31 Reacties
5 maanden geleden
Hii ik lees mee hihi ik wil ook graag een badbevalling het idee ervan klinkt zo peaceful en fijn☺️
5 maanden geleden
Reactie op Helloooworldddd
Hii ik lees mee hihi ik wil ook graag een badbevalling het idee ervan klink ...
Jaa precies.
Hoop dat der iemand is die ons wat meer kan vertellen der over.
Ben erg benieuwd namelijk naar ervaringen van andere 🥰
5 maanden geleden
Het nadeel is:
- Er moet een bad beschikbaar zijn in het ZH, niet alle bevalkamers hebben een bad en je kan dat niet altijd ‘reserveren’
- Mocht je voor een ruggenprik kiezen, kan je niet meer in bad. Dan lig je vast aan kabels en lig je vooral in bed. Mijn gevoel in mijn benen was na die prik ook minimaal, dus dan ben je wel echt gebonden aan bed.
- Sommige vrouwen hebben het heel heet en totaal geen behoefte aan een warm bad.
Nadeel voor thuis:
Sommige huishoudens hebben niet genoeg warmwater om zo’n bad te vullen (te kleine boiler)
Ik hoor meestal verder wel goede verhalen over een bad!
5 maanden geleden
Reactie op Renaissance
Het nadeel is:
- Er moet een bad beschikbaar zijn in het ZH, niet alle bev ...
Oke , ik las namelijk dat het mogelijk is zelf een bevalbad te kopen en mee te nemen.
Ik "denk" dat ik ook geen ruggenprik wil, bij vriendin van mij prikte ze te diep en die was verlamd geraakt.
Lijkt me dood eng.
Dankjewel voor je reactie ,😊
5 maanden geleden
Reactie op Babybaby001
Oke , ik las namelijk dat het mogelijk is zelf een bevalbad te kopen en mee ...
Ja dat kan ook nog! Dan zal je hem zelf moeten huren inderdaad! Even overleggen met je VK tegen die tijd, bevalplan maak je vaak rond de 32-36 weken.
Ik heb zelf echt helemaal niks gevoel van de ruggenprik, was snel gezet, werkte meteen en ik kon na de keizersnede meteen mijn benen weer bewegen. Er is voor alles een horrorverhaal te bedenken. 🙂
5 maanden geleden
Bij mijn 2e heb ik een hele tijd weeën opgevangen in bad maar ik werd er zo ontspannen van dat de laatste cm ontsluiting niet vorderde. Toen maar op de skippybal gaan bouncen dat werkte toch beter 😅
5 maanden geleden
We hebben een bevalling bad gehuurd voor thuis toen. Ik vond het echt super fijn. Makkelijker bewegen om weeën op te vangen. Aanrader
5 maanden geleden
Ik ben bevallen in een (ziekenhuis)bad en dit was voor mij de allerbeste keuze ooit. Eerst begonnen met de inleiding in bed en dit dit vond ik heel erg pittig.
De ontsluiting vorderde ook totaal niet, maar er was geen bad beschikbaar. Later was er een bad beschikbaar waar ik direct in ben gaan liggen, dit zorgde ervoor dat ik mij echt over kon geven aan de weeën en in 20 minuten van 5 naar 9 cm ontsluiting ging. Dus wat mij betreft ga ik deze bevalling zsm het bad in hahaha!
Voor mij kennelijk de enige manier om over te geven aan de weeën. Alle standjes hopeloos en douche geprobeerd, maar het bad was de oplossing voor mij. Enige nadeel was dag de CTG minder makkelijk meetbaar was in het bad en ik geen naaldje in het hoofdje van mijn zoon wilde. Daarnaast verloor ik veel bloed, waardoor ik de persweeën wel op het bed heb moeten doen. Maar dit ging toen prima!
5 maanden geleden
Reactie op Mammbo
Ik ben bevallen in een (ziekenhuis)bad en dit was voor mij de allerbeste ke ...
Dankjewel voor je reactie! Dit klinkt indd als een fijne ervaring! 😊
5 maanden geleden
Hier een hele mooie badbevalling thuis gehad. Ik had wel een super snelle bevalling, dus ik ben uiteindelijk pas vrij ‘laat’ het bad ingesprongen (letterlijk), pas toen ik voelde dat ze kwam. Ik dacht namelijk steeds dat het nog heel lang zou duren, maar uiteindelijk duurde het al met al 2,5 uur. Ik zou deze bevalling zo weer over doen. Het bad gaf me letterlijk een warm bad, ik voelde me veilig, rustig en het leek pijn weg te nemen (al hetinnner ik me sws geen pijn van de bevalling). Ik zat heerlijk in m’n bubbel, en weet nog dat ik op een gegeven moment dacht: ha, dit is vast die ring of fire, maar die voel ik lekker niet, want ik zit in bad 😂.
5 maanden geleden
Ik had bij de eerste ook een badbevalling, in het ziekenhuis. Het voelde als mijn redding want door de warmte (en misschien het "cozy" ronde afgebakende) kon ik een beetje in mijn bubbel komen tijdens mijn weeën storm. Ik mocht helaas niet bevallen in bad door omstandigheden met mijn kindje.
Voordeel:
- de hitte werkt pijnverlichtend (een beetje, want zeer doet het echt wel, maar door het water heb ik het zonder andere pijnstillers kunnen doen)
- het helpt ontspannen wat de voortgang van de bevalling helpt.
- ik heb in mijn vorige zwangerschap veel gelezen over de zachte landing voor je kindje in het water (gek genoeg: die hoef je er niet gelijk uit te halen zolang die nog niet boven water is gekomen). Het schijnt voor hun rustiger te zijn.
Nadeel vond ik:
- ik moest aan de ctg, dat kon alleen met een electrode op haar (de baby )hoofd de ze van te voren moesten plaatsen. (Mijn man vond dat achteraf erg, ik heb daar minder last van gehad)
- er moet een bad beschikbaar zijn
- je mag er niet in bij complicaties of ruggenprik
5 maanden geleden
Ik wou ook heel graag een badbevalling. Ik was medisch dus moest in het ziekenhuis bevallen. Daar mocht je geen eigen bad meenemen trouwens. Ze hadden er daar 2 dacht ik en dan moet je dus geluk hebben dat die vrij is. Uiteindelijk ben ik met een weeenstorm en 9 cm ontsluiting binnen gekomen en heb ik morfine gehad. Ik kon toen niet meer in bad helaas. Voor de 2e wil ik het wel graag weer proberen
5 maanden geleden
Ik heb een bevalbad gekocht voor mijn eerste bevalling. Uiteindelijk is de kleine naast het bad op de baarkruk geboren terwijl ze nog probeerden om het bad op te warmen (dat was teveel afgekoeld omdat ik er al tijden in zat haha).
Ik vond het bad echt heel fijn, maar het hielp voor mij niet mega erg tegen de pijn vanwege rugweeen. Het enige wat hielp bij mij was tegendruk.
Bij deze bevalling wil ik hem zeker weer gebruiken en hoop ik ook dat de geboorte in bad plaats kan vinden.
Wat overwegingen:
- in het ziekenhuis moet het bad net beschikbaar zijn, bij een aantal ziekenhuizen kun je je eigen bad meenemen
- als je medisch bent, mag de persfase niet in bad, maar de ontsluitingsfase vaak wel
- als je een bad huurt en je gebruikt het niet (aka helemaal de verpakking niet open gemaakt), dan kun je soms een deel van je geld terugkrijgen
- niet iedereen vindt de warmte fijn, denk dat je het een beetje kunt schatten aan of je graag in bad gaat of onder de douche staat als je menstrueert en pijn hebt
- je kunt als je in bad bent geweest, eventjes geen tens gebruiken. Je moet dan echt wachten tot je weer goed droog bent 🙃
Wat voordelen waarvoor ik zo snel even geen bron heb, dus zoek het zelf na:
- minder kans op scheuren als de persfase in bad is
- mildere overgang voor de baby
5 maanden geleden
Ik wil graag in bad bevallen maar onze woonkamer is daar al te klein voor. In eerste instantie zei ik ook:ziekenhuis. Maar ben tot nu toe nog niet medisch en dan gaat dit behoorlijk wat kosten (ook heel triest eigenlijk!) Dus we gaan hier nog wel even over denken en bespreken met de VK.
5 maanden geleden
Reactie op Sabien1985
Ik wil graag in bad bevallen maar onze woonkamer is daar al te klein voor. ...
Weet je zeker dat het niet kan? Ik heb wel alle meubels aan de kant moeten zetten (verzet je wel de weeën mee 😛), maar het paste toen wel. De kleine variant. Wij woonden toen nog in ons appartement van 45m2… geen idee hoe groot de woonkamer was, maar die was niet heel groot.
5 maanden geleden
Ik vond het super fijn! Toen de verloskundige kwam na 3 uur weeën, bleek ik al 8cm ontsluiting te hebben. Gelukkig hadden wij het bad al opgeblazen klaar staan, anders was het niet meer gelukt.
Tijdens de persfase dus het bad in kunnen gaan en wat een verademing. Ik kon echt bijkomen en heb het rustig aan gedaan.
Uiteindelijk wilde de verloskundige toch kijken waarom het niet wilde doorzetten en moest ik even uit bad (dit was wel verschrikkelijk) om op bed te liggen. Met 2 keer persen was ze er. Ik heb daar overigens geen spijt van. Op bed voelde ik veel meer en kon ik waarschijnlijk meer kracht zetten waardoor ze wel kwam.
De wens is om het straks nog een keer te doen. Ik zat helemaal in mijn bubbel en was tussen de weeën door nog heel herder.
1 kleine hechting, meer omdat het dan sneller geneest dan dat het “echt” nodig was.
5 maanden geleden
Ik ben ook thuis in bad bevallen van de eerste. Ik ben erin gegaan toen ik 3-4cm ontsluiting had en 2,5 uur later was hij er. Ik vond het heel fijn om in mijn bubbel te zijn en het warme water hielp enorm, ook bij mijn rug weeën. Al vrij snel begon mijn lichaam met persen en ik vond het heel fijn om in een afgebakende ruimte, veel van houding te kunnen wisselen en steun op te kunnen zoeken door zelf naar mijn vriend toe te bewegen, die naast het bad zat, als ik daar behoefte aan had. Ik weet nog dat ik na mijn bevalling dacht: "hoe doen mensen dit zonder bad?"😅
5 maanden geleden
Nadeel kan zijn dat als het heel erg snel gaat je bevalling, dat je dan geen tijd hebt voor het bad en je m dan voor niks hebt gehuurd. Dit had ik bij m’n eerste bevalling.. binnen no time ontsluiting en uiteindelijk meconium vruchtwater waardoor ik naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd. Niks gehad aan het bad thuis die we dus gehuurd hadden 😅
Ook als ik thuis had mogen bevallen, had die waarschijnlijk niet optijd vol geweest..
Voor deze zwangerschap nog niet heel veel over nagedacht..