Ik zit echt even met mijn handen in het haar en voel me er verdrietig over. Ik heb de irreële gedachte dat mijn kind niet normaal is, dat hij later ook agressief zal zijn.
Mijn zoontje van bijna 23 maanden haalt het in zijn hoofd om ons uit het niets te slaan, krabben en aan de haren te trekken. Gewoon, opeens, bv onder de douche.
Niet in te enthousiast spel of in woede, dat snappen we wel, maar gewoon omdat hij de kans krijgt. Nadat we hem corrigeren (streng zeggen dat dat niet mag en hem een knuffel laten geven om het goed te maken), doet hij het even later gewoon weer. Hij weigert soms ook om het goed te maken. Het maakt ons erg boos en machteloos. Onze aanpak lijkt niet te werken.
Ik merk dat ik het hierdoor moelijk vind om bij hem te zijn, want voor je het weet heb je met die vlijmscherpe nageltjes ineens een bloedende kras in je gezicht. En dat gebeurt echt.
Ik zoek vooral herkenning en geruststelling. Is dit waarom de terrible two's zo heten? Is mijn kindje wel normaal? Ik vind het zo jammer om te zien, want thuis ziet hij deze agressie niet, dus ik snap ook niet waar het vandaan komt.