38 Reacties
20 dagen geleden
Mijn jongste wilde het ook niet. Na een paar weken geprobeerd (ook borstvoeding) maar hij vond het niks. Oudste moest ook echt even wennen (ook borstvoeding). Ik bied het nu ook niet aan denk ik. Mijn oudste heeft de speen alleen in bed gehad met slapen, en voor hij 2 was gestopt. Ik denk dat het al heel veel scheelt als je de speen voor ik bed houdt. Dan krijg je ook geen kind van 3 dat je nog met speen ziet rondlopen. En minder invloed op het gebit.
20 dagen geleden
Ik heb zelf nooit een speen gebruikt en ga het deze keer ook niet doen.
Je ziet vaak dat babys er geen behoefte aan hebben en ze de speen uitspugen maar ouders speen blijven aanbieden totdat de baby het uiteindelijk wel aanpakt.
Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet maken en moet doen waar die zich goed bij voelt. Inplaats van oordelen over hoe iemand het wilt gaan doen.
Ik ga in iedergeval geen speen aanbieden. De borst zal genoeg zijn net zoals de ik de vorige keer heb ervaren.
20 dagen geleden
Ik ga wel een speen gebruiken. Ik werk in het onderwijs en zie teveel kinderen die in de bovenbouw van de basisschool nog steeds duimzuigen/vingerzuigen. Een speen kun je afnemen, de vingers niet. De drama om daar vanaf te komen wil ik zoveel mogelijk mijn best doen om dat te voorkomen. Natuurlijk is het kind afhankelijk of ze een speen ook fijn vinden. Van de speen afraken zie ik in mijn omgeving juist dat dit wel te doen is en dat je er zelf veel invloed op hebt. Zo hebben vrienden van ons samen met hun dochtertje de speen op een gegeven moment op de post gedaan naar een nieuwe pasgeboren baby (ze hadden net een nichtje gekregen). Anderen zijn met hun kindje naar de speelgoedwinkel geweest en hebben hun kindje bij de kassa laten betalen met zijn spenen terwijl hij een nieuwe auto "kocht". In ieder geval ga ik liever de strijd aan met de speen dan mijn haar vingers, want dat kan nog wel tot groep 8 doorwerken en dan krijg je pas gebidsproblemen.
20 dagen geleden
Ieder kind is anders, maar veel is ook echt afhankelijk van hoe je er als ouders mee omgaat.
Wij hebben bewust wel een speen gegeven, wat al eerder beschreven staat omdat dit inderdaad makkelijker af te leren is dan duimen 😉
Bij ons al wel vanaf een maand of 6/7 alleen in bed, ze hebben nooit anders geweten dus ook altijd prima geweest.
Oudste met ruim 2,5 de speen weg laten gooien en de jongste nu net een week geleden met ruim 2. Geen gekke dingen met cadeautjes of begraven of wat je ook allemaal voor dingen hoort.
Beiden hebben misschien 2/3 dagen heel even moeten wennen, maar sliepen altijd binnen een uur en snachts maximaal 2/3 keer eruit geweest en binnen 5 minuten weer stil.
Advies wat ik altijd hoor is om de speen rond 10/11 maanden weg te doen of na de 2jaar. Daarvoor hebben ze nog minder gewenning eraan en na de 2 kun je het anders uitleggen.
20 dagen geleden
Reactie op DRH1993
Ieder kind is anders, maar veel is ook echt afhankelijk van hoe je er als o ...
Ik ken juist het advies om al met 4 maanden te stoppen.
https://snugglesanddreams.com/peuters-kleuters/speentje-wegnemen-behouden/
20 dagen geleden
Hier wel een speen gebruikt bij oudste dochter. Alleen in bed, daar buiten niet.
Toen ze bijna twee jaar was, uitgelegd dat de speen voor kleine kindjes is en toen was het eigenlijk vrijwel meteen goed. Hier ook geen grote spektakels met weggooien, opsturen naar de babypiet enz.
De speen is bij ons met momenten een lifesaver geweest en het was zo afgeleerd, dus ik ga ‘m bij dit kindje ook weer aanbieden. Liever spenen dan duimen…
Maar goed, ieder z’n ding!
20 dagen geleden
Reactie op DRH1993
Alleen is dacht ik dan de kans juist groter dat ze alsnog naar een duim ove ...
Ja dat kan natuurlijk. Het schijnt dat 90% van de baby's die duimen uit zichzelf stoppen voor ze 1 zijn.
https://www.gezondheid.be/artikel/baby/slaapcoach-nathalie-van-snuggles-and-dreams-over-tutjes-en-duimen-35096
20 dagen geleden
Voorkeur voor geen speen. Wat je al noemt, de effecten op langere termijn, ook het verhemelte en kaak.
Ik had bij m’n dochter zo’n natuurrubbere speen, lijkt nog het meest op een tepel. Af en toe aangeboden, maar mijn dochter wilde geen speen (gelukkig) Ik schaf er deze keer weer zo een aan, dan heb ik het maar in huis en misschien vind deze baby er wel meer comfort bij…het afbouwen zie Ik dan wel weer. Maar zodra ze 1-2jr sowieso ‘afbouwen’ , zeg ik nu ☺️
Of inderdaad wat anderen zeggen, met slapen alleen….Maar ik denk dat dat niet zo zal zijn aangezien ik bv wil geven en ze met de tiet in slaap laat vallen….🤗
20 dagen geleden
Hier geen speen. Bij mij dochters (bijna 2 en 5) ook nooit aangeboden en doen geen duimzuigen oid. Zij zijn wel tot lang (de jongste tot 3 maand geleden en oudste ruim 2 jaar) en op verzoek, aan de borst geweest. Stel ik zou kunstvoeding geven had ik waarschijnlijk wel een speentje in huis gehaald voor de zuigbehoefte maar denk als je gewoon borstvoeding op verzoek kan doet dat helemaal niet nodig is
20 dagen geleden
Hier een mama van 3 speenverslaafden! Bij ons is het afleren echt moeilijk, mijn oudste was 4 jaar toen de logopedist op school zei dat ze er echt mee moest stoppen. Mijn middelste van nu 4 jaar heeft nog steeds een speentje en mijn jongste van 2 bijna 3 jaar ook. Bij hun wil ik het tegelijk gaan afleren, alhoewel ik denk dat het moeilijk gaat worden met 2 eigenwijze meiden.
Als ik jouw was zou ik het aankijken, er zijn kindjes die bijna geen zuigbehoeften hebben en de speen zelfs uitspugen. Je kan er 1 voor de zekerheid aanschaffen en alleen geven als je merkt dat je kindje veel zuigbehoeften heeft.
20 dagen geleden
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen enkel de speen voor het slapen of de hele dag door en aan speenkoord vastgeklemd. Onze dochter van 19 maanden weet ook dat ze hem alleen met slapen "mag". Nooit problemen dat ze hem overdag ook wil. Zie er dan ook geen probleem in. Je krijgt nog zoveel slaapregressies, tandjes, ziek zijn en alle ellende. Als die speen dan troost kan bieden. Zeker doen. Heb zelf ook een allergie tegen lopende speenkinderen.. Maar er is nog zo'n groot gebied daartussen.
20 dagen geleden
Je moet op tijd stoppen met de speen. We zijn rond 12 maanden gestopt met de speen en het ging prima. Alleen een paar dagen was het lastig met slapen maar daarna miste hij het niet. Overdag waren we al veel eerder gestopt, alleen met slapen had hij toen nog behoefte
20 dagen geleden
Bij een heftige zuigbehoefte ga ik m zeker wel aanbieden. Ik was ook bang dat mn eerste zoontje er te gehecht aan zou raken. Afbouwen hielp niet, dus rond de 9 maanden cold turkey ermee gestopt. Ff n week gedoe geweest met inslapen, maar daarna was t klaar!
Zo ga ik t nu ook weer doen
20 dagen geleden
Bij mijn eerste dachten wij vooral, we zien wel, en uiteindelijk konden we wel zonder, alleen later ging ze wel duimen. Dat zijn we nu aan het afleren, inmiddels boeken we daar wel voortgang mee gelukkig.
Ook bij de baby straks gaan we er denk ik open in: observeren wat dit kindje nodig heeft en daarop inspelen.