13 Reacties
5 maanden geleden
Ik plank tegenwoordig op mn knieën, dan span je wel nog je hele core aan maar wel minder intensief
5 maanden geleden
Reactie op Ingrid050126
Ik plank tegenwoordig op mn knieën, dan span je wel nog je hele core aan ma ...
Maar kan het daardoor komen die kramp die ik had even
5 maanden geleden
Hoe erg is je kramp op de pijnschaal van 1 tot 10?
Deed je hiervoor al veel aan planken? Is je lichaam hieraan gewend?
Wij kunnen natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen waar een kramp vandaan komt.
Misschien zit ik verkeerd maar ik lees je bericht als een onschuldige kramp?
Zoals je bijv ook kramp kan krijgen als je teveel gedaan hebt?
Maar dit is m’n 1e zwangerschap dus misschien heb ik het COMPLEET mis.
Wel nog een tip als je je zorgen blijft maken is misschien sporten onder begeleiding van een expert een tip? Zoals zwangerschaps bootcamp of 1 op 1 begeleiding (wel prijzig) iets voor je? Zij weten precies wat je mag doen en wat niet 🥰
5 maanden geleden
Reactie op LilyG92
Hoe erg is je kramp op de pijnschaal van 1 tot 10?
Deed je hiervoor al ve ...
Overigens raadde mijn verloskundige af om je rechte buikspieren te trainen na een x aantal weken.
Ik weet niet welke plank je deed en welke techniek. Maar een bepaalde plank kan rechte buikspieren zijn.
Ik weet dat je je relatief snel zorgen maakt en ik denk zeker niet dat 1x rechte buikspieren trainen direct schadelijk is voor je baby. Maar hoe ik het had begrepen ging dit meer over je rechte buikspieren die op een gegeven moment in de zwangerschap gaan wijken.
Volgens andere websites mag je wel weer planken. Dus ja, geen idee wat je aan dit advies hebt haha.
Ik wilde gewoon reageren om je hopelijk een hart onder de riem te steken want lees dat je je vaker zorgen maakt 🥰.
Als je je echt zorgen maakt, bloedverlies hebt etc zou ik wel de verloskundige bellen. Maar again ik weet niet hoe pijnlijk je krampen zijn?
5 maanden geleden
Kramp als je je buikspieren gebruikt nu is heel normaal. Je buik groeit, de boel rekt op. Het zal nog wel vaker voorkomen.
Ik was afgelopen week wat aan het dollen met mijn vriend op bed en rolde heel fel in een keer om en richtte me tegelijk op. Meteen een steek in mijn buikspieren aan 1 kant. Alles wordt zacht en week; dat ga je voelen.
Niets om je zorgen over te maken!
5 maanden geleden
Reactie op LilyG92
Overigens raadde mijn verloskundige af om je rechte buikspieren te trainen ...
Het was een menstruatie achtige kramp ik plankte voor mn zwangerschap bijna nooit maar dqcht dat het gewoon mocht deed op mn tenen en in opdrukken houding dus wel je rechte buikspieren inderdaad gebruiken
5 maanden geleden
Reactie op LilyG92
was 14.6 weken
5 maanden geleden
Reactie op LilyG92
Planken wordt over het algemeen afgeraden (net als andere rechte buikspieroefeningen) niet ivm de baby, maar om een Rectus-diastase te voorkomen. Dat is een verschijnsel waarbij het linker en het rechter deel van de rechte buikspieren uit elkaar gaan staan tijdens de zwangerschap. Het herstel daarvan is niet persee heel prettig.
Echter, er zijn sinds kort wel meer experts die twijfelen of dat het trainen van de rechte buikspieren daadwerkelijk het risico verhogen. Verloskundigen volgen meestal gewoon het bestaande protocol en mocht er na een bepaalde tijd voldoende bewijs zijn dat dit het risico op diastase inderdaad niet verhoogd, zal het met een beetje vertraging ook in het protocol worden aangepast.
De krampen kunnen er wel mee te maken hebben, maar dat wil niet zeggen dat het meteen schadelijk is. Als ik te snel op sta, voel ik soms ook mijn banden trekken. Je kunt zelf een beetje testen welke oefeningen wel of geen kramp veroorzaken. Je kunt met andere oefeningen ook goed je dieper gelegen buikspieren mee-trainen, zonder dat je direct op je core focused. Die oefening kunnen je wel goed helpen met het persen tijdens een bevalling :)
5 maanden geleden
Reactie op Nina9187
Planken wordt over het algemeen afgeraden (net als andere rechte buikspiero ...
Thanksss voor de uitleg! ☺️
Off topic (want ben niet de TS) ja ik merk dit idd ook. Als ik snel opsta omdat de bel opeens gaat dan krijg ik soms van die pijnscheuten dat ik eigenlijk half in elkaar zak?
Maak me er eigenlijk niet zorgen over, maar zie het meer als teken van volgende x even wat rustiger opstaan.
5 maanden geleden
Reactie op Nina9187
Dit zei de verloskundige ook tijdens een voorlichting, dat recent onderzoek laat zien dat als je je rechte buikspieren trainde voordat je zwanger was, je dit kunt blijven doen!
5 maanden geleden
Reactie op Nina9187
Een diastase is onvermijdelijk, 100% van de zwangeren krijgt hiermee te maken. Waarom zou het herstel daarvan onprettig zijn? Ik heb er niet veel van gemerkt de vorige keer.