310 Reacties

6 maanden geleden

Ik had het bij mijn vorige zwangerschap ook Met 28 weken de OGTT gehad . Afgelopen dinsdag aangegeven dat ik de test niet meer ga doen. En de verloskundige vond dat prima. Ga wel een dagcurve prikken met 16 weken.

6 maanden geleden

Reactie op M_1986

Ik had het bij mijn vorige zwangerschap ook Met 28 weken de OGTT gehad . ...
Mag ik vragen waarom je de test niet gaat doen? Ik heb hem 2 keer moeten doen en vond het inderdaad verschrikkelijk en volgens mij ook ontzettend ongezond.

6 maanden geleden

Ik had precies hetzelfde. Ook pas de laatste paar weken achter gekomen bij mijn tweede zwangerschap. Bij mijn eerste zwangerschap had ik het niet. Hopelijk valt het deze keer mee, want dat dieet vond ik maar niks.

6 maanden geleden

Reactie op Bijtje98

Mag ik vragen waarom je de test niet gaat doen? Ik heb hem 2 keer moeten do ...
Omdat elk ziekenhuis zijn eigen waarden hanteert. Als ik 50 km verderop de test had gedaan dan had ik de stempel niet gehad. Daarnaast heeft de test zelf mij ontzettend veel stress bezorgd, dat vind ik het niet nogmaals waard. Daarnaast waren mijn waarden continu keurig maar is mijn kindje wel dysmatuur geboren. Waarschijnlijk de oorzaak van de te strenge waarden die ze hanteren. Aangezien mijn kindje dysmatuur is geboren, krijg ik nu extra groeiechos. Dus er is al extra controle op de groei, dan bespaar ik mezelf graag 2x de OGTT.

6 maanden geleden

Reactie op Bijtje98

Mag ik vragen waarom je de test niet gaat doen? Ik heb hem 2 keer moeten do ...
Ik vind de test en dat suikerdrankje ook niks. Mijn verloskundige biedt ook aan om een dagcurve te prikken dus dat ga ik ook doen. Werd er zo misselijk van vorige keer.

6 maanden geleden

Reactie op M_1986

Omdat elk ziekenhuis zijn eigen waarden hanteert. Als ik 50 km verderop de ...
Ik kwam ook precies op de grenswaarde uit, maar ze hadden de test ook 10 minuten te vroeg gestopt. Met de dagcurve die ik daarna geprikt had duidelijk zwangerschapsdiabetes. Ik zie liever hoe ik reageer op wat ik echt eet ipv zo'n suikerdrankje..

6 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Ik kwam ook precies op de grenswaarde uit, maar ze hadden de test ook 10 mi ...
Ik ben overigens ook eerder geprikt. Ook zo'n 10 min. Kwam op 8.0 uit na de 2 uur. Ziekenhuis 50 km verderop hanteert 8.5 na 2 uur. Uit mijn dagcurves was zwangerschapsdiabetes ver te zoeken. Nuchter altijd onder de 4.7 en 1 uur na de maaltijd altijd onder de 6.8.

6 maanden geleden

Hier 2 keer zwangerschap diabetes gehad helaas, en zou deze keer ook wel zo zijn😮‍💨

6 maanden geleden

Reactie op M_1986

Mijn kindje werd juist enorm groot geschat tijdens mijn extra groeiechos +/-4,5kg daarom moest ik ook 2 keer testen, hij is echter geboren met 3kg.. dus ik vind het allemaal zo lastig wat nu wel of niet slim is om te doen.

6 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Ik had precies hetzelfde. Ook pas de laatste paar weken achter gekomen bij ...
Ik heb gelukkig geen dieet aan hoeven houden want mijn dagcurve was prima. Maar al die extra stress die het mee brengt vond ik helemaal niks.

6 maanden geleden

Reactie op Bijtje98

Mijn kindje werd juist enorm groot geschat tijdens mijn extra groeiechos +/ ...
Mijn kindje werd de gehele zwangerschap gemiddeld geschat. P41 tot p46. Uiteindelijk spontaan geboren met 39+1 en was hij maar p5. Ik heb de test moeten doen vanwege mijn leeftijd

6 maanden geleden

Reactie op Bijtje98

Mijn kindje werd juist enorm groot geschat tijdens mijn extra groeiechos +/ ...
Ik dacht ook beetje overdreven om het te doen bij mijn tweede zwangerschap. Uiteindelijk toch met 36/37 weken achter gekomen. Ik denk dat het beter is om het wel te doen maar heb persoonlijk wel een voorkeur voor een dagcurve prikken. Alleen dat bieden ze niet standaard overal aan volgens mij.

6 maanden geleden

Ik heb vorige keer ook zwangerschapsdiabetes gehad volgens de richtlijnen. Vind het een belachelijke strenge norm!! 1.5uur na je eten max 6.7 Toen ook gekozen voor dagcurve. Ene week zou ik mega baby krijgen, andere keer niet. Uiteindelijk krap 7 pond. Ondertussen wel afgevallen dus stuk lager BMI maar zal wel weer dagcurves moeten prikken.

6 maanden geleden

Reactie op M_1986

Bizar he die verschillende waarden per ziekenhuis! Ik had hier in Amsterdam West wel het stempel zwangerschapsdiabetes en in Oost niet.. maar ging wisselend naar beide ziekenhuizen dus maakte me wel onzeker toen. Heb toen wel braaf dagcurves geprikt, maar kan uiteindelijk eigenlijk gewoon alles eten. Dus had t waarschijnlijk toch niet.. benieuwd hoe t deze keer zal zijn!

6 maanden geleden

Ik heb van mijn 3 zwangerschappen 2× zwangerschapsdiabetes gehad. Bij mijn laatste zwangerschap heb ik de suiker test al met 16 weken gedaan en bleek ik het al te hebben. Vanaf dat moment meteen doorverwezen naar de gynaecoloog. Ze twijfelde nog of ik niet in de tussentijd type 2 had ontwikkeld, maar na mijn zwangerschap nergens meer last van. Ik had het trouwens wel heftig want een dieet hielp niet en ik heb echt insuline moeten prikken! Ben bij deze zwangerschappen ingeleid met 38 weken.

6 maanden geleden

Ik ben erg slank, 180cm en 56 kg. Ik had een kleine buik gedurende mijn zwangerschap maar lag elke nacht wakker van jeuk over m’n hele lichaam. De vk wilde geen diabetes test doen omdat ik niet binnen het plaatje paste. Na 2 maanden erom vragen, omdat ik online zag dat jeuk van diabetes kon komen, en inmiddels gek werd van de jeuk, bleek ik met 36 weken ook zwangerschaps diabetes te hebben. Zoon geboren met 38 weken. Nu doodsbang dat ik het weer krijg. Ik weet niet zo goed hoe ik het deze zwangerschap wil aanpakken en ook met de verschillende testen die ik hieronder lees.

6 maanden geleden

Reactie op kkeller

Ik ben erg slank, 180cm en 56 kg. Ik had een kleine buik gedurende mijn zwa ...
Als je het eerder hebt gehad heb je nu sowieso een indicatie om te testen. Vaak is dat al vanaf 16 weken. De standaard test is wel de OGTT (dat vieze drankje). Dat wordt beschouwd als de gouden standaard in de medische wetenschap. Als je niet per se een goede reden hebt om daar van af te wijken hoeft dat natuurlijk helemaal niet.

6 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

Als je het eerder hebt gehad heb je nu sowieso een indicatie om te testen. ...
Niet overal hoor. Hier gaven ze aan dat ze voorstander zijn van dagcurves. Omdat de OGTT maar 1 momentopname is en ook vals positief kan zijn. Maar iedereen met een indicatie gelijk dagcurves laten prikken is veel te duur. Officieel is de OGTT ook helemaal niet erg gevalideerd om zwangerschapsdiabetes vast te stellen

6 maanden geleden

Reactie op M_1986

Niet overal hoor. Hier gaven ze aan dat ze voorstander zijn van dagcurves. ...
De Nederlandse richtlijnen adviseren in dit geval een OGTT. Maar een individuele praktijk kan natuurlijk een andere overweging hebben. Ik prik zelf ook liever een dagcurve, maar we hoeven natuurlijk niet op een forum iemand aan het twijfelen te brengen als daar niet meteen een goede reden voor is. Bij onze verloskundigenpraktijk mag je kiezen. Je betaalt een tientje voor de set en dan kun je deze een weekje lenen om te prikken. Ik denk eigenijk niet dat dat duurder is dan een OGTT.

6 maanden geleden

Reactie op sytskeanne

De Nederlandse richtlijnen adviseren in dit geval een OGTT. Maar een indivi ...
Ik heb 175 euro betaald voor de prikset + verplichte uitleg. Exclusief gesprek internist en diëtist. Niet via verloskundige praktijk maar via ziekenhuis (diabetes verpleegkundige). Het loopt hier via ziekenhuis je word namelijk per direct overgedragen aan de gynaecoloog. De OGTT kostte 30 euro.