5 Reacties
2 jaar geleden
Ik lees graag mee. Onze dochter speelt ook nauwelijks zelfstandig en wil graag dat wij heel dicht bij naar in de buurt zijn als ze ergens mee speelt
2 jaar geleden
Mijn zoontje speelde zelden zelfstandig tot hier de lente uitbrak en we hele dagen buiten zijn. Sinds hij buiten op avontuur gaat en zelfstandig rondscharreld, (de tuin, speeltuin, kinderboerderij, het park, etc) speelt hij binnen opeens ook zelfstandiger! Geen idee of je hier iets aan hebt.
2 jaar geleden
Hier speelt hij voor buiten zelfstandig. Binnen was het al weinig, maar hij hangt nu alleen maar aan mn been en blijft zeggen dat hij opgetild wil worden. Ik vermoed toch iets met ontwikkeling. Spraakontwikkeling gaat hier namelijk heel snel. Hopelijk snel binnen wat minder hangerig en ietwat zelfstandig spelen.
2 jaar geleden
Hier gaat het ook wisselend. Soms speelt hij zelfstandig en op andere momenten doet hij het liefst alles samen. Wat hier nog wel eens helpt om het zelfstandig spelen aan te moedigen is speelgoed rotatie. Speelgoed van boven gaat naar beneden en vice versa of ik ruim bepaald speelgoed tijdelijk op en leg er wat ‘nieuws’ voor in de plaats.
Ook zeg ik wel eens dat ik graag met hem kom spelen/ lezen/ dansen als ik mijn koffie op heb bijvoorbeeld. Dan begint hij vaak zelf met spelen en kom ik een paar minuten later meedoen.
Of juist andersom; we beginnen samen met spelen en na 10 minuten zeg ik dat ik even ga koffie drinken. Vaak speelt hij dan ook zelf nog wel even door.
De momenten dat dit niet lukt dan geef ik mezelf er ook maar gewoon aan over. 🙈 Dan heeft hij het ‘samen’ gewoon even nodig. Zoals in de andere reacties al staat, gaan wij dan ook vaak even naar buiten.
Misschien heb je er iets aan, succes iig.