66 Reacties
6 maanden geleden
Hoi!
Bij mij is in 2021 de ziekte van crohn geconstateerd. Onderzoeken, prednison en vaste medicatie, je kent het wel. Ik moest spuiten. 2022 raakte ik zwanger en moest ik bij de 30 weken stoppen. Sindsdien gaat het zo goed en zit nu al 1.5 jaar niet meer aan de medicatie. Zwangerschap kan dus ook positief zijn op de ziekte van crohn! Laten we hopen bij jou ook zo. Want is het bij jou op dit moment actief en welke medicatie gebruik je? Liefs
6 maanden geleden
Hoi hoi, Janine hier. Geen crohn maar het zusje ervan colitis ulcerosa.
Gelukkig met medicatie al een hele tijd stabiel. Nu ook zwanger van ons eerste wondertje (6+1). Ben vooral ook benieuwd wat voor invloed de zwangerschap en de ziekte op elkaar hebben en wat dit betekent voor de komende periode.
Liefs
6 maanden geleden
Reactie op iflaura
Hoi!
Bij mij is in 2021 de ziekte van crohn geconstateerd. Onderzoeken, pre ...
Wat fijn! Ik heb relatief weinig klachten van Crohn alleen ontstekingen blijven erg hoog. Ben begin maart gestopt met zusje van prednison en sindsdien weet ik niet hoe het met mn ontstekingswaarde zijn. Voel me gelukkig heel goed, nergens last van (ook nauwelijks tot geen zwangerschapdkwaaltjes).
Ik slik thiosix en spuit hyrimoz. Ben benieuwd hoe de zwangerschap verloopt. Duim dat alles goed gaat. Voel me wel heel onzeker en duurt nog zooooo lang voor ik een echo oid krijg. Moet eerst op de poli langskomen (erasmus mc) en dan wordt de begeleiding door gynaecoloog besproken.
6 maanden geleden
Reactie op Beekelder
Hoi hoi, Janine hier. Geen crohn maar het zusje ervan colitis ulcerosa.
Ge ...
Gelukkig!
Heb je al een afspraak staan voor een echo?
Ben ook heel benieuwd hoe het verloopt. Lees af en toe verhalen op facebookgroepen 😅 Maar ieder mens is gelukkig anders.
6 maanden geleden
Hi,
Hier na mijn eerste zwangerschap gediagnosticeerd met PSC en ziekte van Crohn (twijfelden ze eerst over, maar lijkt het toch te zijn). Ik was nog geen 4 maanden na mijn bevalling opgenomen in het ziekenhuis waarbij ik hoge prednison stootkuur kreeg en vervolgens maandenlang afbouwen. Ook azathioprine geslikt, maar mijn lichaam verwerkte dat niet goed dus vervolgens aza icm allopurinol. Hier ben ik eind vorig jaar mee gestopt en mijn waarden zijn stabiel. Laatst was de calprotectine weer te hoog, maar voel me redelijk goed dus hoef nu geen medicijnen te slikken.
Ook was ook gestopt met maagzuurremmers (had ook zweren in mijn 12-vingerige darm) , maar merk dat het bij mijn maag nu juist iets minder fijn voelt. Hoop dat ze nu niet terugkomen 🤞🏻🍀.
Een paar weken terug had ik nog een afspraak waarbij ik helaas toen moest melden een miskraam gehad te hebben.
1 week terug zijn we erachter gekomen dat ik weer zwanger ben, dus begin juli hopelijk melden dat ik zwanger ben. Mijn ontlasting is nog wel van slag, maar zeker veel beter dan dat het in sommige periodes geweest is. Ben benieuwd hoe het allemaal zal verlopen. Hopen dat de zwangerschap en onze lichamen het allemaal goed mogen en kunnen verdragen en alles goed mag gaan. 🍀😊
6 maanden geleden
Reactie op AVC21
Hi,
Hier na mijn eerste zwangerschap gediagnosticeerd met PSC en ziekte va ...
Spannend he. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het allemaal verloopt. Duim voor iedereen goed 🍀🤗
6 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Gelukkig!
Heb je al een afspraak staan voor een echo?
Ben ook heel benieuwd ...
Ja zeker! Eerste echo op 5juni. En pas 19 juni eerste afspraak bij de verloskundige. Vind het zo spannend aangezien je nu niet weet of het goed is..
Heb wat vage klachten. Af en toe misselijk/weeeig, wat opgeblazen gevoel en wat obstipatieklachten, maar vooral pijnlijke borsten😅
Ik probeer vooral niet teveel horrorverhalen te lezen, dat maakt je gevoel niet beter🙊
Dus we wachten met spanning nog 2 weken en dan weten we iets meer 😊
6 maanden geleden
Reactie op Beekelder
Ja zeker! Eerste echo op 5juni. En pas 19 juni eerste afspraak bij de verlo ...
Ik heb 17 juni pas afspraak op zwangerschapspoli van mdl (ivm vakantie) en dan gaan we begeleiding van gynaecoloog bespreken. Dus geen idee wanneer we de baby zien/horen. Duurt zo ontzettend lang, maarja.
Verloskundige heb ik wel geregeld maar die wachten het ziekenhuis af.
6 maanden geleden
Reactie op famstrom
Heeey ik heb helaas ook de ziekte van crohn.
Heb je daar veel last van en hoe ervaar je de zwangerschap?
6 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Heb je daar veel last van en hoe ervaar je de zwangerschap?
Ik ben pas 3 weken. Maar ik zat net in een fase waarin ik voor de eerste keer geopereerd zou gaan worden. Omdat de overgang van dikke naar dunne bijna dicht zit van littekenweefsel. Dus dat moest er tussen uit. Ik heb nog niet eerder een operatie gehad aan me crohn. Dus ik moet dan laxeren anders kan het niet door die doorgang. Dus dat was niet prettig. Tis niet zo erg als een oplvlamming maar wel onprettig. Nou Dus dit was de laatste iui poging (poging 3) want dan zouden we stoppen en eerst die operatie doen. Maar je zal altijd zien. Raak. Ik ben heeeeel blij dat het is gelukt. En dan maar wat meer vloeibaar eten smoothies met groenten enzo om wel alle voedingstoffen binnen te krijgen. Maar de mdl zit er boven op of toch die operatie nodig is maar dat kan pas na de 12 weken enzo maarja wil je dat risico nemen. Maar wat gaat er gebeuren als me darmen in later stadium van de zwangerschap verplaatsen en ik meer last krijg van die afsluiting. Nou je hoort t al allemaal spannende vragen enzo. Maar de mdl zit er boven op met de gym Dus heb vertouwen in hun. Maar tot 12 weken kunnen we zoiezo niks. En jij?
6 maanden geleden
Reactie op famstrom
Ik ben pas 3 weken. Maar ik zat net in een fase waarin ik voor de eerste k ...
Pff heftig zeg! Heel spannend allemaal voor je. Maar misschien dat je tijdens de zwangerschap helemaal geen last hebt van de crohn. Die verhalen lees je genoeg.
Ik ben als ik het goed heb uitgerekend vandaag 6 weken. Paar jaar geleden ben ik 3x geopereerd aan een fistel maar verder is het redelijk stabiel, weinig last. Hopelijk blijft dat zo. Vanwege de operaties zou ik misschien wel een keizersnede moeten maar zien we dan wel weer. Nu gewoon duimen dat alles goed is met de baby en dat de crohn rustig blijft.
6 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Pff heftig zeg! Heel spannend allemaal voor je. Maar misschien dat je tijde ...
Spannend is dit je eerste kindje. Ik hoor ook vaak dat door de hormonen de crohn stabiel is tijdens zwangerschap. We gaan inderdaad van het beste uit. Is dit jou eerste kindje.
6 maanden geleden
Reactie op famstrom
Spannend is dit je eerste kindje. Ik hoor ook vaak dat door de hormonen de ...
Ja dit is ons eerste kindje dus allemaal nog erg nieuw. Af en toe kan ik het niet geloven haha (ook omdat ik geen zwangerschapsklachten heb).
6 maanden geleden
Hoi,
Geen crohn maar colitis ulcerosa.
Ik heb bij me eerste zwangerschap jammer wel heel veel last gekregen van me ziekte bij de 20 weken ongeveer slikte eerst azathiopirine als ik goed schrijf maar in de zwangerschap moeten veranderen naar thiosix en heb ook prednison moeten slikken na zwangerschap ( 28 februari 2024) maar sinds begin mei begonnen met infliximab infuus maar nu achter gekomen dat ik 2de keer zwanger ben en de infuus mag in 3de trimester niet meer dus ben benieuwd hoe me darmen op deze zwangerschap gaat reageren
6 maanden geleden
Reactie op LifeIsPrecious
Hoi,
Geen crohn maar colitis ulcerosa.
Ik heb bij me eerste zwangerschap ja ...
Oh het is Azathioprine bijna goed geschreven*😂 en overigens heb ik me darmziekte bijna 3 jaar al over een maand
6 maanden geleden
Ik heb crohn, en ben nu 5 weken zwanger van ons 2e kindje. Ons zoontje is net 1.5 jaar oud. Nu heb ik altijd weinig klachten van crohn maar tijdens mijn zwangerschappen echt 0,0 last. Heerlijk! Hopelijk werkt dat bij jou ook zo.
5 maanden geleden
Ik moest vorige week mn ontlasting inleveren en helaas. Calpro is 1288. Nu is de mijne altijd hoog maar niet zo hoog. Ben benieuwd wat het vervolg wordt 😬 17 juni pas afspraak op de poli. Heb af en toe last van darmen. Kan mn buik dan niet aanraken en voelt heel zwaar, maar kan ook van de zwangerschap zijn. Vind het wel beetje eng/spannend met name voor de baby.
5 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Ik moest vorige week mn ontlasting inleveren en helaas. Calpro is 1288. Nu ...
Voor de baby is niet erg zolang je meteen erbij bent waarschijnlijk krijg je andere medicijnen misschien wat ik ook gehad heb want had al bij 20weken last gekregen nu zie ik dat jij 7 weken bent pas hihi zal vast goed komen vooral niet stressen want dat is nog slechter voor de baby en ook voor jou😊
5 maanden geleden
Hai,
Sinds 2007 Crohn. In 2020 bevallen van onze dochter na een helse zwangerschap met mega opvlamming van Crohn. Mijn klachten waren totaal niet wat ik herkende dus we kwamen er laat achter en toen was enige optie prednison.. daarnaast spuit ik amgevita (adulimumab) en dit mocht gewoon doorgegeven worden. Nu 9 wkn zwanger van nr 2.. vind het super spannend omdat ik vorige x zo ziek was.. en ik veel buikpijn heb maar ga nu direct over naar Umcg zwanger poli mdl.
Mijn tip is wel om er zelf bovenop te zitten en standaard elk trimester calprotectine te testen. Ik had totaal niet door dat het m’n Crohn was ik moest ontzettend overgeven en had wel buikpijn maar bij 1e weet je ook niet wat je wel en niet mag voelen.
Hopelijk blijft het bij jullie allemaal onder controle en hebben jullie mijn tip niet nodig😉