66 Reacties
5 maanden geleden
Hi, hier ook crohn en nu 9+5 zwanger van de eerste. Vind het zelf lastig om onderscheid te maken tussen crohn en zwangerschap en hopelijk blijft het allemaal rustig! Benieuwd hoe het ondertussen met jou gaat!
5 maanden geleden
Hoi allemaal,
Vandaag op de zwangerschapspoli geweest van mdl afdeling. Ze willen een echo maken van een poliep om te kijken of daar de hoge ontstekingswaarde vandaan komen aangezien ik weinig klachten heb . Verder was alles goed gelukkig. Geen verandering in medicatie (wat ik wel had verwacht).
9 juli staat onze eerste echo gepland bij de gynaecoloog. Vind dat echt te lang duren, zijn dan ruim 12 weken. Wachten duurt zo ontzettend lang, wil nu de baby zien en weten of alles goed is. Het maakt ons een beetje onzeker want heb ook (bijna) geen zwangerschapskwaaltjes, dus hopelijk kunnen we de afspraak verplaatsen 😅🍀
5 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Hoi allemaal,
Vandaag op de zwangerschapspoli geweest van mdl afdeling. Z ...
Mooi om te horen dat nog goed gaat hihi!
En ja je kan ook ergens losse echo plannen heb ik ook gedaan tijdens me zwangerschap heb heel vaak losse echo's genomen omdat ik er zo van geniet elke keer dat ik hem zag🥰
5 maanden geleden
Reactie op LifeIsPrecious
Mooi om te horen dat nog goed gaat hihi!
En ja je kan ook ergens losse echo ...
Het heeft geholpen. Aankomende maandag een afspraak bij gynaecoloog. Vind het wel heeeeel spannend nu 🤗
5 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Het heeft geholpen. Aankomende maandag een afspraak bij gynaecoloog. Vind h ...
Ohh wat fijn zeg! Wat geweldig nieuws voor jou! Ben ook heel benieuwd hoe het maandag dan gegaan is😊
5 maanden geleden
Hoi! Mag ik meelezen en schrijven? Ook ik heb de ziekte van Crohn en ben zwanger van de derde...
Bij mij had de diagnose Crohn impact op de eerste twee zwangerschappen. Ik werd gelijk "medisch" gestempeld, extra controles in het ziekenhuis en veel zorgen (kindjes waren kleiner).
Na de bevalling van de tweede vond mijn vader een formulier. Ontslagbrief van mijn geboorte. Daarop stond dat ik ook veel te licht en klein geboren was.
Weinig tot geen actieve klachten. En met het gegeven dat ik ook klein was, afspraak gemaakt dat ik zo lang mogelijk bij verloskundigepraktijk blijf. Bij vermoedens dat er iets is met het kindje of mij, gaan we uiteraard naar het ziekenhuis.
5 maanden geleden
Gisteren de termijn echo gehad 10+1. En wat is het mooi om te zien dat ons kindje al uitgebreid aan het trappelen was! Alles zag er goed uit.
Daarna door naar de verloskundige. Daar kwam al vrij snel aan bod dat ik ivm de colitis door moet naar de gynaecoloog en waarschijnlijk daar onder behandeling moet blijven. Ook al ben ik al 10 jaar stabiel. Ook thuis bevallen is dan niet mogelijk en word je sowieso medisch. Ga toch proberen om als alles goed is gewoon door de verloskundige begeleid te worden eventueel met extra controls in t ziekenhuis. Zodat als ik zou willen ik ook een thuisbevalling zou mogen doen. Met 13 weken de afspraak bij de gynaecoloog. Dat dus maar eens afwachten.
Verder voel ik me buiten wat vermoeid gelukkig redelijk goed 😀
5 maanden geleden
Wij hebben vandaag onze eerste echo gehad. We dachten 10+3 te zijn, maar zijn voor nu terug gezet naar 9+5. Volgende week hebben we de termijnecho en dan bepalen ze de uitgerekende datum. Alles was gelukkig goed. Sterk hartje gezien, veel bewegingen. Er viel een last van onze schouders, eindelijk die bevestiging. Hele opluchting.
5 maanden geleden
Reactie op Liannedejong
Wij hebben vandaag onze eerste echo gehad. We dachten 10+3 te zijn, maar zi ...
Awhh wat fijn zeg! Fijn dat het goed gaat met je kindje🍀
4 maanden geleden
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn om met mede zwangere vrouwen die Crohn hebben te praten. Minder fijn dat we de ziekte hebben. Ik ben zelf nu 9+4 weken zwanger. En heb zelf een heftige ziekte achtergrond gehad (operatie, fistels en abcessen) ik merk dat ik het heel spannend vind, vooral omdat ik bang ben dat het weer gaat opvlammen. Gebruik nu om de dag 10 mg thiosix en wekelijkse Amgevita spuiten. Vandaag wezen bloedprikken en ontlasting inleveren, hoop op goed nieuws🙏🙏🙏
4 maanden geleden
Hoi allemaal, hier 11+6 van m'n 2e kindje en ook colitis ulcerosa sinds 2016. Ik slik purinethol, deed ik ook bij mijn eerste. Mede daardoor alles onder controle bij 't ziekenhuis.
Bij mn eerste een opvlamming gehad tijdens zwangerschap waarvoor ik toen klysma's kreeg. Hopelijk blijft t me nu bespaard 🙏
4 maanden geleden
Reactie op LoMu
Hoi allemaal, hier 11+6 van m'n 2e kindje en ook colitis ulcerosa sinds 201 ...
Had je een opvlamming gekregen toen je nog geen medicatie gebruikte? Of was het met medicatie? Hoorn dat deze zwangerschap je opvlamming vrij bent 🙏
4 maanden geleden
Reactie op Butterfly90
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn om met mede zwangere vro ...
Dat leest als heel heftig... wat naar! Ik hoop met je mee op goed nieuws en een rustige zwangerschap ❤
4 maanden geleden
Reactie op LoMu
Hoi allemaal, hier 11+6 van m'n 2e kindje en ook colitis ulcerosa sinds 201 ...
Oh Purinethol? Die had ik ook bij mijn eerste zwangerschap. Hopelijk blijft het rustig 🙂
4 maanden geleden
Ik ga toch even iets geks erin gooien... ergens vind ik het genant, maar hey. Het is nu eenmaal een sjit ziekte nu en dan! Ben toch benieuwd of iemand het herkent en tips heeft...
Als ik last heb van verstopping (leve de zwangerschap), dan lek ik 🙈 Soms een beetje, soms wat meer. maar wel continue. Echt enorm vervelend. Telkens naar wc daardoor, aandrang is er ook. Nja dit duurt dagen en dan kan ik wel gaan en dan is het ook goed daarna. MDL arts zei jaren geleden dat dit raar klonk en begreep mij niet tijdens mijn uitleg. Iemand die dit herkent? Het is zeker tijdens de zwangerschap zo vervelend omdat verstopping erbij hoort...
4 maanden geleden
Reactie op mrs-moestuin
Ik ga toch even iets geks erin gooien... ergens vind ik het genant, maar he ...
Oeh klinkt heel vervelend! Ik herken het zelf niet, want heb juist last van diarree (zelfs nu met de zwangerschap)
Is het niet een idee om naar de fysio te gaan om je bekkenspieren te trainen?
4 maanden geleden
Reactie op mrs-moestuin
Nee dat had ik niet, ik heb ookal 3 jaar colitis ulcerosa en had al bij 18weken zwangerschap al een opvlamming gekregen. Ik slikte toen al Azathioprine en Pentasa alleen maar door opvlamming hebben ze veranderd naar dagelijks Thiosix 10mg die deed zijn werk wel maar niet genoeg toen kreeg ik extra Cortiment werkte ook niet en toen kreeg ik Prednison dat werkte wel maar zodra de kuur af was had ik weer last en kreeg ik weer diarree en bloed erbij enzo dus heb Prednison gebruikt tot het eind en ook bij bevalling infuus prednison gekregen. En ben nu bijna 5 maanden post partum en nog steeds is niet helemaal nog goed en na de bevalling ben ik overgegaan van Prednison naaar infuus Infliximab maar gaat allemaal heel langzaam. En gebruik nog steeds ook Thiosix 10mg en pentasa erbij.
4 maanden geleden
Reactie op mrs-moestuin
Dat is helemaal niets gênants aan hoor! Denk dat de meeste mensen, en zeker met Crohn/CU, die fase allang voorbij zijn.. 😉
Voordat ik zwanger was, was het vrij rustig (nouja iig veel beter dan ervoor) met ongeveer 5x per dag naar de wc waarbij vaak diarree en nooit vaste ontlasting. Hierbij ook diverse ongelukjes gehad met het niet op tijd zijn bij wc.
Nu helaas last van een HG zwangerschap waarbij ik thuis infuus en sondevoeding heb. Het is inmiddels 15 dagen geleden dat ik diarree heb gehad, erna helemaal niets meer. Dat terwijl ik wel het gevoel heb dat ik moet gaan.
Ervoor was ik in het ziekenhuis opgenomen waarbij ze (omdat ik toen ook al bijna 2 weken geen ontlasting had) oa een hoog klysma gezet hebben (weinig resultaat). Hoewel geen ontlasting is het wel zo dat het af en toe ook “lekt”.
Heel veel succes en sterkte ermee!
4 maanden geleden
Reactie op AVC21
Dat is helemaal niets gênants aan hoor! Denk dat de meeste mensen, en zeker ...
Jeetje wat heftig.. wat betekent HG zwangerschap?
Ja bij mij opvlamming moest ik ook zo'n 5x per dag en dan diarree met bloed en slijm. Voor de zwangerschap was het best gunstig alleen bij 18weken zwangerschap kreeg ik weer opvlamming helaas en nu nog zijn me darmen niet perfect me poep wel alleen tijdens het poepen voel ik nog wel pijn in de dikke darm en endeldarm maarja hopelijk wordt het over paar maandjes beter😊 ze zeggen 9 maanden op en 9 maanden weer af en zo voelt het ook wel, ben nog vreselijk moe en totaal geen energie pff😮💨
4 maanden geleden
Reactie op Butterfly90
Oeh klinkt heel vervelend! Ik herken het zelf niet, want heb juist last van ...
Eigenlijk nooit over nagedacht?! Ik ga me daar eens in verdiepen na de vakantie :) Dankjewel voor het meedenken!!