Mijn dochter is net 4 jaar en verzint nu dingen of liegt gewoon keihard.
Vandaag klaagde ze over hoofdpijn bij de bso en zei dat ze op school was gevallen .. Leidsters hadden mij gebeld (logisch) maar bij aankomst kreeg ze ineens weer energie en wou nog geschminkt worden. Mijn voorgevoel klopte en was er eigenlijk vrij weinig aan de hand. Haar tante heeft haar toch mee naar huis genomen en daar was ze ook lekker vrolijk en actief. Mijn man heeft haar in de tussentijd gebeld en met haar gepraat.
Ik heb de juf van school gebeld om navraag te doen, maar er wasniks gebeurd.
Toen ik haar kwam ophalen, vertelde ze ook tegen mij dat ze was gevallen. Na wat doorvragen kwam de aap uit de mouw en bleek dat ze de overgang naar de bso vandaag even spannend vond.
Nou uitgelegd dat ze beter eerlijk kan vertellen wat er echt is want dat kunnen we haar ook beter helpen.
Vervolgens vraag ik of papa nog met haar had gebeld toen ze bij haar tante was… echt wel 10x gaf ze aan dat dat niet zo was.
Steeds vaker gebeuren er wel van deze leugentjes.
Ik wil hier direct goed op inspelen maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dit aan te pakken. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik moest haar broertje bij de opvang ophalen (bso zit in hetzelfde gebouw) en ben wel met haar nog even langs de leidsters geweest om het echte verhaal te vertellen.. en die reageerden eigenlijk heel goed dat ze haar daar graag bij wouden helpen. Dus heb haar nu even met de ‘billen bloot’ laten gaan maar geen idee wat ‘juist’ is. Tips?