28 Reacties

5 jaar geleden
Ja ervaringen ik doe graag nachtdiensten en heb tot 30 weken gedraaid. Wettelijk is bepaald dat de werkgever je niet mag verplichten tot nachtdiensten in de zwangerschap. Is iets wat je zelf moet overwegen:) leuk ik ben momenteel ook 5 weken zwanger van nummer 2

5 jaar geleden
Reactie op sharella-24
Ja ervaringen ik doe graag nachtdiensten en heb tot 30 weken gedraaid. Wett ...
Oh wat leuk ! Vind alles zo spannend!
Ja zelf zou ik er liever mee stoppen, maar durf het niet goed aan te geven bij mijn leidinggevende.
Werk alleen in de route dus heb ook geen enkele terugval als het even niet gaat 🙈
Ben zo moe maar kan de slaap niet vatten, dus dat werkt ook niet echt mee haha

5 jaar geleden
Reactie op Kimberly93
Oh wat leuk ! Vind alles zo spannend!
Ja zelf zou ik er liever mee stoppen ...
Waarom durf je het niet aan te geven ik zou het gewoon doen vooral als het je niet lekker zit:)

5 jaar geleden
Reactie op sharella-24
Waarom durf je het niet aan te geven ik zou het gewoon doen vooral als het ...
Ze zitten al met te korten, ben bang dat ze mij het toch gaat verplichten en ik me dan alleen nog maar vervelender voel

5 jaar geleden
Reactie op Kimberly93
Ze zitten al met te korten, ben bang dat ze mij het toch gaat verplichten e ...
Meis ze kunnen je niet verplichten want het mag niet. Ik werk trouwens ook in de zorg momenteel ook nachtdienst.

5 jaar geleden
Reactie op sharella-24
Meis ze kunnen je niet verplichten want het mag niet. Ik werk trouwens ook ...
Oh ik heb er nu 5 nachten op zitten!
Bedankt voor je advies:)
Succes met je nachtdienst !

5 jaar geleden
Reactie op 120720
ik werk in de zorg, toen ik wist dat ik zwanger was heb ik dit gelijk gemel ...
Okeee dankjewel! Ga ik toch maar in gesprek. Voel me er ook niet goed bij

5 jaar geleden
Reactie op Kimberly93
Oh ik heb er nu 5 nachten op zitten!
Bedankt voor je advies:)
Succes met j ...
Verschil. Is wel bij ons is een max contract 24 uur en hebben nooit meer dan 2-3 nachten achter elkaar liever 1 en dan dag er tussen omdat wij altijd in de nacht en avonden en weekenden werken:) daarom doe ik ze ook graag

5 jaar geleden
Reactie op sharella-24
Verschil. Is wel bij ons is een max contract 24 uur en hebben nooit meer da ...
Ja dat is bij ons dus niet het geval. Ik heb 32 uur en moet dus vaak 6 nachten achter elkaar werken.
We zijn ook met een erg klein team dus veel rotatie is er niet mogelijk.
Zoals jij het hebt lijkt mij ook wel te doen inderdaad:)

5 jaar geleden
Ook ik werk als VPK en alleen nachtdiensten.. Collega is direct gestopt sinds positieve test, werkgever is verplicht om naar andere werkzaamheden te kijken. Handig dus dat zij me een aantal weken voor is, ze heeft nogal goed uitgezocht wat kan en mag!
Ik werk er gemiddeld 3 p/w.. Wil het nog even voor mezelf houden, zolang als het kan.. Zit nu op 5+2

5 jaar geleden
Ja gewoon aangeven ! Ik ben zelf arts en draai ook nachtdiensten (nu 6+3) maar heb er nu nog geen gehad, als het niet gaat kap ik er ook meteen mee. Het is mijn eerste maar ik heb altijd respect gehad voor zwangere collega's die geen nachten meer deden. Nachtdiensten zijn het absoluut niet waard als daarmee je zwangerschap risico loopt! Er is niets zo belangrijk als de gezondheid van jou en je baby 🥰 wij mogen sowieso van onze leidinggevende geen nachtdiensten meer doen na 20 weken. En bijna iedereen stopt met werken bij 34 weken omdat het gewoon zwaar is en de zorg is te onvoorspelbaar. Je zit niet achter een bureau ofzo hè ?! De hele tijd racen en staan, sjouwen, tillen van mensen.. succes ! :)

5 jaar geleden
Dit is mijn derder zwangerschap. Ik draai ook nachten normaal gesproken maar zodra ik een positieve test in handen had bracht ik mijn leidinggevende op de hoogte. Dan kunnen ze qua planning gaan schuiven. Volgend weekend heb ik mijn laatste nachtdienst. Ik ben nu 6+2. Zodra ik mijn echo heb gehad krijg ik andere werkzaamheden.

5 jaar geleden
Nu 8 weken zwanger van nr. 2. Bij de 1e werkte ik nog nachtdiensten als verpleegkundige. Vanaf dat je weet dat je zwanger bent en dit meld bij je werkgever mogen ze je niet meer verplichten om nachtdiensten te draaien. Bij ons waren er toen een hele reeks zwanger en ook te korten, maar mochten we gewoon aangeven als het niet ging.
Ik heb het tot ergens in de 20 weken wel gedaan. Toen ik een keer steken in mijn buik kreeg in de nacht ben ik gestopt. Vond dit niks. Heb ook collega gehad die stopte echt direct en een collega die tot aan haar verlof nachten heeft gedraaid. Ligt volgens mij grotendeels aan jezelf en hoe goed je aangeeft wat je wel en niet wil.

5 jaar geleden
Reactie op Jolie27
Nu 8 weken zwanger van nr. 2. Bij de 1e werkte ik nog nachtdiensten als ver ...
Okee fijn om toch deze zekerheid te hebben dat het dus niet meer verplicht is! Heel erg bedankt:)
Gefeliciteerd trouwens, geniet ervan :)

5 jaar geleden
Misschien handig voor jezelf om de app "werk en zwangerschap" op je telefoon te zetten!! Dit is een geheugen steuntje met dingen rondom de zwangerschap die bij wet en cao zijn vast gelegd. Een extra houvast voor jezelf.

5 jaar geleden
Zo mag je bijv 1/8 van je werkdag aan extra doorbetaalde pauze nemen. En ben je de eerste 6 maanden na de bevalling ook niet verplicht tot nachtdiensten.

5 jaar geleden
Reactie op Lexiienmike
Misschien handig voor jezelf om de app "werk en zwangerschap" op je telefoo ...
Okee handig! Dankje!

5 jaar geleden
Een zwangere vrouw is niet verplicht om in nachtdienst te werken. Ook overwerk is niet verplicht. ... Ook heeft een zwangere vrouw het recht om te werken volgens een rooster van regelmatige arbeids- en rusttijden.

5 jaar geleden
Reactie op Our Tiny World
Een zwangere vrouw is niet verplicht om in nachtdienst te werken. Ook overw ...
Wat veel vrouwen helaas niet weten hoef je geen nachtdiensten meer te werken vanaf het moment dat je positief test. Uiteraard betekend dit wel dat je je zwangerschap ik een zeer vroeg stadium moet delen met je leidinggevende.