de melk kun je wegvegen spruw niet.
11 maanden geleden
Niet helemaal relevant maar hoe zie/merk je het verschil tussen wit door de ...
Spruw groeit snel, teminste bij mijn dochter, het begon mey witte vlekjes op de tong en de volgende dag was haar hele tong gehemelte en tandvlees wit, dit is niet weg te halen. Mijn dochter had er last van en wilde hierdoor de fles niet meer, rode billen en was huilerig, gelukkig snel medicatie voor gekregen. Veel babys hebben dit zonder klachten
9 maanden geleden
Mijn dochter had het ook vanaf dat ze een week oud was. Eerst even aangekeken, toen kokosolie en toen toch maar nystatine gaan gebruiken omdat ze onrustig was tijdens de fles. Wekenlang alles na ieder gebruik uitgekookt en gewassen en 4x per dag nystatine gebruikt, maar was nog niet weg. Nu gentiaan violet gebruikt en dat werkte beter. Deed het ‘‘s avonds na haar fles in dr mond, dan was de ergste kleur de volgende ochtend alweer verdwenen.
9 maanden geleden
Ik werd helemaal gek van flessen uitkoken dat ik op een gegeven moment zon sterilisator apparaat had gekocht
Kom ik week later op CB bij andere arts zei die: neeee dit is geen spruw. Wist niet wat t wel was, ze dacht gewoon melkaanslag
Inmiddels is ze veertien weken en het is nog steeds niet helemaal weg
Wel gek die witte tong maargoe
9 maanden geleden
Reactie op ellehs89
Ik werd helemaal gek van flessen uitkoken dat ik op een gegeven moment zon ...
Ons zoontje heeft ook al sinds hij 2 weken was een witte tong. Denk toch echt ook wel spruw. Huisarts zegt niks aan doen als hij er geen last van heeft. Het zal ooit vanzelf wel een keer weggaan. Ik doe er qua hygiëne niks speciaals meer aan. Vind het niet te doen en het helpt toch niet.