32 Reacties

4 maanden geleden

Gefrituurde dingen zoals crispy tempura sushi eet ik wel gewoon, inktvisringen overigens ook. Maar alles gewoon met mate, 1x per 4 weken. Het is ook maar net waar jij je goed bij voelt denk ik

4 maanden geleden

Ik vind t ook vaak lastig, krijg elke keer precies cravings naar dingen die niet “mogen”. Ik moet zeggen dat ik de adviezen wel echt naleef, liever niet t risico dat t net wel verkeerd zit. Ik vind t die 9 maanden wel waard in dat opzicht, kan er straks weer jaaaren van genieten. Merk wel dat ik ietsjes makkelijker ben met deze zwangerschap als in dat ik niet eeeeelk ingrediënt zit te checken maar ik zorg er wel nog steeds voor dat ik niet eet wat gevaren met zich mee kan brengen.
Ik ben ook echt dol op sushi maar voor het welzijn van de baby laat ik het nu toch maar staan. Je moet zeker doen waar je je goed bij voelt maar ik neem geen risico, je zou maar net pech hebben en een slecht stukje hebben. Ik volg gewoon de richtlijnen uit de zwangerhap app.

4 maanden geleden

Ik kijk altijd gewoon even goed, vaak staat er advies en is het niet iets wat perse niet mag. Vooral goed oppassen gewoon. Garnalen en gambas mogen niet volgens de app, maar ik eet ze af en toe, ben nu 20 weken zwanger en heb ze 3x gegeten. Hetzelfde met zachte eitjes, in Engeland en andere landen mogen ze dit gewoon eten. Ik zorg altijd dat het wel goed heet is maar net niet heet genoeg dat het eitje hard is 🤪 ik ga soms ook gewoon wat op mijn gevoel af want sommige dingen mochten een aantal jaar terug wel en nu niet meer wegens nieuw onderzoek :)

4 maanden geleden

Ik houd het maar gewoon bij kip en vega sushi voor mijn eigen gemoedsrust🫣 Ik eet soms wel gebakken zalm oid maar alleen als ik het zelf klaarmaak en zeker weet dat het gaar is.

4 maanden geleden

Ik ben wat dat betreft wat rebels.. maar ik geloof dat als de kwaliteit goed is, het niet echt kwaad kan. En juist rood vlees en vis goed voor je kan zijn. Met mijn eerste zwangerschap ook gewoon gegeten, maar wel als ik zéker wist dat het vers was, en heel goed bewaard en bereid etc. Ind in andere landen is dat juist wat ze aanraden. Denk vooral dat je bewust moet zijn bij de keuzes die je maakt.

4 maanden geleden

Reactie op JaneCG

Ik ben wat dat betreft wat rebels.. maar ik geloof dat als de kwaliteit goe ...
En ik eet daarentegen geen gerookte zalm omdat ik denk dat dit niet op een gezonde wijze wordt gecreëerd (gefokt + geverfd).. en dan zou ik eerder een vers haringkje eten. Maar dat is mijn mening haha

4 maanden geleden

Reactie op Tamaramorgen

Ik kijk altijd gewoon even goed, vaak staat er advies en is het niet iets w ...
Zo ga ik er idd ook mee om! Hele kleine toevoeging over Engelse eieren. Als ze British Lion keurmerk hebben, wat betekent dat er bepaalde kwaliteitseisen aan de eieren zitten, met oa een salmonella vaccinatie voor de kip, dan kan je ze rauw eten. Dit gaat om 90% van de eieren. Voor de overige eieren wordt wel aangeraden ze volledig te koken/bakken.

4 maanden geleden

Ik leef de 'regels' echt na. Ik mis mijn sushi en garnalen ook enorm maar het is voor nog 5 maanden, dat houd ik wel vol. Sushi word meteen besteld wanneer ik bevallen ben 😂

4 maanden geleden

Ik ben tijdens mijn vorige zwangerschap op Madeira geweest en daar vroeg ik welke vis ik zou mogen eten volgens hen en ik werd bijna uitgelachen omdat ik wat hen betreft het beste elke dag vis zou kunnen eten omdat het zo super gezond is als je zwanger bent. Als het maar goed gaar is. Sindsdien ben ik iets makkelijker in zo nu en dan een stukje tonijn of een garnaal, niet iedere week maar een stukje kroepoek laat ik al helemaal niet meer liggen.

4 maanden geleden

Ik denk dat de zwangerhap app je bewust maakt van de risico’s. zodat je zelf een weloverwoge keuze kan maken. En ze gaan als app natuurlijk niet zeggen rauwe vis mag niet tenzij het vers is etc. want ja als ze dat advies geven en vervolgens wordt je wel ziek dan kan men zeggen:’ maar de app zei dit of dat’. Denk dat het voor de app ook indekken is wat ik best snap 😉 Ik eet die risico dingen niet, hoe groter is de beloning na 9 maanden eindelijk weer een broodje zalm met dille etc heerlijk 😉😁👍

4 maanden geleden

Zo ga ik er idd ook mee om! Hele kleine toevoeging over Engelse eieren. A ...
Ja klopt dit had ik inderdaad ook gelezen, maar goed ik denk dan zodra je t wel gewoon goed heet maakt dan is de kans zo minimaal dat er wel wat gebeurd. Tot nu toe was alles goed met de kleine en we gaan er dan ook gewoon vanuit dat het zo blijft 🤪

4 maanden geleden

Ik kijk ook altijd goed naar de uitleg die erbij staat waarom iets niet mag. Op basis daarvan kun je zelf best een goede afgewogen keuze maken.

4 maanden geleden

Reactie op Droomvlucht

Ik leef de 'regels' echt na. Ik mis mijn sushi en garnalen ook enorm maar h ...
Same 😆😆 zei al tegen m'n man en schoonzus. Als ik bevallen ben: sushi en broodje gerookte zalm aub 🤭

4 maanden geleden

Ik probeer m’n gezond verstand te gebruiken en zie de regels als serieuze richtlijn. Maar regels zijn ook per land verschillend wat al laat blijken dat het niet 100% zwart wit is. Ik woon in Engeland en hier mag ik gewoon tonijn (met mate) en garnalen eten. Ook mag ik zachtgekookte eieren eten.

4 maanden geleden

Ik heb vorige week paling gehad op sushi, staat ook bij liever niet maar het is een advies. Garnalen mogen ook niet volgens de app maar toen ik zwanger was van m’n dochter was dat ook met mate, zij is kerngezond en ook een sushi liefhebster (misschien juist hierdoor haha). Ik denk als je in een kwalitatief goed sushi restaurant eet of besteld dat je dan gerust een paar dingen kan nemen die niet geadviseerd worden(rauwe vis daar gelaten want ik eet geen zalm en tonijn) Een kennis van mij zegt; wij dronken vroeger gewoon een wijntje en zoute haring werd bijv juist geadviseerd als vette vis tijdens zwangerschap en er is niks gebeurd. Ik denk dat je gewoon bewust moet zijn van wat je eet en met mate.

4 maanden geleden

Zo gek dat het per land zo enorm verschilt, in Turkije eten ze ook bijna alles. Maar goed, ik denk dat het ook met een reden niet mag gegeten worden. Laatst ook aan mijn VK gevraagd en zij zei toen van doe toch maar niet. De schadelijke stoffen zijn misschien heel klein maar het kan zo voorkomen dat jij die dikke pech krijgt. Ik had laatst nog ergens gelezen dat iemand door eieren salmonella kreeg en in het ziekenhuis beland was. Dus een hele risico ook met de zwangerschap! Dus beter sommige dingen laten staan en zoeken naar andere lekkere dingen.. (I know is moeilijk 😭)

4 maanden geleden

Dank jullie wel voor alle reacties en het blijft toch iets bijzonders dat er eigenlijk niet echt duidelijkheid in is maar ook dat andere landen hier andere richtlijnen in hebben. Je zou toch denken met de wetenschap van tegenwoordig, we hier nu wel een goeie richtlijn in hadden wereldwijd. 😵‍💫😂

4 maanden geleden

Reactie op BetrouwbareBliksem317603

Dank jullie wel voor alle reacties en het blijft toch iets bijzonders dat e ...
Wereldwijd zou in mijn ogen niet kunnen. De voedsel (kwaliteit) standaarden kunnen enorm verschillen qua land. Zo lees ik hieronder over Engeland met kippen die een salmonella vaccinatie krijgen. Maar bijv ook gebruiken ze in USA toevoegingen / smaak versterkers / hulpmiddelen / voedingsmiddelen die in Europa verboden zijn. Zoals bijv gebleekt meel, maar ook e-nummers, groei hormonen in vlees. Daarnaast heb je ook kleine landen die dicht bij zee liggen waardoor verse vis veiliger te verkrijgen is dan landen die een land klimaat hebben en ver van zee liggen. Dit zijn maar een aantal random voorbeelden over voedsel kwaliteit / veiligheid over de wereld. Niet alles zal invloed hebben op zwangerschap. Voor Nederland. Persoonlijk vind ik het zeer duidelijk via de ZwangerHap app. Het blijft natuurlijk aan de ouders (of moeder) om te bepalen wat ze willen volgen.

4 maanden geleden

Reactie op LilyG92

Wereldwijd zou in mijn ogen niet kunnen. De voedsel (kwaliteit) standaard ...
zie dat er aardig wat spel- en taalfouten in m’n reactie zitten, maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel 🥲