20 Reacties
6 maanden geleden
Ik heb het ook. Opzich niks om je zorgen over te maken voor nu, het kan pas een risico vormen bij een 2e zwangerschap.
Mijn eerste zwangerschap bleek ons zoontje dezelfde bloedgroep te hebben als ikzelf dus ik heb gelukkig nog helemaal geen antistoffen aangemaakt dus hoef ik me er nu ook geen zorgen over te maken.
Het kan een probleem vormen wanneer je tijdens je bevalling incontact komt met het bloed van je kindje (als die een andere bloedgroep heeft). Dan maak je antistoffen aan en bij een volgende zwangerschap kunnen die dan het bloed van je 2e kindje afbreken.
Maar mocht het ooit zover komen dan zullen ze je wel monitoren.
6 maanden geleden
Haaii ik heb ook A negatief en heb antifosfolidesyndroom ik prik elke dag fragmin herparine zodat me bloed niet stolt en alles goed verloopt even goed laten onderzoeken! Zekere voor onzekere❤️
6 maanden geleden
Ja dit komt best regelmatig voor (rhesus D negatief). Als je kindje een positieve bloedgroep heeft kan dit inderdaad. Het heeft voor deze zwangerschap niet veel gevolgen maar als je die prik niet neemt bij +- 30 weken en na de bevalling kan het voor een eventuele volgende zwangerschap wel gevolgen hebben, mocht je weer zwanger raken van een kindje met positieve bloedgroep. Het is allemaal best ingewikkeld dus voor informatie zou ik echt bij je verloskundige aankloppen.
Voor rhesus C ligt het nog ingewikkelder en zou ik al helemaal meer informatie vragen aan je verloskundige. Het belangrijkste is dat ze in de gaten houden dat je geen antistoffen gaat maken tegen je baby 😊.
6 maanden geleden
Ja, alleen is het niet heel zeldzaam. Ik ben ab+ en Rhesus negatief. Wat zeldzaam is, is als je baby rhesus positief is. Mijn VK had dit in 10 jaar nog geen enkele keer meegemaakt. Inderdaad bloedgeprikt bij 27 weken en baby was niet positief. Anders is het alleen een prik bij de geboorte indd.
6 maanden geleden
Ik heb dit bij beide zwangerschappen gehad en nu weer (wel andere bloedgroep dan jij). Ik kreeg een prikje rond het einde van de zwangerschap en na de bevalling. Heb er geen ‘last’ van gehad. De verloskundige kan het goed uitleggen.
6 maanden geleden
Ja ik heb hetzelfde! Je krijgt als het goed is rond de 6maanden a 7maanden een spuit om de aanmaak van antistoffen tegen te gaan.
en dan als de baby de niet jou bloedgroep heeft wat ze bij mij alle 3 niet hadden krijg je direct na de geboorte nog 1 spuit maar als de kleine wel jou bloedgroep heeft hoeft het niet. Dit is ook om te voorkomen dat je lichaam bij opvolgende zwangerschappen de vrucht steeds afstoot als de bloedgroep niet matcht zeg maar.
6 maanden geleden
Reactie op Helloooworldddd
Haaii ik heb ook A negatief en heb antifosfolidesyndroom ik prik elke dag f ...
Jouw syndroom staat toch helemaal los van rhesus positief of negatief zijn? Bij jou verhoogd het de kans op trombose en daarom zijn er extra checks. Dat geldt niet voor rhesus negatief.
6 maanden geleden
Ik heb het ook weer ik sinds mijn eerste kindje. Ik was rhesus negatief, mn kindje bleek met 27 weken rhesus positief dus een injectie gehad ook na de bevalling en 1 keer nadat ik een blauwe plek kreeg op mijn buik omdat ik ergens tegenaan ben gekomen. Maar ondanks dat alles niks om mij zorgen over te maken :) geen antistoffen in mijn bloed gevonden tijdens en na de bevalling en helemaal gezond kindje. Tegenwoordig hoeft het helemaal niet erg te zijn, juist omdat ze het in de gaten kunnen houden. Mocht je er nog vragen over hebben mag je mij een berichtje sturen, nu wat snel uitgelegd want moe en misselijk hahaha. 🌸
6 maanden geleden
Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige zwangerschap. Heb ook de prikken gehad. Mijn kindje had een week na de bevalling echter een hele hoge Bilirubine gehalte en werd erg geel. Ze is toen opgenomen in het ziekenhuis en heeft 3 nachten onder de blauwe lamp gelegen. Het ziekenhuis heeft niet kunnen achterhalen of dit kwam doordat ze 3 weken te vroeg geboren was, of dat ze misschien in contact is gekomen met mijn bloed. Hoe dan ook, ze is gewoon hartstikke gezond en zo’n hoog Bilirubine gehalte komt ook vaak voor! Bij deze zwangerschap heb ik nog niet bloedgeprikt, maar ga er vanuit dat hetzelfde aan de hand is en dat ik opnieuw die injecties moet.
6 maanden geleden
Ik heb dit ook! A- is een zeldzame bloedgroep en D- komt bij 15% van alle mensen in Nederland voor (dus ongeveer 1 op de 7 mensen). Maar het is niks ergs en ook geen heeeeeeel zeldzame 'aandoening'. Als je kindje D positief is, kan je antistoffen aanmaken als het bloed van je kind met jouw bloed in contact komt. Dat is niet erg voor dit kind maar als je nog eens zwanger wordt van een D+ kind, gebruikt je lichaam de antistoffen tegen het kind. Op dit moment kunnen ze pas later in de zwangerschap betrouwbaar de rhesus factor van je baby vaststellen. Als die D+ blijkt te zijn, krijg je al een injectie voor de bevalling en eentje vlak na de bevalling. Dan zijn er dacht ik ook geen risico's meer. Ik heb ze gehad en me er verder geen seconde zorgen om gemaakt.
6 maanden geleden
Hi! Ik heb ook bloedgroep A rhesus D negatief. Bij mijn vorige zwangerschap bleek mijn zoontje ook D negatief te zijn dus hoefde geen prik. Benieuwd of deze baby ook D negatief gaat zijn, dinsdag afspraak voor nipt!
6 maanden geleden
Hier precies het zelfde bij mijn vorige zwangerschap en nu met de 2e weer
6 maanden geleden
Ik vond dit altijd een erg interessant iets. Mijn oma is O- met 4 positieve kinderen. Toen waren er nog geen prikken, en alle 4 de kinderen bovenwonder overleefd. Ikzelf ben A- en heb mijn man altijd gevraagd welk bloedgroep hij heeft. Mijn eerste was ook negatief dus geen prik hoeven hebben. Nu zwanger van de 2de en ik ben benieuwd. Mijn man weet zijn bloedgroep nog steeds niet, maar hij heeft dus in ieder geval 1 negatief gen.
6 maanden geleden
Had bij mijn eerste 2 zwangerschappen resus negatief. Naast een extra check niets mee hoeven doen gelukkig
6 maanden geleden
Ik heb het ook en drie gezonde bloedgroep positieve kinderen. Je krijgt twee keer een injectie in je bil, that’s it.