57 Reacties
5 maanden geleden
Wij nog niet 16,5 week nu. Het liefst een gastouder maar de meeste bij ons in de buurt zitten vol. Mijn moeder en stiefvader werken beide niet en mijn schoonouders gaan met vervroegd pensioen (ook al duurt dat nog n jaar of 5) ikzelf werk nu 32 maar dat ga ik terugbrengen naar 24 denk ik. Mijn man werkt in diensten en heeft meestal 2 a 3 dagen door de weeks vrij. Dus waarschijnlijk krijgen wij het met opa’s en oma’s opgelost.
5 maanden geleden
Hee!
Wij gaan de kleine 2 ochtenden per week naar de kinderopvang brengen. ( met 1 ochtend konden we het waarschijnlijk redden maar minimale afname is 2 dagdelen ). Ik wilde eerst graag een gastouder, het is ook goedkoper. Nadeel is, als de gastouder ziek is/ vakantie heeft kan de kleine er ook niet heen. Bij een opvang zal het altijd doorgaan ivm personeel. Bij onze kinderopvang zit in hetzelfde gebouw ook peuteropvang en eventueel nog de BSO voor als hij naar de basisschool gaat. Alles bij elkaar!
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik had niet veel langer moeten wachten. 2/3 baby groepen die ze bij onze opvang hebben zitten al vol ! Dus raad je aan snel wat te regelen haha! Wij hebben trouwens eerst een rondleiding aangevraagd voordat we de kleine gingen aanmelden. Ook heel fijn!
5 maanden geleden
Wij hebben al kinderopvang geregeld. Moest snel omdat bij ons in de (kleine) stad de plekjes snel vol zijn. We zijn gaan kijken bij 3 locaties die in een straal van 10 minuten lopen bij ons vandaan waren. Verder hebben we gekeken naar de ggd-rapporten van de locaties, of die goed waren de afgelopen jaren. Ook letten we specifiek op een aantal dingen (gezonde lunch, aandacht voor taal, buitenspelen). Ze voldeden er alle 3 aan. We hebben ingeschreven bij de opvang die plek had op de dagen die wij wilden. Ik zou je zeker aanraden om de ggd-rapporten te lezen en om goed te bedenken wat jij belangrijk vindt aan kinderopvang.
5 maanden geleden
Tja er is voor alles iets te zeggen, maar ik heb alleen ervaring met een gastouder:
- Flexibele tijden, als ik soms vraag of ze iets eerder kan komen, of ik haar iets later mag halen, of ze mag mee eten is nooit een probleem. Halverwege de dag ophalen (met overleg uiteraard) is ook nooit een probleem.
- Er zijn max 5 kinderen in de leeftijd van 1 tot 4. Hierdoor weet de gastouder altijd heel goed wat er allemaal gebeurd is door de dag heen
- Makkelijk appcontact, soms even een foto
- Mijne meet echt nooit temperatuur, heb haar nog nooit hoeven ophalen (vind ik bij de KVD altijd wat over de top, met 37,9 moet je je kind al ophalen -bij wijzen van-, soms zijn het gewoon tandjes oid). Zodra er een buikgriep is, dan is dat al verspreid voor er symptomen zijn. Ik denk niet dat mijn kind vaker ziek is dan een kind bij het kvd. Ik heb collega’s die hun kind om de haverklap moeten ophalen.
- Het is veel goedkoper! Ik betaal 8,20 per uur en daar zit eten en drinken bij in. Ik weet dat het nog goedkoper kan.
- Bij een kvd kon ik kiezen uit een x aantal uren of 50 weken pakket en moest ik hoe dan ook betalen. Mijn gastouder neemt zelf 5 weken vrij in het jaar en dat loopt perfect met mijn docentvakanties. Dan betaal ik ook niet uiteraard.
Nadeel:
- Als je gastouder ziek wordt, en ze zit aangesloten bij een organisatie kan je soms wel vervanging krijgen. Mijne is nooit ziek geweest dit jaar, maar er was bijv een gastouder die kanker kreeg en daardoor hadden 5 kindjes geen opvang meer. Mijne nam er toen 1 tijdelijk over.
- Geen garantie dat toekomstige broertjes/zusjes terecht kunnen. Ze probeert er wel rekening mee te houden, ik heb wel voorrang, maar er moet wel plek zijn!
- Mijne werkt niet echt in thema’s, geen natuurweek ofzo. Ze doet wel iets met vieringen, zoals Sinterklaas of Moederdag, maar herfsttafel ofzo. Ik vind dat zelf prima, komt wel op de basisschool.
- Er is minder controle, ze moeten wel aangesloten zitten bij een bureau wat ‘controleert’, maar er is geen vier-ogen beleid. Mijn gastouder is alleenstaand en er is geen man in in huis (ik weet het, er bestaan ook vrouwen die). Het bureau checkt soms bij mij in of ik tevreden ben.
5 maanden geleden
Hi, ik werk in de kinderopvang en bij onze 6 locaties moet je snel zijn met aanmelden anders is er geen plek!
Vanuit mijn perspectief kan ik zeggen dat de kwaliteit in de meeste kinderdagverblijven heel hoog is. Voor een gastouder durf ik dat niet goed te zeggen en denk ik ook dat het wisselend is. Ik denk eerlijk gezegd wel dat een gastouder voor het wenproces prettiger is omdat je baby dan iedere dag dezelfde verzorgster heeft.
Een tip nog van mij als pedagoog 🤓: we zien bij ons dat kindjes vaak naar 3/4 plekken gaan in de week: een dagje kdv, een papa dagje, dagje ene oma, dagje andere oma… dit lijkt ideaal maar voor een jonge baby zijn dit heel veel verschillende gezichten en opvoed stijlen door elkaar. Voor zijn rust is het fijner om op 1 plek te zijn naast thuis bij papa en mama.
Vanuit dat oogpunt gaat onze baby dan ook al mijn werkdagen naar de opvang op de locatie waar mijn kantoor is gevestigd.
Tot slot mijn advies: ga op verschillende plekken kijken en vertrouw op je gevoel! En echt, de looks van een plek zijn minder belangrijk dan de mensen die er werken met hun hart op de juiste plek.
5 maanden geleden
Wij hadden voor de oudste 2 eerst een gadtouder. Opzich beviel dat prima totdat zij gezondheidsproblemen kreeg en soms de avond van tevoren belde dat de kinderen niet konden komen de volgende dag. Zo snel een alternatief vinden lukt dan vaak niet en dan zit je toch met een probleem .
Sinds iet meer dan een jaar gaan de kinderen nu naar de kinderopvang (En de oudste gaat ook naar school) wanneer de leidster ziek is is er altijd vervang en zit je dus niet zonder opvang. Dat vin d ik het grootse voordeel.
Daarnaast is het ook een goede voorbereiding op school en doen de kinderen veel contacten op. Daarom kies ik voor de kinderopvang 🙂
5 maanden geleden
Wij hebben bij de oudste de eerste 8 maanden zelf kunnen opvangen, door beide een dag minder te werken en onze ouders konden beide een dag oppassen. Na de 8 maanden is ze naar een gastouder gegaan, waar Max 4 kindjes zijn in de leeftijd 0-4. Er is zo veel persoonlijke aandacht. Wij hadden nogal een plakkertje, maar dat was daar geen probleem: ze kon gewoon de dag mee in de draagzak, als ze zo’n plakdagje had. Ze gaat er nog altijd met veel plezier heen. Voor de 2e hebben we vanaf de 4 maanden een plekje. Zelf opvangen lukte nu lastiger (ouders minder flexibel), dus straks gaan ze samen 1 dagje per week naar de gastouder. Voor ons vooral voordelen, maar enkele nadelen: als de gastouder ziek is/vakantie heeft, dan dien je dit zelf op te vangen. Voor ons niet zo’n probleem, daar we dan gewoon een vrije dag nemen. Maar voor anderen kan dit mogelijk lastiger zijn! Voor ons wegen de voordelen zoooooveek zwaarder dan deze kleine nadeeltjed
5 maanden geleden
Wij hebben gekozen voor kinderopvang bij alle kinderen. Altijd een 4 ogen principe (hecht ik heeel veel waarde aan) en wij hoeven nooit bang te zijn dat de leidster ziek wordt of op vakantie gaat en de kleine dan ineens thuis moet blijven.
Plus bij broertjes en zusjes voorrang op een plekje.
Kinderopvang is misschien iets duurder maar je krijgt ook meer terug van de belastingdienst.
5 maanden geleden
Reactie op SprankelendeEdelsteen694129
Hi, ik werk in de kinderopvang en bij onze 6 locaties moet je snel zijn met ...
Ik werk ook in de kinderopvang. (Vakanties voornamelijk ) Wij kiesen juist bewust voor een gastouder omdat onze bso niet zo een hoge kwaliteit heeft. Meestal grote groepen met 30/40 kinderen, leidsters die doodleuk met zn alle in 1 ruimte gaan zitte en kletsen en op hun telefoon, dagprogramma’s in vakanties bijvoorbeeld worden geschrapt (kinderen zijn nu lekker rustig dus zet maar een film op anders wordt het te druk). Geen uitstapjes, veel hetzelfde eten, drinkbekers worden nauwelijks afgewassen (meestal alleen even onder de kraan afspoelen) en noem het maar op. Erg jammer dat zij geen kwaliteit kunnen leveren. Ik ben zelf onderwijsassistent op de aansluitende basisschool. En delen ook samen een lokaal. Kinderen hebben geen respect voor spullen van een ander en de leiding zegt er helemaal niks van. Tot ergernis toe dat ik dit zelf moet doen. Terwijl na schooltijd het niet mijn verantwoording meer is.
5 maanden geleden
Reactie op AttentePrism978397
Wij hebben bij de oudste de eerste 8 maanden zelf kunnen opvangen, door bei ...
Oh ja, wat wel een nadeel zou kunnen zijn nog… bij ons was er met veel geluk (en wat geschuif door de gastouder) nog net een plekje vrij voor onze 2e, maar dit is natuurlijk geen garantie dat dat altijd zo is. We hebben haar dan ook al aangemeld bij 6 weken zwangerschap.
5 maanden geleden
Ik wilde heel graag een gastouder, maar die zitten hier in het dorp bijna niet. De opa’s en oma’s laten oppassen zag ik ook niet zitten om diverse redenen. Uiteindelijk gekozen voor een agrarische kinderopvang, in een 0-4 groep. Voelde veel beter dan de ‘standaard’ kinderopvang hier aan het einde van de straat.
5 maanden geleden
Hoi! Hier gaat de kleine 1 dag in de week naar de opvang, maar wel pas vanaf november 2026... dan was er pas plek.
Verder regelen we het zo dat die kleine straks 2 dagen naar mijn moeder gaat, 1 dag naar mijn schoonmoeder & de andere dagen zijn mijn vriend en ik thuis. Wij maken goede afspraken met onze ouders, wat we van hen verwachten en hoe we willen dat ze bijdragen aan de opvoeding.
Onze voorkeur gaat uit naar een KDV, omdat ik meer negatieve dan positieve verhalen heb gehoord over gastouders. Voor ons is het nu prima opgelost en we hebben beide nog een berg aan ouderschapsverlof straks. Dus dat is ook fijn!
5 maanden geleden
Reactie op Cynnntje
Wij hebben gekozen voor kinderopvang bij alle kinderen. Altijd een 4 ogen p ...
Dan moet je wel een opvang hebben die niet boven de 10,25 zit.. want meer dan dat krijg je niet per uur. De meeste kvd waar ik heb gekeken zitten daar ver boven, 12-13 euro per uur. Dan betaal je best flink bij.
5 maanden geleden
Reactie op Renaissance
Dan moet je wel een opvang hebben die niet boven de 10,25 zit.. want meer d ...
Wij zijn met 3 dagen goedkoper uit bij de kdv dan bij de gastouder. Reken ik wel mee wat we terugkrijgen van de belastingdienst als totaalplaatje. Dus ik denk dat het per situatie afhankelijk is. Dus voor de TS reken het vooral goed uit ;)
5 maanden geleden
Reactie op EleganteRoos266705
Ik werk ook in de kinderopvang. (Vakanties voornamelijk ) Wij kiesen juist ...
Oei, dat klinkt niet best 😨
Dat is gelukkig bij ons wel anders geregeld. Hier wordt echt wel van de medewerkers verwacht dat ze een activiteiten programma aanbieden aan de kinderen en telefoons moeten in de tas blijven. Heb vanmorgen nog een groepje mee naar de binnenspeeltuin gebracht. Of er komt een springkussen, of het reptielen museum komt op bezoek, noem maar op. Echt super leuk!
Al woon ik zelf in een andere woonplaats dus zal mijn eigen zoon/dochter straks niet naar een van onze bso’s gaan.
Dan wordt het nog een zoektocht wat ik vind passen voor hem/haar.
5 maanden geleden
Reactie op Renaissance
Dan moet je wel een opvang hebben die niet boven de 10,25 zit.. want meer d ...
Vaak is een contract voor 50 tot 52 weken per jaar goedkoper doordat de uurprijs een stuk lager uitvalt. Je krijgt dan een groter percentage van de uurprijs vergoed.
Ik meen me te herinneren dat jij in het onderwijs zit dus mogelijk heb je met 40 weken opvang een veel hogere uurprijs.
Het loont om te berekenen wat je netto betaalt als je toch voor 52 weken gaat. Dat scheelt vaak enorm!
5 maanden geleden
Reactie op SprankelendeEdelsteen694129
Vaak is een contract voor 50 tot 52 weken per jaar goedkoper doordat de uur ...
Bij mij was minder dan 50 weken niet eens een optie waar ik gekeken had. Maar hoe dat precies met bruto/netto zit weet ik niet en met belastingteruggave zoals hieronder, weet ik ook niet.