8 Reacties

vorige maand

Mijn dochter loopt 2 weken voor op groei.. wat qua haar lengte en gewicht uit zou komen op 29 december.. (is hier absoluut niet mogen vanwege icsi traject) Kan dat je kindje gewoon wat groter is dan volgens het schema .. hier was er geen reden tot paniek zei de vk… heb over 2 weken een groeiecho dan weten we of ze nog steeds 2 weken voorloopt

vorige maand

De hoogte van mijn baarmoeder ligt bij elke controle ook zo’n 5 weken voor op mijn daadwerkelijk termijn. Buikomtrek en bovenbeenlengte ook ver boven gemiddeld, hoofdomtrek daarentegen wel gemiddeld. Ik ben getest maar heb geen zwangerschapsdiabetes. Vrijdag een extra groeiecho, volgens mij maakt de vk zich nog niet zo’n zorgen.. ik vertrouw maar op haar expertise

vorige maand

Ben je zelf wat langer dan gemiddeld? Bij deze termijn geven groeiechos geen goed beeld meer van de uitgerekende datum, de termijnecho is bewust rond de 12 weken omdat baby's tot die tijd ongeveer allemaal hetzelfde ontwikkelen, maar daarna gaan sommige harder groeien en andere langzamer. Ik zou het even bij de verloskundige noemen, maar een weekje verschil bij deze termijn lijkt me niet gelijk reden tot zorg.

vorige maand

Bij mijn 2e zwangerschap werd ik aan t begin precies een week vooruit gezet. Dit was totaal niet Mogelijk Ivm menstruatie. Tijdens echo’s kregen we alleen maar te horen dat ze boven gemiddeld is met erg lange benen. Mijn dochter is toen 1 dag eerder dan de uitgerekende datum geboren. 3800 gram, 52 cm. En nu is ze net 4 jaar en 116 cm en 24/25 kilo. Een grote meid dus. Maar niets aan de hand. Soms groeien kindjes dus gewoon wat sneller en harder en zijn ze groter. Wil niet zeggen dat dit altijd zo is, en goed dat ze verder gaan kijken iig. Maar probeer te zeggen dat je je niet direct zorgen hoeft te maken 🫂

vorige maand

Die van ons loopt ook een week voor. Niks ergs aan, zeker niet als alles groot is. Elk kindje groet op zijn eigen tempo, en die metingen zijn ook maar geschat. En vergeet niet dat de uitgerekende datum ook maar een richtlijn is.
Bij mijn 1e had ik dit ook. Ze is uiteindelijk met 38 weken gehaald d.m.v. een inleiding. Ze was toen 3950gr en niet gemeten qua lengte maar maar 56 heeft ze maar even aangehad. Ik ben tijdens die zwangerschap getest op diabetes en dat had ik niet. Nu is ze 5.5 en nog steeds lang. Ze is 1.20 en weegt 22kg. Ik wordt nu weer in de gaten te houden volgend week weer een groeiecho. Vorige week suikertest gehad en ook deze keer geen suiker. Dus vooral niet te druk maken. Als je zelf al langer bent of je partner dan kan dat ook al snel voorkomen.

vorige maand

In mijn eerste zwangerschap zou ik ook een vreselijk grote baby krijgen. Eerst liep ik 3 weken voor volgens de verloskundige, later werd dit 5 weken. Ik moest echt geen maatje 50 in huis halen. Uiteindelijk is de kleine met 37 weken (spontaan) geboren met 3300 gram en zat nog een paar weken in maat 50. Als ik de 40 weken vol had gemaakt was de baby iets groter geweest, maar zeker geen hele grote baby. Ze kunnen het dus niet altijd goed zeggen. Ik zou me er niet druk om maken

vorige maand

Wie is ze? Een gynaecoloog? Een echoscopiste? Een verloskundige? Vind het namelijk best vreemd dat ze dit tegen je zeggen. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap 4 groeiecho’s gehad, op sommige onderdelen liep ze 2 weken voor op mijn uitgerekende datum. Ik kreeg toen de opmerking dat ik hier helemaal niet meer naar mocht kijken, omdat baby’s vanaf een bepaalde week hun eigen lijntje volgen (net als dat er kleine en grote mensen zijn, de een eerder een groeispeurt krijgt dan de ander). Ze verzetten ook niet voor niks je datum niet meer na 13 weken, het is ook veel minder goed te controleren naarmate de baby groter wordt. Mijn dochter zou met 36 weken al voorbij de 4 kilo zijn, ik werd ingeleid met 39 weken en ze was maar 3400 gram. Iedereen zat er naast, van mijn eigen VK tot aan de VK in het ZH als de gynaecoloog. Ook zou het buikje hier een percentage hebben van 96/98, klopte achteraf ook allemaal niet… Stel dat je nu suikerziekte hebt, zal je hooguit de laatste paar weken/maanden moeten letten op je eten, maar als er iets afwijkends was bijv verdikte nekplooi of organen waar is mis mee was dan hadden ze dit allang ontdekt bij de 13 en 20 weken echo. Zou je stress dus echt beetje naast je neerleggen.