20 Reacties
4 dagen geleden
Hier hetzelfde! Ben nu 36+5 en de baby draait bijna elke dag. Blijkbaar heeft ze nog heel veel ruimte. Het houdt me erg bezig, jou ook zo te lezen.
Voor nu wil ik geen versie omdat ze waarschijnlijk toch gelijk daarna weer draait. Misschien dat ik dat op een latere termijn wel wil, als ik merk dat de baby minder vaak draait.
Nu wil ik vragen of we rond 39 weken een versie kunnen doen en als ze dan goed ligt, gelijk inleiden. En als ze dan nog steeds in stuit of dwars ligt, toch maar een keizersnede inplannen.
4 dagen geleden
Ja herkenbaar, het houdt mij inderdaad ook erg bezig. Hoeveelste kindje is dit voor jou?
En ja versie zal nu inderdaad weinig nut hebben zo is bij mij ook gebleken.
Jouw voorstel is precies wat de gynacoloog bij mij voorstelde ook inderdaad dus ik denk dat het wel een grote kans is dat ze daar in meegaan!
Wat mij dan weer bezig houdt is; als je gaat inleiden met een onrijpe baarmoedermond en niet ingedaald kindje (dus eigenlijk dat je lijf er nog helemaal niet klaar voor is), dan heb je ook echt kans op niet vorderende ontsluiting en keizersnede.. Waar ik dan ook ontzettend van zou balen.
3 dagen geleden
Reactie op Daniëllax
Ja herkenbaar, het houdt mij inderdaad ook erg bezig. Hoeveelste kindje is ...
Ook mijn tweede, ik begreep van mijn verloskundige dat dit dan vaker voorkomt. Goed om te weten dat de gynaecoloog dat voorstelde, dat geeft wat houvast.
Ik snap je wel met de inleiding, dat je de baby dan eigenlijk wat te vroeg laat komen en het misschien alsnog uitdraait op een keizersnede. Ik hoop dan een beetje dat, omdat het onze tweede is, het lichaam het sneller oppakt wanneer er een inleiding wordt gedaan. Bij mijn eerste ben ik niet ingeleid maar heb ik op een gegeven moment wel weeënopwekkers gehad en die sloegen aan als een tierelier, dus ergens verwacht ik dat dat indien nodig wel weer goed zal werken.
In deze situatie is het lastig dat er eigenlijk geen ideale opties meer zijn. Je moet kiezen tussen draaipogingen, een inleiding, stuitbevalling of keizersnede. De "zorgeloze" bevalling die spontaan begint zit er niet tussen, alhoewel we natuurlijk nog steeds een kans hebben dat de baby's alsnog goed gaan liggen en daar blijven. Ik hoop daar wel nog steeds een beetje op.
3 dagen geleden
Reactie op Klaproos247
Ook mijn tweede, ik begreep van mijn verloskundige dat dit dan vaker voorko ...
Toch zie ik dat nog wel als een optie het afwachten, maarja gaan ze dat toelaten. 50-80% van de kindjes draait nog in hoofdligging gewoon op het laatst.. vraag de vroedvrouw de podkast heeft een aflevering over instabiele ligging, vond ik wel informatief, daarin werd afwachten ook als optie genoemd. Er is alleen nog weinig onderzoek naar welke optie het 'beste' is.
Ben me ergens ook wel bewust van de overmedicalisering van de geboortezorg en dat veel gaat vanuit een angstsfeer en risico's beperken. Maar ons lijf kan dit toch gewoon? Helemaal bij een tweede denk ik dan.
Maargoed ik maak me tegelijkertijd ook veel zorgen hoor🫠
3 dagen geleden
Reactie op Klaproos247
Hier hetzelfde! Ben nu 36+5 en de baby draait bijna elke dag. Blijkbaar hee ...
Nog nooit gehoord dat ze met 39 weken nog een versie doen. Dacht dat 37 weken echt de max is
3 dagen geleden
Reactie op ZelfbewusteOceaan196688
Nog nooit gehoord dat ze met 39 weken nog een versie doen. Dacht dat 37 wek ...
Als de baby steeds in stuit ligt proberen ze het inderdaad uiterlijk dan te doen. Maar mijn verloskundige zei dat ze het in principe tot aan de bevalling kunnen doen, alleen wordt de kans op succes wel steeds kleiner - tenzij de baby dus nog veel draairuimte heeft, dan kan het juist beter zijn om even te wachten zodat de baby minder makkelijk terug kan draaien.
gisteren
Vandaag te zien gekregen dat de baby in een onvolledige stuit ligt. Ze lag wekenlang lekker goed met haar hoofdje naar beneden, tot ze ineens naar dwars ging en nu dus uiteindelijk in stuit. Morgen gesprek voor een draaipoging en als ik wil ook direct de versie doen, maar ik ben er niet gerust op, ik denk dat ik afgaande op mijn gevoel voor een geplande keizersnede ga. 3e kindje 36 wk 🥲🥲 veel krampen ook die lijken op indalingsweeën
gisteren
Reactie op Eaea
Vandaag te zien gekregen dat de baby in een onvolledige stuit ligt. Ze lag ...
Zeker naar je gevoel luisteren. Je kunt cognitief toch nooit de beste keuze uitdokteren, want je weet vaak pas achteraf hoe dingen echt bij jou lopen..
Derde kindje zeg je; gingen de eerste twee bevallingen 'soepel'?
gisteren
Yep hier ligt hij diagonaal. Van week 20-32 zo gelegen. Toen met 33 mooi in hoofdligging, om met 35 weken opeens weer diagonaal te liggen.
Met 37 weken moet ik terug, ivm macrosomie (p99) en heel veel vruchtwater willen ze dan groei meten, baby draaien en direct de bevalling opstarten zodat hij niet kan terugdraaien.
Blijft hij diagonaal liggen (hoofd rechtsboven, billen links beneden, benen/voeten richting mijn vagina), dan wordt het een keizersnede.
gisteren
Reactie op Daniëllax
Zeker naar je gevoel luisteren. Je kunt cognitief toch nooit de beste keuze ...
Het is een zeer moeilijke keuze maar ik blijf mijn gevoel volgen.. die laat je nooit in de steek en daar heb je idd gelijk in.
Ik ben alleen bang voor het herstel van een ks met 2 kleintjes.
Nee mijn eerste twee gingen niet echt soepel. De eerste duurde 22 uur lang en bijna 2 uurtjes geperst, ze zat vast en dat liep bijna uit op een keizersnede doordat haar hartslag gekke stijgingen en dalingen maakte. Gelukkig op het eind goed gekomen. Tweede ging goed tot het moment ik de persweeën tegen moest houden omdat ik op 9 en half cm zat nog. Verschrikkelijk was dat.. heel mijn gezicht onder de bloed uitstortingen. Placenta wilde ook niet geboren worden.. en 1.5 liter bloed verloren.
Al met al geen prettige bevallingen maar ik kijk er niet negatief op terug. Wil ik het opnieuw doen? Nee😆 Een keizersnede lijkt mij heftiger qua herstel maar ik heb liever de risico’s voor mezelf ipv de risico’s voor de baby bij een draaipoging.
17 uur geleden
Reactie op Eaea
Het is een zeer moeilijke keuze maar ik blijf mijn gevoel volgen.. die laat ...
Nou dan snap ik je keuze echt helemaal! Ik hoor ook wel dat het herstel van een keizersnede mee kan vallen, maarja dat is natuurlijk per individu verschillend.
Ik duim me je mee dat het voor jou ook allemaal meevalt relatief.
En ergens heeft de keizersnede ook wel een flink 'voordeel' wat dat betreft.
Veel succes 🤗
14 uur geleden
Oh hier ook tweede kind en in stuit. Volgens mij altijd in stuit gelegen. Ik heb in de hele zwangerschap geen schopje gevoeld hoger dan mn navel.
Ik ben nu met moxa begonnen, 10 dagen. Ik ben nu 34+4 dus ze doen er allemaal erg luchtig over. "Je hebt tijd zat en ze draait vast". Zo voelt het alleen totaal niet. Ik krijg met 36+4 een versie als het nog steeds is.
Hebben jullie moxa of spinning babies geprobeerd?
Ik hoop voor jullie allemaal dat ze nog draaien. 🙏
14 uur geleden
Reactie op Doofy92
Oh hier ook tweede kind en in stuit. Volgens mij altijd in stuit gelegen. I ...
Ja hier moxa gedaan, ze werd daar nog beweeglijker van, maar doordat het een instabiele ligging is wisselt ze sowieso nog steeds van positie, dus lijkt moxa minder passend en zijn we ermee gestopt.
Denk wel echt dat het kan helpen!
14 uur geleden
Reactie op Doofy92
Oh hier ook tweede kind en in stuit. Volgens mij altijd in stuit gelegen. I ...
Moxa heeft bij onze eerste wel geholpen, maar die lag echt 100% in stuit. Deze baby heeft zoveel ruimte en draait zo vaak rond dat ik moxa niet eens ga proberen.
13 uur geleden
Na weken van draaien lag mijn dochter bij de laatste controle toch weer in hoofdligging en was ze zelfs al een beetje ingedaald. De verloskundige heeft goede hoop dat ze nu verder in hoofdligging blijft. Ik begin dat nu ook te geloven, inmiddels 37+1.
12 uur geleden
Reactie op mamavandemeiden
Hoe doen jullie die moxa? Hoe moet ik dit voor me zien?
Ik heb het destijds bij mijn vaste acupuncturist laten doen. Daarna het staafje mee naar huis gekregen om thuis nog te herhalen.
12 uur geleden
Reactie op mamavandemeiden
Hoe doen jullie die moxa? Hoe moet ik dit voor me zien?
Bij de plaatselijke accupuncturist een afspraak gemaakt. Zij liet zien hoe je die moxa stick gebruikt en heb 3 sticks meegekregen voor 10 dagen om thuis te doen. We gaan het zien. Nu 2 dagen gedaan en er zit totaaaal geen beweging in 😅🥲 ze heeft er gewoon geen zin in volgens mij.
8 uur geleden
Baby lag vanochtend weer overdwars (gister stuit). Toch een draaiversie geprobeerd omdat het maar een kwart draai is, ging goed en was ook heeel goed te doen gelukkig. Na de CTG mochten we lekker naar huis, maar toen ik net de auto in stapte was ze alweer dwars gedraaid. Deze koppige meid trekt haar eigen plan 😅 niet gelukt dus