17 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Tulay Oz
Mijn zoon van 17 maanden heeft ook koemelk allergie gehad en geef alpro soy ...
Ik geef dat inderdaad ook! Werd er vandaag op gewezen door een vriend van ons. https://www.test-aankoop.be/gezond/voeding/voeding-en-voedingssupplementen/nieuws/groeimelk-soja. Ben toch wat ongerust…
2 jaar geleden
Is gewoon goed hoor.
Wij hebben het via de allergoloog en Diëtist van jack.❤️
Het verschil is dat in "gewone" ook goede bouwstenen zitten zoals koemelk vet.
Dit heeft soya dan weer niet.
Wij hebben JUIST een soyatest ook nog gehad zodat we in ieder geval wat anders kunnen geven.
En we hebben ook pepti 2 op voorschrift.
2 jaar geleden
Onder de 6 maanden word er wel wat vaker gekozen voor pepti etc vanwege de afweerstoffen en de vitamines etc.
Maar als je echt heel erg twijfelt en jouw gevoel zegt "neeee dit voelt niet goed" dan kan je uiteraard wat anders doen.
Geitenmelk schijnt ook lekker te zijn(deze mag jack niet omdat hij helemaal geen dierlijke melkproducten mag).
2 jaar geleden
Ons zoontje mag geen soja en geen dierlijk melk. Maar ik zou je niet zo veel zorgen maken, soja is gezonder als dat soms wordt gedacht/geschreven. Je kan op resetjen op instagram een uitleg daarover vinden (als ik het goed had), zelf geven wij nu oatly basista melk. De barista versie is beter omdat daar meer vetten in zitten. Bambix heeft ook een groeimelk op rijst basis, maar ik vind die vrij veel suiker hebben. Ook bij rijst; dat heeft door de hoge arseen ook een slecht naam maar daar heeft onze allergoloog ook van gezegd dat dit geen enkel probleem is. Onze kleine heeft lange tijd poedermelk oo rijstbasis gedronken (novalac novarice).
2 jaar geleden
Soja op zich is niet slecht. Er is alleen een risico op kruisallergie. Het kan zijn dat als je kindje een koemelkallergie heeft zij ook reageert op soja (en kippenei). Dat komt omdat het eiwit in koemelk waar je dochter allergisch voor is, heel erg lijkt op een eiwit in soja en kippenei. Dit is iets om vooral even goed in de gaten te houden. Reageert ze hier niet op, kun je prima soja producten geven.
2 jaar geleden
Ik vraag me dan altijd af waar de (onderbouwde) informatie vandaan komt dat iets niet goed zou zijn?
Koemelk is eigenlijk juist niet goed voor mensen omdat dit bedoelt is voor baby koeien die meerdere magen hebben. Daarom hoor je ook steeds vaker dat mensen koemelk allergie/intolerantie hebben, omdat onze maag dat niet goed kan verwerken.
Teveel soja kán niet goed zijn, maar niks is goed als je het teveel eet/drinkt 😁
2 jaar geleden
Reactie op pizzazip
Mij werd ook geadviseerd om geen sojamelk als vervanger te laten drinken vo ...
Rijstmelk of amandelmelk bevat wel vaak weinig vet (en ook eiwitten maar dat is minder belangrijk). Jonge kindjes hebben nog meer vet nodig als ons, dus dan is een barista/dreumes versie soms wel beter.
VRIEND
2 jaar geleden
Mijn zoontje reageert ook op koemelk, daarom ben ik bij een orthomoleculair arts geweest en die gaf aan dat hij ook reageert op soja dat hangt vaak samen met koemelk (wist ik ook niet). Ik geef hem Havermelk ipv.
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Ik vraag me dan altijd af waar de (onderbouwde) informatie vandaan komt dat ...
Mijn orthomoleculaire arts heeft mij aangegeven dat kindjes koemelk allergie/intolerantie ook steeds vaker soja allergie/intolerantie ontwikkelen (mijn zoontje heeft beide, wel heel ligt dus niet veel last van en is ervoor behandeld). Daarom kun je beter andere melkvervangers aan te bieden zoals haver; rijstemelk; of amandelmelk.
2 jaar geleden
Reactie op jessynaomi
Mijn orthomoleculaire arts heeft mij aangegeven dat kindjes koemelk allergi ...
Ja vanwege de allergie, maar niet omdat soja slecht zou zijn voor kinderen toch? Ik eet zelf soja producten en mijn zoontje krijgt dit ook wel eens, dus ben serieus benieuwd waar de info vandaan komt dat het slecht zou zijn voor kinderen
2 jaar geleden
Hoi hoi, net toevallig weer even met de allergoloog erover gehad.
De doseringen hormoon wat in de soyapakken zit is echt niets. En medisch gezien is soya het beste alternatief voor koemelk.
In amerika schijnt het zo te zijn dat ouders al soya geven vanaf het begin.
Ze gaf ook aan dat ze weet dat het hormoon verhaal al een tijdje aan het rondgaan is maar is al onderzocht en van tafel geveegd als slecht.
En alles waar te voor staat is niet goed.
Ook teveel koemelk is niet goed.
Net als teveel chips en koek etc.
2 jaar geleden
In soja zitten hormonen, dat lijkt me dus niet zo goed om je baby te geven. Daarnaast zijn sojaplantages samen met palmolie plantages de grootste redenen dat de oerwouden verdwijnen, dus ook hierom een zeer slecht idee om soja te normaliseren. Mijn kleintje heeft ook een koemelk allergie, bij ons werkt havermelk en geitenmelk. Havermelk kun je overigens ook nog eens helemaal zelf maken 😁
2 jaar geleden
Je heb ook van alpro soja groeidrink 1/3+. Heb er zelf nog geen ervaring mee. Hoorde het van de week.