23 Reacties

3 dagen geleden

Ik heb een ruggenprik gehad voor een keizersnee, wou in eerste instantie een natuurlijke bevalling maar door omstandigheden niet mogelijk. Ik had zelf een hekel aan naalden en zeker de ruggenprik, was er als de dood voor. Maar op dat moment geef je jezelf er wel aan over. Voor de rest wel een redelijke positieve ervaring

3 dagen geleden

Omdat ik een 9 uur lange weeënstorm had zonder tussenpauzes en zwarte vlekken begon te zien heb ik er eentje gekregen. Wat een verademing was dat zeg! Maar... ik wil het nu graag weer eerst zonder proberen. Ik denk dat het best zonder te doen moet zijn als je normale weeën hebt met tussenpauzes. Ik zou het gewoon even aankijken hoe het gaat. Maar... houd er rekening mee dat het nog wel een uur kan duren voor hij er in zit en werkt. Dus als het niet meer gaat wel echt direct melden en niet nog gaan lopen rekken met kruiken en blah blah haha.

3 dagen geleden

Mijn ervaring was wisselend. Ik kreeg de ruggenprik toen ik nog maar 2 cm had en heb daardoor een heel ontspannen begin van de bevalling gehad, zelfs nog wat geslapen. Geen pijn meer, het voelde heel kalm. Helaas stopte de ruggenprik er na een paar uur mee (waarschijnlijk losgeraakt) en vanuit het ziekenhuis werd daar niet echt op gereageerd. Qua pijn ging ik daardoor van nul naar honderd en dat was een flinke schok. Met deze bevalling zou ik wel weer een ruggenprik willen, en nu ben ik er beter op voorbereid wat de opties zijn als hij het weer niet goed doet.

3 dagen geleden

Na urenlang een weeenstorm te hebben gehad ivm een inleiding met weeenopwekkers uiteindelijk besloten de ruggenprik te nemen. En wat stom dat ik daar zoooo lang mee gewacht had. Wat een verademing was dat. Na urenlang op 2 cm te hebben gezeten zonder progressie ging ik na het zetten van de ruggenprik van 2 cm in een half uurtje tijd naar 10 cm. Waarschijnlijk omdat mijn lichaam even de rust kreeg. Helaas werkte de ruggenprik na dat half uurtje ineens niet meer en was de laatste fase gewoon op eigen kracht zonder verdoving. Ik denk dat ik bij deze bevalling veeeeel eerder kies voor de ruggenprik.

3 dagen geleden

Hier ook een positieve ervaring met de ruggenprik. Heb 1 bevalling zonder gedaan en 1 met ruggenprik en teken graag weer voor een ruggenprik. Toen mijn weeen een beetje te voelen werden met 3cm heb ik de ruggenprik gekregen vond het heerlijk heb die bevalling gewoon geen pijn ervaren en zat er relaxed bij en maakte alles bewust mee. Met de bevalling zonder pijnbestrijding dan ben je vooral bezig met de pijnlijke weeen en kom je in een eigen cocon te zitten. Hopelijk nu weer een relaxte bevalling met ruggenprik 🤞

3 dagen geleden

Hier een ruggen prik gehad omdat de weeënopwekkers heel heftig waren, had buik en rug weeën. Je leest vaak dat je door de weeën de ruggenprik niet voelt, nou die voelde ik zeker wel. Hier was hij ook naar een kant gezakt, pas na 5 uur dat de ruggenprik erin zat werd de pijn te handelen, en kon ik weer een beetje praten en aanwezig zijn. Toch zou ik er nu weer voor kiezen want zodra hij dan eindelijk werkte was het echt heel fijn om op adem te kunnen komen voor het daadwerkelijk bevallen.

3 dagen geleden

Bij mij werkte de ruggenprik helaas niet volledig. Heb van de 3 bevallingen maar 1x een ruggenprik gehad.

3 dagen geleden

Reactie op Cynnntje

Na urenlang een weeenstorm te hebben gehad ivm een inleiding met weeenopwek ...
Zelfde ervaring hier, bij mij werkte de ruggenprik nog wel deels tijdens de persfase. Waardoor ik de persweeën wel voelde maar niet goed waar ik heen moest persen/dat de baby eruit kwam. Ik ga bij deze bevalling niet kiezen voor een ruggenprik omdat ik graag in bad, op de baarkruk of in ieder geval rechte positie wil bevallen.

3 dagen geleden

1ste bevalling gehad en werkte bij mij perfect! Van alleen maar huilen en verkrampen in m’n bed naar weer FaceTime appen bellen etc kon alles weer! Ik voelde bij elke wee alsof ik moest poepen(kramp) meer niet☺️ ik zei zo wil ik nog 10x bevallen, bij mijn dochter was ik veel te laat dus kon het niet meer, dit x zou ik het zeker wel weer doen en optijd ook🤪

3 dagen geleden

Ik wou het bij mijn eerste bevalling absoluut niet gezien de risico’s die het ook voor de baby met zich meebrengt en heb hem toen ook niet gehad. Wil hem nu ook niet maar ik kan me heel goed voorstellen dat als een bevalling ontzettend lang duurt en niet vordert vrouwen er toch voor gaan. Ik zou me er wel even goed in verdiepen, zo is de kans op medische interventies (knip, vacuumpomp, etc) een stuk groter wanneer er gekozen wordt voor een ruggenprik. Als dat allemaal geen bezwaren zijn zou ik er gewoon lekker voor gaan :)

2 dagen geleden

Ik heb vergelijkbare ervaring. Wilde graag een natuurlijke thuisbevalling. Maar na 9 uur pijnlijke weeën slechts 3cm ontsluiting; toen gekozen voor een ruggenprik. Wat een verademing! Ook voor de partner een moment om even bij te komen. De ruggenprik heeft niet de hele tijd gewerkt. Op een gegeven moment stopte het, en heb ik wel weer veel pijn gehad. Maar achteraf blij met de keuze. Het liefst zou ik nu geen ruggenprik kiezen omdat ik liever vrij wil bewegen tijdens het persen, en absoluut niet meer op mijn rug wil bevallen ivm gekneusd stuitje de vorige bevalling. Echter is het afwachten hoe de bevalling loopt. Als het weer zo traag gaat, dan is een ruggenprik wat mij betreft de beste optie voor pijnstilling. Ben ook bang dat ik misselijk en wazig wordt van remifentanil. En er is tegenwoordig zoiets als een walking epidural. Hier helaas niet beschikbaar, maar daar zou ik 100% voor gaan.

2 dagen geleden

Ik ben voorstander van de ruggenprik . Echter mag ik hem helaas niet.. Maar persoonlijk, als je jezelf bevallen makkelijker kan maken, doe het !! Dit is mijn tweede kindje en bij de eerste heb ik een hele vlotte maar flink pijnlijke bevalling gehad omdat ik geen ruggenprik mag. Als ik om me heen hoor hoe mensen er door heen fluite qua pijn.

2 dagen geleden

Ik ben niet per se tegen: elke bevalling is anders en ik kan me voorstellen dat het in sommige situaties hoognodige verlichting kan bieden. Echter denk ik wel dat veel vrouwen te snel ‘opgeven’, doordat de optie er is. Je zet een kind op de wereld, hè. Het is niet even een pijnlijke darmkramp die je zo wegzucht. Natuurlijk doet het pijn, kost het bakken energie en wil je van die pijn af. Het voordeel is: elk beetje pijn brengt je dichter bij de eindstreep – van de pijn af zijn en je baby omhelzen. Je lichaam is ervoor gemaakt om deze baby op de wereld te zetten. Gun je lichaam, maar vooral ook je baby (want die werkt ook hard!) de tijd om alles te doen zoals het hoort te gaan: volledige ontsluiting, helemaal indalen, goed draaien etc. Bij sommige bevallingen duurt het nu eenmaal langer dan bij andere bevallingen… Hiermee wil ik niemand beledigen (en als je je beledigd voelt door een anoniem account op een forum, that’s on you…), maar dit is gewoon mijn kijk op de ruggenprik. Bij sommige verhalen hierboven kan ik me heel goed voorstellen dat een ruggenprik nodig was! 🤗

2 dagen geleden

Reactie op AmusanteMaan528394

Ik ben niet per se tegen: elke bevalling is anders en ik kan me voorstellen ...
Ik vind dat je het prachtig hebt verteld. Ik heb dit nodig gehad❤️

2 dagen geleden

Ik heb mijn vorige bevalling een ruggenprik gehad en die kwam na overgeven na langdurige weeën. Ontsluiting vorderde niet en ik kreeg een nachtlamp weeënopwekkers, maar door de ruggenprik kon ik gewoon slapen. Heerlijk. Mijn buurvrouw die nacht heeft urenlang alles bij elkaar geschreeuwd en dat maakte me extra blij met de ruggenprik. De culturele kijk op de ruggenprik in Nederland wordt mooi zichtbaar in dit topic. Toch is het in heel veel andere landen juist heel gebruikelijk. Ik heb me goed ingelezen en zou daarom ook dit keer graag weer gebruik maken van de ruggenprik. Het liefste de walking epidural, maar die wordt helaas nog steeds niet aangeboden in het ziekenhuis waar ik (hoogstwaarschijnlijk) ga bevallen.

3 uur geleden

In hoeverre kan je hiervoor kiezen? Vorige brvalling heb ik hem uiteindelijk na 8 uur gekregen omdat ik een weeënstorm had en zwarte vlekken begon te zien. Nu heb ik zoiets van.. waarom zou je dan nog zo lang lijden. Kan ik hem niet meteen krijgen😅ik wordt weer ingeleid dus weer grotere kans op een weeënstorm. Het ziekenhuis deed vaag en zei dat ze dit niet standaard aanbieden. Maar krijg ik hem dan wel als ik ernaar vraag? P.s. nu beval ik in een ander ziekenhuis dan vorige keer

3 uur geleden

Reactie op Justadutchgirly

In hoeverre kan je hiervoor kiezen? Vorige brvalling heb ik hem uiteindeli ...
Je kan altijd aangeven! Het kan zijn dat ze hem dan alvast zetten zodat ze hem alleen aan hoeven te sluiten! Ik had hem bij mijn 1ste ook en bij mijn 2e was ik te laat…. Toen ik niet meer kon en hem wilde had ik al 6cm ontsluiting(ben beide ingeleid) dus ik zou echt optijd aangeven dan ook als je geen last hebt in het begin! 2e kan sneller gaan ❤️😘

2 uur geleden

Bij mijn eerste keer bevallen ingeleid en toen kreeg ik zo’n (rug)weeenstorm dat ik echt niet meer kon en ook een ruggenprik wilde dit heeft mij toen echt geholpen anders had ik het denk ik niet gekunnen .. maar dit kwam echt door de heftigheid van de wee opwekkers 2 dagen geleden dus weer bevallen van mn tweede kindje, en zonder pijnstilling gedaan. Ik denk dus omdat mijn lichaam er deze keer wel zelf klaar voor was de weeën deze keer prima op te vangen waren voor mij. Ik zou deze bevalling zo weer over doen en stond ook 2 uur daarna weer buiten het ziekenhuis.

2 uur geleden

Reactie op elineryan

Bij mijn eerste keer bevallen ingeleid en toen kreeg ik zo’n (rug)weeenstor ...
Wat fijn om je ervaring te delen! Bij hoeveel weken ben je bij de eerste ingeleid? Ik ben bij de eerste ook ingeleid en heb ook een ruggenprik genomen vanwege weeënstorm/niet vorderende ontsluiting/lichaam er niet klaar voor. Maar hoop dat de tweede bevalling spontaan op gang komt en dat dat scheelt in de ervaring

2 uur geleden

Reactie op Veer21

Wat fijn om je ervaring te delen! Bij hoeveel weken ben je bij de eerste in ...
Bij de eerste ben ik ingeleid met 38.3 maar hij moest echt geboren worden vanwege diabetes. Nu bij onze dochter moet ik wel zeggen dat ik heb gevraagd of ze mij wilden strippen met 39 weken, hebben ze gedaan en binnen een paar uur begon de bevalling al.. dus misschien als extra zetje wat mn lichaam nodig had. ik heb het echt daarna als heel natuurlijk en prettig ervaren de bevalling.