38 Reacties

5 jaar geleden

Het heeft ook mijn voorkeur! Anders morphinepompje. Ruggenprik durf ik ook echt niet...

5 jaar geleden

Ik durf ook geen ruggenprik. Bij de eerste zonder pijnstilling gelukt, bij de tweede met een morfinepompje. Dat had ik toen snel besloten, omdat de kleine in het vruchtwater had gepoept. Ik mocht toen niet meer uit het bed en dat benauwde mij. Vandaar dat ik toen gelijk voor zon pompje heb gekozen. Nu wil ik het ook zonder proberen.

5 jaar geleden

Ik ben thuis bevallen, ook zonder pijnstillers. Het is pittig zwaar en ik trok het ook bijna niet maar de vk en andere mensen om je heen slepen je er wel doorheen! Het is het waard!

5 jaar geleden

Zonder pijnstilling t laaste moment is het heftig maar ook zo voorbij

5 jaar geleden

Bij de eerste bevalling heb ik een ruggenprik gehad. Deze keer heerlijk zonder pijnbestrijding gedaan. Merkte dat ik deze keer mezelf veel beter kon concentreren op het wegpuffen van de weeën waardoor ik het veel beter kon volhouden. Nou bleef ik de vorige bevalling ook heel lang op 2 cm steken waardoor ik zo iets had moet dit nog door tot 10 cm 😩. Nu ging het veel geleidelijker. Maar naderhand was het super om alles helemaal zelf gedaan te hebben!

5 jaar geleden

Hier ook 2 keer zonder ruggenprik bevallen. Bij de eerste een morfinepompje gehad omdat de ontsluiting niet verder ging en ik alleen hele erge rugweeën had. Ik ben ook als de dood voor een ruggenprik.

5 jaar geleden

Hier 3x zonder. Het is pittig maar als je zelf de rust kunt bewaren en je kunt concentreren tijdens de weeën vind ik het goed te doen. Ik had ook veel steun aan mijn man die me er elke wee doorheen hielp... Op het moment dat ik dacht: ik kan niet meer, mocht ik al bijna persen. Zet 'm op als het zover is. En bedenk je dat er natuurlijk altijd situaties zijn waardoor je beter wel voor pijnstilling kunt kiezen...

5 jaar geleden

Ik heb bij de eerste niets gehad en bij de tweede een morfinepompje! Een aanrader! Maar elke bevalling is anders zoals je hieronder leest

5 jaar geleden

Hier ook 2 keer zonder pijnbestrijding bevallen. Bij de 2e wel om gevraagd ( had een weenstorm en ben in 30 min van 4 cm naar 9,5 cm gegaan), maar ruggenprik was niet meer mogelijk en 2 min later lag ze op mijn buik. Vooral rustig blijven en concentreren. Bij mijn 1e ging alles geleidelijk, de pijn ook. Ik vond overigens de weeën niet zo erg. Het hoofdje dat daar onder staat tijdens het persen deed meer pijn.

5 jaar geleden

Ik ben ook bevallen zonder pijnstilling. Maar moet zeggen dat ik er wel om vroeg, maar toen al op 10cm zat en het niet meer kon. Achteraf gezien prima hoor, maar had toen een momentje van 'als dit nog lang duurt trek ik het niet zo'. Ben bijna uitgerekend, wil het nu ook zonder proberen.

5 jaar geleden

Goed om te lezen allemaal! Dat geeft moed 😁 Lees toch ook wel vaak t morfinepompje.. heb daar niet voor gekozen in eerste instantie omdat ze zeggen dat je er zo wazig van kunt worden en niet meer bewust de situatie mee maakt, maar dat is uit verhalen, geen ervaringen..

5 jaar geleden

Er zijn ook andere manieren om de pijn te verlichten. Heb je wel eens van een Tens apparaat gehoord? Of injecties met water?

5 jaar geleden

Reactie op sunshine30

Goed om te lezen allemaal! Dat geeft moed 😁 Lees toch ook wel vaak t morfi ...
Als je geconcentreerd bent op de weeen ben je waarschijnlijk ook wazig hoor. Ik was de laatste 3 uur van m’n eerste bevalling ook niet meer aanspreekbaar 😂

5 jaar geleden

Hier ook bevallen zonder pijnbestrijding bij de eerste. Had wel een weeënstorm. Ik denk, hoe moeilijk dat ook is, je er aan over moet geven. Wanneer je jezelf er tegen verzet hoe heftiger je de pijn ervaart. Ook de tweede wil ik weer thuis bevallen zonder pijnbestrijding.

5 jaar geleden

3x bevallen zonder enige vorm van pijnstilling, nu zwanger van de 4e. Mijn advies is geef je eraan over, hoe meer jij je ontspant hoe meer je eigen lichaam stofjes aanmaakt en sneller het gaat.

5 jaar geleden

ik heb ook 2x geen pijnbestrijding gehad nu nummer 3 wil ik ook geen pijnbestrijding ben bij de 2e in bad bevallen dit was zo rustgevend voor mij. dit wil ik deze keer ook weer dus ik hoop dat die kamer niet bezet is 🤭 als je het echt wil kun je het ook positief blijven denken

5 jaar geleden

Hier ook geen pijnstilling! Tuurlijk doet het pijn en lig je te vloeken wie inhemelsnaam het bedacht heeft dat op déze manier een kind ter wereld moet komen. Maar je lichaam heeft echt veel power en dat is zo mooi om mee te maken. Het hangt ook zeker van de bevalling af, duurt het te lang, raak je uitgeput, zijn er complicaties, kan je goed ontspannen etc. Doen waar jij je fijn bij voelt en je kan altijd nog op het moment zelf van gedachten wisselen, dat mag! Ik wilde “misschien” remifentanil, dus ik had me wel ingelezen in de mogelijkheden. Toen ik in bad lag over te geven van de weeen storm wilde ik pijnstilling, maar dan moest ik het bad uit en eerst een half uur op bed aan de hartbewaking... no way dat ik dat bad uit ging, dus lekker blijven liggen en mezelf van 5 naar 10 cm ontsluiting in een uur gepuft lekker in het warme water! Deze keer ga ik voor een badbevalling thuis, zodat ik dat bad ook niet uithoef als de persweeen beginnen :)

5 jaar geleden

Ik ga ook zonder proberen en anders lachgas

5 jaar geleden

Jahoor, mijn eerste zonder pijnstilling ging prima tot een cm of 8. Toen vond ik het heel zwaar, maar toen was ik er ook al bijna. Op dat punt geven ze ook niets meer. Pijnstilling heeft veel nadelen zowel voor het verloop van de bevalling als voor de baby. Je kan evt ook kiezen voor een geboortetens, of bad / douche kan ook verlichting geven.

5 jaar geleden

Ik ga het ook zonder proberen omdat ik echt het moment zelf wil meemaken en er bewust van zijn (maar ja het kan zijn dat het zoveel pijn doet en ik t niet aan kan dat ik op dat moment anders denk) ik mag sws geen lachgas omdat me B12 te laag is