12 Reacties
2 jaar geleden
Hier helpt het om onze dochter te laten helpen met klaarmaken (bijv samen de meloen snijden of de frambozen wassen). Smoothies doen het hier ook vaak goed. En bij het avondeten maak ik wel eens gehaktballetjes waar ik spinazie doorheen draai (recepten genoeg te vinden op internet hiervan).
Succes!
2 jaar geleden
Hè wat lastig! Misschien helpt het om samen groenten of fruit te plukken. Ergens bij een boomgaard wat pruimen of appels ofzo plukken. Of bij iemand met een groentetuin vragen of je een courgette of een tomaat mag plukken. Onze dochter vind het concept plukken en opeten echt fantastisch. We hebben in de tuin een frambozen struik en plukken iedere dag de rijpe frambozen. Zo wordt het veel meer een gezamenlijk avontuur dan een gevecht wat savonds tijdens het eten plaatsvind. Misschien helpt dat een beetje. Heel veel succes!
2 jaar geleden
Zoon van net 2 jaar wil ook al een tijdje niet echt meer groente en fruit eten. Alleen boerenkool gaat er nog in qua groente. Qua fruit wil hij alleen nog banaan en dat ook maar 1 a 2 keer per week. Ik zie eigenlijk ook niet anders bij mijn neefjes en nichtjes. Hij wil ook geregeld helemaal geen avondeten.
Hij eet wel fruitsticks van Fruit Funk. Eet hij toch nog een soort van fruit🙃
Zoon groeit en ontwikkelt prima. Is nagenoeg nooit ziek of verkouden. Wij maken daarom geen strijd van het niet of wel groente en fruit eten.
Mijn man lust qua fruit overigens ook alleen banaan😜
Ik eet het liefst de hele dag door fruit. Tijdens de zwangerschap heb ik ook heel veel fruit gegeten (9 maanden misselijk), maar dat heeft voor zoon blijkbaar niet geholpen 😅
2 jaar geleden
Dat is heel normaal op deze leeftijd! Ze zeggen altijd dat je van de ontdekkings fase moet genieten omdat ze vanaf 2 jaar heel kieskeurig kunnen worden. Onze zoon begint nu juist pas groentes te proeven. Wij hebben rapley methode gedaan dus nooit puree gegeven.
Hij is altijd groot fan van fruit, maar groentes gaan er gewoon niet in. Ik heb er nooit strijd van gemaakt. Gewoon aangeboden wat wij eten met altijd iets erbij wat hij sowieso lekker vind. Ik vraag wel eens of hij iets wil proeven en als hij nee zegt dan accepteer ik dat.
Wat ook hielp is laten spelen met z'n eten. Klinkt tegenstrijdig, maar door het spelen hebben ze het in de handen en word de verleiding toch groot om er de tanden eens in te zetten of aan te likken haha. Zo wilde hij meloen niet proeven, totdat ik er een spelletje van maakte door heel overdreven eraan te likken alsof het een ijsje was en na 3x ging hij ook overdreven hap bewegingen maken en uiteindelijk ook eraan likken en ineens verdwenen er meerdere stukken z'n mond in onder luid "mmmm jamjamjam". Onze zoon is momenteel erg bezig met kleuren benoemen dus ook dat gebruiken we. "De wortel is oranje, welke kleur heeft jouw boontje?" En hup hij pakt er 1 vast en roept "groen!!" En vervolgens bijt hij er een keer in.
Als hij een keukentje heeft kun je ook eens fruit in zijn pannetjes doen, alsof hij het klaar maakt voor jou. Maak er een gezellig/grappig momentje van ipv strijd 😁
En zoals bij alles: het is een fase, het is een fase, het is een fase (x100)
Zolang ze goed groeien en gezond zijn kan het echt geen kwaad!
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes!
2 jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Dat is heel normaal op deze leeftijd! Ze zeggen altijd dat je van de ontdek ...
Owja en een moestuin is hier ook een hit! Zelf dingen plukken, wassen, snijden en opeten. En helpen met koken. Dan staat hij erbij en gooit dingen in de pan en roert een keer en verder heb ik dan bv tomaten, paprika, courgette etc op het aanrecht liggen en daar snoept hij dan wat van. En wat lepels en bakjes om ermee te spelen terwijl ik dingen snijd. Als we dan vervolgens aan tafel zitten verteld hij trots dat hij die geplukt heeft. Hij herkent dan wat er op z'n bord ligt en dat maakt het ook interessant
2 jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Owja en een moestuin is hier ook een hit! Zelf dingen plukken, wassen, snij ...
Of eens een keer iets compleet anders aanbieden. Wij kregen een keer een bakje rode bessen en vinden dat zelf niet zo lekker en onze zoon at zo heel die bak leeg 😂
Nu stop ik hoor hahaha. Sorry. Ik vind dat eet avontuur zo interessant hoe ze smaak ontwikkelen en hoe ze te stimuleren om toch dingen te proeven haha
2 jaar geleden
Dat zelf plukken en opeten is hier ook een grote hit. De ene tomaat, na de andere verdwijnt in zn mond. Zo ook met de blauwe bessen, bramen en frambozen. Zo heerlijk dat dit gemakkelijk buiten kan groeien. En als het kan kaapt hij het weg van onze borden s avonds, als er bijvoorbeeld tomaten opliggen.
Helpen met de voorbereidingen voor het avondeten of snijden van fruit is hier ook populair. Eerst was het echt nog helpen, tegenwoordig zit hij vooral te snoepen van al het lekkers (prei, paprika, meloen, kiwi etc.). Hier dus niet van die vaste eetmomenten waarvoor je met een bak of bord aan tafel moet zitten. Voor ons dan ook niet erg dat hij s avonds vaak stukken minder groenten eet.
2 jaar geleden
Mijn dochter van 2, heeft ook maandenlang geen fruit gegeten en opeens wilde ze aardbeiden, nectarines en stukjes appel. Ik heb ook echt bij mezelf gedacht gaat ze ooit fruit eten. Maar door het steeds te blijven aanbieden ookal gooide ze het op de grond is ze het uiteindelijk toch gaan eten. Misschien zijn het allemaal fases en komt het vanzelf. Groenten heeft ze overigens wel altijd gegeten.
Het komt vast een keer goed! Wat bij mij ook nog hielp is om tijdens het spelen een stukje aardbei op een vork te doen en dan aan haar te geven ipv haar in een stoel te zetten, dan wist ze namelijk al hoelaat het was haha.🤣
Succes!!
2 jaar geleden
Wij hebben dat ook al een tijdje met groenten. Vond ze altijd heerlijk. Maar ineens was het over. Als ze ook maar een kruimeltje groenten op haar bord ziet dan gaat het hele bord op de grond. Fruit vindt ze dan weer wel heerlijk. We laten het maar zo. Gaat vast wel weer over. Tot die tijd leeft ze maar op rijst en vlees want dat is het enige wat ze wil eten als avondeten 😂
2 jaar geleden
Hier ook sinds 2 jaar avond eten is allemaal moeilijk. Ik vraag of hij pasta met saus en groente etc wil. Zo niet dan eet hij droge pasta. Ik snijd dan vaak nog wat tomaatjes, komkommer, mais. Omdat hij niet dik is probeer ik volle kwark te geven en anders ijs als hij dat wil.
Fruit prop ik meestal tijdens het spelen erin. Bosbessen, halve druiven, stukjes banaan, halve mandarijn partjes.
Ik zou er vooral niet te veel aandacht aan geven. Wil hij het niet? Dan niet. Dan later weer proberen. M’n neefje leefde op eierkoeken, dat is ook goed gekomen.