17 Reacties
4 jaar geleden
Hier hetzelfde hoor, ieder kind zijn eigen tempo denk ik… Maar volg vooral je gevoel en miss navragen bij cb als dat wat gerust stelt? Mijn gevoel zelf is dat het wel komt. Ze zegt mama en dada en heeft hele verhalen in haar eigen ‘taal’, dus ze probeert wel te praten maar het lukt haar gewoon nog niet 😄
4 jaar geleden
Heyy Jessy, mijn dochtertje loopt ook nog niet. En aanwijzen/roepen ze brabbelt wat en zegt ook niet veel. Ze reageert wel op haar naam. Doet jouw kleine dat ook? Ik denk dat het goed is om het te bespreken bij het cb maar verder niet al te druk om maken. Ieder kind ontwikkelt op zijn/haar eigen tempo denk ik dan:)
4 jaar geleden
Elke kind is anders! Uit eindelijk gaan ze praten en zelfstandig lopen. Mijn dochtertje van 14 maanden kan veel worden zeggen maar ze kan nog niet zelfstandig staan of lopen! De zoontje van mijn vriendin precies op de zelfde dag als mijn dochter is geboren maar hij kan best rennen en hij kan geen woordje zeggen! Alleen maar mama!
Maak je geen zorgen en ga niet je kind met anderen kinderen vergelijken!😇 als je echt zorgen maakt praat met iemand die ervaring heeft met ontwikkeling van kinderen…
4 jaar geleden
Maak je asjeblieft geen zorgen, en maak jezelf ook asjeblieft niet zo gek met wat je allemaal kan vinden op internet 😢
Wist je dat een hele cb’s een grens van 2 jaar trekken voor een kindje begint met lopen? Nou dan heb je nog even te gaan! Onze kleine van 13,5 maand wijst wel en zegt alleen maar “die” en papa en mama. Ow en ja en nee. Maar dat is het. En lopen? Nee hoor, alleen nog aan de bank of tafel. Ieder kindje op zijn eigen tempo ☺️
Soms denk ik ook dat hij het nog heerlijk vindt om getild te worden en het zo lang mogelijk uitstelt haha!
Komt helemaal goed! Maar niet meer zoeken op internet, want met de kleinste symptomen hebben we de rechtse ziektes. Komt echt goed, vertrouw op jezelf en op je kleine ❤️
VRIEND
4 jaar geleden
Mijn dochter is net zo oud. En loopt ook nog niet zelf en staat ook nog niet los. Ze loopt wel langs de tafel af. En zegt mama en papa maat verder ook nog niet.. en ze hebben tot 18 maanden de tijd om te gaan lopen. Aldus de fysio van mijn dochter. Je vooral niet druk maken. Elk kindje is anders.
4 jaar geleden
Voorlopig echt nog niet druk om maken hoor! Mijn zoontje loopt, en klinkt en wijst wel en roept die. Maar dat is wel ongeveer het enige. Verder zegt hij alleen bal bij echt alles dat ook maar iets rond is, en papa bij iedereen die hij kent, doet een soort van een hond na als hij een kat ziet, en reageert nauwelijks op zijn naam of iets. Het ene kindje leert het ene heel snel, en een ander kind het andere. Iedereen zijn eigen tempo :)
4 jaar geleden
Ik zou je niet te druk maken, mijn kleintje heeft nooit op haar buik gekropen, zij kwam vooruit op haar kontje (aapje idee)
Zij is vanuit daar zelf los gaan lopen aan tafel. En loopt nu zelfstandig.
Praten is hierbij wat minder, wijst wel en weet wat ze bedoelt, praat indd in haar eigen taal.
Kinderen doen t echt op hun eigen tempo ik maakte me ook altijd wel zorgen hoezo zijn andere kinderen sneller. Maar dan kijk ik, kinderen die precies doen wat de curve zeggen doet mijn kindje t beter omdat zij al loopt en de rest in m’n omgeving niet.
Volg je gevoel 😘
4 jaar geleden
Ben je mal meid onze zoon loopt, maar zegt nog niet eens duidelijk mama, papa zegt hij helemaal nog niet en aanwijzen doet hij ook niet. Hij snapt zelfs niet als ik iets aanwijs dat hij dan in de richting van mijn vinger moet kijken! Ieder kindje is anders, komt echt wel goed!
4 jaar geleden
Reactie op Jessy84
Ja hij reageert wel op zijn naam. Zal het volgende week bespreken bij het c ...
Mijn zoon is ruim 15 maanden en gisteren voor het eerst losse stapjes gezet. Hij zegt nog niets verstaanbaars, hooguit herkenbare klanken. Wilde alleen even zeggen dat het CB ook niet altijd met een fijn advies komt. Met 14 maanden werd mij logopedie geadviseerd als hij met 15 maanden nog geen woordjes zei. Dat gaan we dus niet doen... 🤣🥴 Maar laat zoiets je ook niet onzeker maken. Geef je kindje ook het gevoel dat hij goed genoeg is op zijn tempo.
4 jaar geleden
Ik heb een keer gehoord dat kindjes of eerst gaan praten óf eerst gaan lopen. Het ene kost zoveel energie dat ze het andere later doen. Ons meisje van 2 juli loopt net sinds een week en praat veel in haar eigen taal.. maar er komt geen zinnig woord uit.😂
Soms kan ik gokken wat ze zegt, maar dan kan ze ook zo het zelfde geluid bij iets anders maken.. Dus dan weet ik nog niet wat ze bedoeld😅😆
Ik denk als hij écht een achterstand zou hebben dan zouden ze dat op het cb toch al ontdekt hebben aan de hand van de testjes die ze doen??🤷🏼♀️
Het komt vast goed mama.. 🤗👌🏻
4 jaar geleden
Maak je niet druk. Mijn zoontje loopt/staat ook nog niet los en zegt praktisch niets verstaanbaars. Zelfs geen mama of papa. Het enige wat we er een soort van uit kunnen halen is ‘kijken’ en ‘eten’. Brabbelt wel heel veel. Wijzen doet hij niet, zwaaien alleen als het hem uitkomt en handenklappen doet hij alleen met onze handen 😂. CB zag geen probleem en vond het prima en zag dat hij sterk was in andere dingen, zoals kleine motorieke vaardigheden (blokjes in en uit bakjes doen, rijden met een autootje, etc). Ik maak me persoonlijk geen zorgen. De kleine ontwikkelt zich lekker op zijn eigen tempo. Mochten we ooit doorverwezen worden door het CB of dergelijke, dan zien we dat dan wel weer 😊
4 jaar geleden
Hoi Jessy,
Ik ben psycholoog. Als wij onderzoeken of iemand autisme heeft, kijken we inderdaad naar de ontwikkeling als kind. Dat je zoontje met 14 maanden niet wijst, loopt of praat is zeker nog geen aanwijzing. Je schrijft dat hij wel reageert op zijn naam. Ook vraag ik na of kindje uit zichzelf contact zochten; bv handjes/armen uitsteken om opgepakt te worden, brabbelen/kletsen die om reactie vraagt, reageren op contact van jou. Verder zitten ze nog zo in de periode dat alles nog goed is.
Het komt echt allemaal met de tijd. Ieder kindje ontwikkelt zich op z'n eigen tempo. Mijn dochter is nu 16 maanden, en loopt, rent en klimt, maar er komt nog geen zinnig woord uit. Ze is motorisch heel snel (sneller dan gemiddeld) en daar gaat al haar 'energie' in zitten kwa ontwikkeling. Er zijn ook genoeg kindjes die de kat uit de boom kijken en dan opeens heel goed gaan praten en heel goed lopen.
Als je je zorgen maakt kun je dat altijd bij het CB kwijt. Zij letten bij de afspraken ook altijd goed op of er iets anders is dan anders en verwijzen je als dat nodig is.