86 Reacties
vorige week
Wat een leuk topic! Ik ben 5 dagen terug bevallen en was onwijs bang dat borstvoeding niet zou lukken. Nou mijn borstel stellen me niet teleur 🙈 mevrouw zit op dag 5 op geboortegewicht en ik gebruik lekschalen omdat ik nog ruim 300ml per dag weglek dus alles om me heen is melk lekages en kleefbende maar onwijs gelukkig dat de melkbar werkt!
vorige week
Wat goed deze tips (die had ik bij mn eerste moeten hebben). Bij mij ging de borstvoeding meteen heel goed. Alleen drinkt mn dochter inmiddels minder effectief en heb ik harde schijven aan de binnenkanten van mijn borsten. De lactatiekundige is al gecontacteerd dus hopelijk kan die snel helpen. Heeft iemand in de tussentijd tips?
Kraamzorg gaf aan om mee te masseren en leeg te kolven. Bij ontstekingen weet ik dat je ervoor niet te veel aan moet zitten en veel moet koelen, maar weet niet of dit ook zo is bij harde schijven.
vorige week
Reactie op MirandaSap92
Wat goed deze tips (die had ik bij mn eerste moeten hebben). Bij mij ging d ...
Zou vooral inderdaad niet teveel/te hard masseren en nog wat weg kolven ja! Mijn lactatiekundige gaf mij ook nog de tip voor lecithine pillen, dit middel bindt vet aan water waardoor de kanalen beter doorstromen. Kan je gewoon op bol.com bestellen!
vorige week
Reactie op MirandaSap92
Ik ging inderdaad mijn borsten mee masseren met het kolven en daarmee ging het goed! Let wel erop dat je niet teveel “leeg” kolft. Anders hou je het probleem in stand. De beste kolf blijft ook je baby
vorige week
Reactie op MirandaSap92
Mijn kraamzorg rade juist af om je borsten leeg te kolven en mee te masseren (Ook de harde schijven vallen onder ontstekingen). Dit is ook het nieuwe inzicht van La Leche League (https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/?). Het nieuwe advies is om paracetamol en ibuprofen te slakken. En vooral veel aanleggen.
vorige week
Ik heb last van eczeem op mijn tepels. Mijn linker tepel is kapot en het stoppen met bv staat me nu heel erg aan. Ik ga in ieder geval afbouwen maar wil ergens ook graag nog doorgaan omdat mijn dochtertje er zo goed op gaat. Het zou mooi zijn als ik met 1x kolven in de ochtend en 1x in de avond af kan. En haar dan een mix kan geven van bv en kunst. De bv kost me veel energie maar ik ben geen opgever. Ik ben nu 20 dagen bezig met borstvoeding. Het kwam super goed op gang maar er volgde ook gauw harde plekken en pijnlijke borsten. Het is echt even zoeken naar balans. Genoeg te hebben voor haar maar overstimulatie te voorkomen zodat er niet weer een borstontsteking op de loer ligt. En toen dat eenmaal onder controle was kwam de kapotte tepel. Pfff.. vermoeiend. Heeft iemand tips voor het afbouwen en is er iemand die ook eczeem heeft op haar tepels?
vorige week
Reactie op SierlijkeDolfijn124872
Ik heb last van eczeem op mijn tepels. Mijn linker tepel is kapot en het st ...
He, ik heb geen tips voor afbouwen, bij mijn eerste ging dat natuurlijk.
Wel wil ik vragen of je al een lactatiekundige hebt mee laten kijken? Die kan tips geven over hoe je voed. Zo zou je misschien nog door kunnen voeden zonder pijn. Ik heb ook gehoord dat zilverkapjes gebruiken na het voeden kan helpen tegen pijn.
Weet trouwens dat de kans groot is dat je productie snel afneemt als je nu al maar 2 keer per dag gaat kolven. Ik wou het even meegeven, maar begrijp ook dat het fijn is om op die manier je kindje nog wat langer moedermelk te kunnen geven. 20 dagen is ook al super goed! Succes!
vorige week
Ik heb wel een vraag! Hoop dat iemand z'n mening hierover kan geven aangezien ik merk dat het mijzelf onzeker maakt.
Ik wil heel graag een voorraadje aan gaan leggen voor als ik straks toch even weg ben. Ik ben alleen enorm zoekende hoe.
Nu merk ik sinds een paar dagen dat mijn zoon (2 weken oud) 'snachts maar aan 1 kant drinkt (normaal gesproken 2) en dan in slaap valt. 'Snachts laat hij gemakkelijk 4 a 5 uur tussen voedingen zitten, waardoor 1 borst erg lang vol voelt. Is het een idee om in zo'n situatie die borst af te kolven? Ik wil ook niet dat m'n productie naar beneden gaat als hij niet genoeg drinkt, maar lees ook verhalen over overproductie. Ik wil verder dus nu nog niet heel veel meer kolven aangezien het live drinken eigenlijk best goed gaat. Ik weet dat t advies is om pas met 6 weken te kolven, maar zou die ene borst heel erg zijn als het mij een stuk meer rust geeft?
vorige week
Reactie op Kommaarsnel
Ik heb wel een vraag! Hoop dat iemand z'n mening hierover kan geven aangezi ...
Mijn dochter is nu ook twee weken oud en drinkt de laatste tijd ook maar uit een borst daar heeft ze voldoende aan. Het schijnt normaal te zijn dat rond deze tijd je borsten voller aanvoelen dat gaat vanzelf weer wat minder worden. Ik geef de volgende voeding gewoon de andere borst zodat daar de druk weer iets van afgaat.
Wat kolven betreft ben ik vandaag begonnen na de ochtend voeding bij de borst waarmee ze gevoed is. Maximaal vijf à 10 minuten. (dit omdat wij zaterdag een begrafenis hebben en ik dan een voeding door oma wil laten geven.)
Je lichaam ziet dit dan als rest voeding en niet als er is meer voeding nodig dus ik ga meer aanmaken. Tenzij je structureel dagelijks gaat afkalven, dan gaat je lichaam denken. Er is meer voeding nodig. Ik ga meer voeding maken en dan heb je kans op overproductie wat je denk ik niet moet willen.
Voordat ene flesje van zaterdag ga ik een paar dagen alleen in de ochtend na de voedingkolven om zo overproductie ook te voorkomen in dit stadium.
Hopelijk heb je er wat aan!
vorige week
Reactie op Kommaarsnel
Ik heb wel een vraag! Hoop dat iemand z'n mening hierover kan geven aangezi ...
Ik gebruikte dan een haakaa aan de andere kant om wat melk op te vangen. Zo legde ik best makkelijk een voorraadje aan. Maar ik had geen super goede productie, het risico van een haakaa vacuüm aan je borst hangen is overproductie.
vorige week
Ik heb ook een vraag! Sinds een paar dagen legt mijn dochter lastig aan. Ze neemt een paar teugen en laat dan weer los. Het duurt soms 10 minuten voor ze echt goed vacuüm zuigt. Het is voornamelijk bij de rechterborst. Ik dacht dat het kwam door mijn overproductie en te harde borsten tijdens de stuwing. Maar nu zijn ze soepeler en blijft ze soms echt wroeten. Dit maken de nachtvoedingen nog langer.
Zij kan soms ook na 1 borst zeggen “doei” dus sinds vandaag kolf ik dan de andere af voor wat verlichting. Ik doe steeds maar een paar minuten (had gelijk 80). ‘S nachts mag ze nu een uurtje later komen waardoor mijn borsten veel harder zijn. Ik ga vannacht ook kijken of ik eerst de druk eraf kan halen door 3 minuten voor de kolven op advies van mijn kraamzorg
vorige week
Reactie op Carrie24
Ik heb ook een vraag! Sinds een paar dagen legt mijn dochter lastig aan. Ze ...
Ik heb even meneer Google gevraagd en die zegt dat het waarschijnlijk komt door mijn overproductie. Ik ga nu oefenen met blokvoedingen en de borst leegdrinken (nu wisselde ik nog steeds). Ik herkende me enorm ik de symptomen van overproductie mijn haar en mij.
Andere mensen die hier ervaring mee hebben?
vorige week
Als ik borstvoeding geef, merk ik dat ik echt extra moet eten. Ik neig dan algauw naar ongezonde.dingen maar wil dat liever zo min mogelijk.
Iemand tips voor extra voeding wat ook nog gezond is?
vorige week
Reactie op Carrie24
Ik heb even meneer Google gevraagd en die zegt dat het waarschijnlijk komt ...
Geen ervaring met overproductie. Maar wel als mijn borsten heel vol zaten als mn zoontje lang tussen de voedingen liet zitten. Ze.zaten dan zo vol dat hii moeilijk kon aanhangen.
Wat ik dan deed is even de ergste druk eraf halen met een handkolf en dan aanleggen. Als hii dan aan de ene borst dronk, deed ik aan de andere borst een haaka om daar ook vast de ergste druk eraf te halen en het lekken voor te zijn.
vorige week
Reactie op Baby2026nr2
Als ik borstvoeding geef, merk ik dat ik echt extra moet eten. Ik neig dan ...
Ik eet vooral veel eiwitrijke producten. Zoals noten, meer zuivel. Ik eet ook veel groenten en fruit en ei.
Wat bij mij vooral werkt is om gezonde/voedzame producten binnen handbereik hebben staan. Dus een bakje met snackgroenten en walnoten staat nu standaard op de eettafel naast de fruitschaal.
Qua lekkere dingen/snoepen werkt 'niet in huis hebben' voor mij toch het beste😅
vorige week
Reactie op Baby2026nr2
Als ik borstvoeding geef, merk ik dat ik echt extra moet eten. Ik neig dan ...
Je verbrand ook 500-600 calorieën met alleen borstvoeding geven. Veel eten en drinken is inderdaad erg belangrijk! Miss fruit of yoghurt of brood?