18 Reacties
5 jaar geleden
Hier helemaal hetzelfde met de dochter van 10.5 maand ( schuift ook ni vooruit op haar billen) maak me er soms ook want zorgen over maar iedereen zegt mij dat elk kind anders is en het wel komt. Dat ik moet focussen op de dingen die ze wel kan. Ze babbeld namelijk wel de oren van mijn hoofd 😝
5 jaar geleden
Ik weet dat ieder kindje zo zijn eigen ontwikkeling en tempo heeft.
Onze kleine is nu tien maanden en is nooit echt gaan kruipen. Hij tijgert wel ontzettend veel en snel en hij trekt zich overal aan op en zet al stapjes.
Maar zitten uit zichzelf ook niet. Terwijl als ik hem neer zet hij wel van de zithouding naar de lighouding makkelijk kan. En hij zit gewoon verder goed.
Ik vind het heel lastig, want als ze stapjes zetten, zouden ze ook op hun knieën moeten kruipen of moeten gaan zitten... dus bij ieder kindje is het verschillend. Hoe ik hier mee om ben gegaan? Ik heb hem gewoon laten doen wat hij wilde en waar hij zich het meest bij op zijn gemak voelde.
Het komt echt goed! De kleine van mijn zusje liep pas met 16 maanden en is nu niet meer te stoppen haha!
5 jaar geleden
Hier hebben we fysio omdat onze kleine geboren is met erpse. Fysio komt hier vaak over de vloer. Billenschuiven heeft niks te maken met ontwikkeling of er iets goed of fout zit. Wel zei de fysio dat het goed is voor hun motoriek om te gaan kruipen. Maar het niet zo is dat ze later iets niet kunnen als ze billenschuiver zijn. Ze zei dat het wel vaker voor komt dat billenschuivers minder snel gaan lopen ( hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk) omdat het moeilijker is vanuit zit naar staan te gaan dan van kruipen naar staan.
Als je je zorgen maakt kan je altijd even een kinder fysio raadplegen. Misschien kan ze je nog ergens bij helpen met oefeningen.
5 jaar geleden
Reactie op Luna34
Hier hebben we fysio omdat onze kleine geboren is met erpse. Fysio komt hie ...
Oh okay hier zeidden ze dus heel andere dingen. Mijn zonen lopen beidde ook al ruim voor hij eerste jaar mijn jongste is nu 10 mnd en doet dus billen schuiven en staat ook al vanaf 6mnd en loopt al langs sinds 6mnd en loopt heel af en toe van bank naar tafel en andersom.dus dat is denk ik inderdaad per kind verschillend.
5 jaar geleden
Hallo. Ik heb nog niet alle reacties gelezen dus wellicht is het al gezegd. Ik ben kinderfysiotherapeut en kruipen is opzich goed voor de ontwikkeling qua asymmetrisch bewegen. Maar billenschuiven wordt tegenwoordig gezien als een normale manier van voortbewegen en hoeft niet afgeleerd te worden. Als een kindje dit doet en het kruipen overslaat is dit absoluut prima. En vanuit een mama oogpunt, mijn zoontje is 11 maanden en kruipt ook nog niet, no worries mama
5 jaar geleden
Hier een kleine man die alleen nog maar zit. Niet tijgeren, niet billen schuiven en ook niet kruipen. Zich omhoog trekken ook nog niet, hij zit wel heel graag en vind het wel goed zo! Maak me der soms ook wel eens zorgen om, maar goed uiteindelijk zijn we allemaal gaan lopen toch 😂