43 Reacties

één maand geleden

Wij doen de cursus samen bevallen, echt heel fijn om een cursus te hebben waarbij de man gewoon volledig wordt betrokken. Zelfs met de boeken die we al gelezen hadden leren we toch nog nieuwe info, naast de praktijk ervaring op het gebied van ademhalingstechnieken, massage e.d. Eerste deel van de bevalling (totdat je ontsluiting ver genoeg is) doe je in principe zonder begeleiding en dat is vaak het stuk dat het langste kan duren, dus ik vind het toch wel heel erg fijn om goed voorbereid te zijn ☺️

één maand geleden

Ik ga toch voor de cursus 'bevallen als een baas', kost ook aardig wat, maar krijg gelukkig 100 euro vergoed. Ik wil altijd graag op elke situatie voorbereid zijn, om op die manier alles ook weer los te kunnen laten en zo met het meeste zelfvertrouwen te kunnen bevallen. Ook vooral voor deze cursus gekozen omdat ie ook lekker online is, ben niet zo'n sociaal type 🙈

één maand geleden

Bij mijn eerste geen fysieke cursus gedaan i.v.m. corona lockdown en toen alleen wat filmpjes gekeken en mapje oefeningen van?een vriendin doorgenomen.. dacht dat dat voldoende was.. Tijdens mijn bevalling (werd ingeleid) dan een weeënstorm (met rugweeën), maar werd niet serieus genomen.. kon de weeën niet wegademen en de verpleegkundige maakte tot alle overvloed de opmerking of ik geen cursus had gedaan en hoe ik dan wel niet dacht de weeën op te vangen/de bevalling door te komen...... Alhoewel de zwangerschapsyoga die ik nu volg beter zou kunnen, geeft het me wel meer rust doordat we de ademhalingstechnieken oefenen en blijven herhalen.. toch anders dan thuis te proberen adhv filmpjes.. Het klopt wel dat tijdens het persen men wel te horen krijgt wat men moet doen, maar al die uren daarvoor is men over het algemeen alleen/met partner.. dus wel zo fijn om iig het een en ander wekelijks te hebben geoefend zodat men er hopelijk op terug kan grijpen..

één maand geleden

Ik lees dat best wat dames aangeven “ik volg deze cursus”. Ik zit zelf in week 30 en ga pas vanaf week 32 een cursus volgen tot week 37 (6x en in de tussentijd nog een eendaagse andere cursus met partner). Ik dacht, dan zit alle info nog goed in mijn hoofd tijdens de bevalling. Doen jullie allemaal een cursus die langer is dan 6 weken? Of stoppen jullie eerder?

één maand geleden

Bij de 1e zwangerschap (en nu weer) zat ik op zwangerfit bij de fysiotherapeut. Zij deed toen 1 les speciaal over de bevalling. Ik kocht ook het boek "duik in je weeën". Ik kreeg toen een deel vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering.

één maand geleden

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 1daagse bevalcursus bij de verloskundigenpraktijk, grotendeels vergoed door m'n zorgverzekering. Ook is er volgende week donderdag een gratis online masterclass van de vrije geboorte - omdat ie gratis is, doe ik het erbij, maar heb me nog niet echt ingelezen over de exacte inhoud. https://vrijegeboorte.nl/bevallen-van-binnenuit/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaZiLpseoEtMaeTss_5w28HmTp_tfSTY3Mvl1MIKADgVWqJKjYov61MoP4g_aem_RnXBnT2_s1LKkMO8SPTlKg Verder heb ik het boek 'positief over bevallen' gekocht, was een tip omdat hij lekker relativerend en realistisch is. Dat vind ik allemaal wel meer dan genoeg haha 😉

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Ik lees dat best wat dames aangeven “ik volg deze cursus”. Ik zit zelf in w ...
Nee hoor, mijn cursus duurt 5 lessen.

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Ik doe idd 1 van 12 lessen! Loopt tot eind november.. Er was ook een korte versie bij mij die ook pas rond m'n 31e/32e week zou starten, dus bij 6 sessies goed tijdstip denk ik!

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Die van ons duurt 8 weken, plus nog een week pauze vanwege de herfstvakantie, dus wij zijn eind volgende maand klaar (uitgerekend 11 januari). Hij had van mij evt een paar weken later mogen starten, maar je bent bij fysieke cursussen ook gewoon gebonden aan bepaalde start tijdstippen. Vind het verder ook niet erg, stel dat de kleine wat vroeger komt dan is de cursus in ieder geval afgerond 😅 En thuis kunnen we gewoon blijven oefenen met de ademhalingstechnieken (en massage! 😉😁) om deze vers te houden

één maand geleden

Dankjulliewel, dat stelt me weer een beetje gerust!

één maand geleden

Reactie op sytskeanne

De meeste cursussen gaan over voorbereiding op de bevalling, niet op de kra ...
Ja maar ook elke bevalling is anders. En je kan ook cursussen over borstvoeding krijgen terwijl je wordt geholpen door de kraamzorg of ziekenhuis.

één maand geleden

Reactie op Dayna1994

Nope! Mijn man en ik voelen daar echt niks voor. Bij de bevalling schijnen ...
Dat is het beste. Je kan het beste op je af laten komen. Een bevalling loopt bijna nooit volgens plan. Je wensen kan je altijd aangeven. Hoe opener je er zelf in gaat hoe positiever je eruit komt. Vind ik. Zelfs met een cursus kan je een bevalling niet sturen. En wil je leren om weeën op te vangen of iets kan je het ook vinden op internet.

één maand geleden

Reactie op robin199667

Dat is het beste. Je kan het beste op je af laten komen. Een bevalling loop ...
Maar dat is toch iets wat ieder voor zich bepaald? Ik was ontzettend angstig voor de bevalling. Geen idee wat ik kon verwachten en erg bang voor de pijn. Meer informatie door een cursus heeft veel angst bij me weggenomen. Ik heb er vertrouwen in dat mijn lichaam dit gewoon kan én mijn partner heeft echt het gevoel van meerwaarde te kunnen zijn. Die stapt er dus ook relaxter in. Tegelijkertijd zijn we realistisch. Ik denk dat iedereen weet dat een bevalling niet te sturen is. Of je nou wel of geen cursus hebt gevolgd, maar ik vind het erg fijn om voorbereid te zijn voor zover dat kan.

één maand geleden

Reactie op robin199667

Ja maar ook elke bevalling is anders. En je kan ook cursussen over borstvo ...
Ik vond persoonlijk de voorlichtingsavond over borstvoeding echt onmisbaar. De kraamzorg geeft veel hulp in het begin maar daarna moet je het toch zelf doen. Ik denk dat het veel onzekerheid scheelt als je weet wat je kunt verwachten, ook op de lange termijn.

één maand geleden

Reactie op robin199667

Dat is het beste. Je kan het beste op je af laten komen. Een bevalling loop ...
Of je een cursus prettig vindt is heel persoonlijk. Maar het doel van de meeste cursussen is toch niet om je bevalling te sturen. Het doel is meestal dat je weet wat je kunt verwachten, en juist ook hoe vaak dat anders loopt. Dat je bedenkt hoe je nu denkt dat je om wilt gaan met verschillende scenario's, wat de rol van de partner kan zijn, kennismaken met verschillende manieren om weeën op te vangen etc. Als je onzeker bent over de bevalling is een cursus denk ik extra belangrijk. Maar het is ook iets wat je goed met je verloskundige kunt overleggen.

één maand geleden

Reactie op sytskeanne

Of je een cursus prettig vindt is heel persoonlijk. Maar het doel van de m ...
Dit idd! Ik ging m'n eerste bevalling best wel onvoorbereid in en had daar achteraf wel spijt van.. De cursus die ik volg is inderdaad helemaal niet sturend of verwachtingscheppend, maar men krijgt tips en handvatten om met de pijn om te gaan.. wat er mogelijk is, wat de partner kan doen qua masseren, steunen.. welke houdingen men zou kunnen aannemen tijdens het opvangen van de weeën en deze ook oefenen.. bij ons is er ook een lactatiekundige langsgeweest en er komt ook nog een bekkenfysio langs. Vind het echt van meerwaarde om wat zelfverzekerder de bevalling in te gaan!

één maand geleden

Reactie op KiWu2021

Dit idd! Ik ging m'n eerste bevalling best wel onvoorbereid in en had daar ...
Oh en elke les wordt er ook gebraagd hoe het met ons gaat en geeft ze evt tips bij klachten! Is toch op wekelijkse basis dus wat laagtempeliger dan bijv. 1x per maand afspraak bij vk

één maand geleden

Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is. De ene heeft er behoeft aan en de andere niet. Ik heb in ieder geval geen cursus gevolgd. En ik ben de eerste bevalling voorbereid in gegaan om zelf dingen op te zoeken of te vragen.

één maand geleden

Ik doe 1x per week zwanger&fit, gegeven door een fysiotherapeut. Bij dit abonnement mag je ook een aantal cursussen bijwonen, zoals over het bekkenbodem en de bevalling. Het voordeel aan een live cursus is dat je houdingen kunt oefenen, vragen kunt stellen en kunt kletsen met andere aanwezigen! Als je een houding die bijvoorbeeld tijdens de bevalling kan helpen al een keer geoefend hebt, en de fysio corrigeert je als je de houding niet helemaal goed doet, dan kun je het tijdens de bevalling beter uitvoeren denk ik 😊

één maand geleden

De cursussen die ik zelf zie zitten voor 4 lessen op 350 euro😅. Ik vind dat wel een pittig prijsje op dit moment met alle extra kosten rondom de voorbereiding van de kleine..