Mijn zoontje is 2 jaar en 3 maanden. In de zomer hadden we een paar fijne slippers voor hem. Ik zag dat deze te klein werden en kocht nieuwe. Echter weigerde hij de nieuwe aan te doen. Vakantiemodus: niet te veel om stressen, de te kleine slippers hebben open tenen dus.. vervolgens op vreselijke onhandige momenten (vliegveld) weigerde hij slippers aan te trekken. Dus tillen, want je bent al druk genoeg..
Thuis wil hij nog steeds geen andere slippers aan. Maar t werd koud (eind sept kwamen we terug van vakantie) en ik deed goede schoen aan (met dino's) erop. Dit ging wonderbaarlijk toch goed. Echter... wordt het nu kouder en wil ik dat hij zijn winterjas aantrekt. Dit lukt niet... hij wurmt zich tussenons door, schreeuwen, duwen, huilen, krijsen. Echt niet, we krijgen die jas niet aan. Tuurlijk fysiek zou t kunnen, maar om hem zo erg te forceren voelt niet goed. Echter, andere schoenen even dramatisch! Maar ja, zolang hij maar schoenen aanheeft denken we nu maar (het zijn hoge gympen). Maar we hebben van alles geprobeerd: de oude jas weggehaald, zijn zusje de jas aan laten bieden, het hem zelf laten doen, lief proberen, boos proberen, beetje onder druk (anders ga je niet mee naar de speeltuin) en dan blijft hij binnen(!).
Met andere broeken, sokken etc noem t op, geen probleem. Hij is zelfs van gastouder veranderd, gaat naar de speeltuin, zoekt contact met kinderen en kan hier van genieten. Al die situaties verlopen vlekkeloos. We complimenteren hem als het goed gaat en hebben genoeg positieve momenten gelukkig. Hij kan het ook niet uitleggen, behalve dat hij zijn huidige jas aan wil blijven doen. Lees; het eindigt of dat hij zijn huidige jas aankrijg (we moeten immers weg en liever niet met een hysterisch kind) of hij gaat dan niet mee naar de speeltuin en bleven we dus binnen.
Hij kan een driftkikker zijn als hij zijn zin niet krijgt. Klinkt als een standaard peuterpuber.
Maar die jas.. hij moet echt een winterjas aan. Hoe krijgen we die jas aan, zonder hem in de houdgreep te moeten pakken.
Heb voor de zekerheid nu ook een 2e jas besteld, maar ik denk niet zozeer dat t aan de jas ligt.
Herkent iemand dit? Tips?