9 Reacties

4 jaar geleden

Onze dochter zegt ook nog niet veel, alleen wat klanken. Ze probeert wel dingetjes na te zeggen, maar het lukt nog niet echt

4 jaar geleden

Vader's mogen ook? 🙂 Maak je geen zorgen, sommige zijn vroeg, sommige zijn laat. Die van is 18 maanden en brabbelt een beetje. Zegt wel papa, maar geen mama. En intussen rent ie de hele kamer door en heeft ie de kinderbeveiling van de keukenkastjes maanden geleden al gekraakt 😂

4 jaar geleden

Hier ook eentje van 19 maanden en zegt ook nog bijna niets. Geen mama of papa. Enkele woordjes herkennen we zoals tut, dit, ja en lo (hallo). We praten er ook veel tegen en hij heeft grote broer. Dus ik had verwacht dat dit veel sneller zou gaan. Maar hij heeft nog zo veel tijd om alles te leren. Ik denk dat je je vooral niet te veel zorgen moet maken. Je doet het toch super met verhaaltjes enz. Laat hem maar op zijn eigen tempo ontwikkelen. Het komt echt wel goed hoor mama 😉

4 jaar geleden

Onze dochter van 18 maanden praat ook nog niet. Ze brabbelt wel heel veel. Hele verhalen. Bad en bal zegt ze af en toe maar verder weinig van te maken. Komt vanzelf 😊

4 jaar geleden

Wat je nog meer kan doen is je niet teveel zorgen maken 😘 en niet teveel met andere vergelijken 😁 onze zoon praat ook nog niet (begint nu flink te brabbelen en wat klanken na te praten), maar was super snel met z'n motoriek. Hij liep op z'n eerste verjaardag al en rent en huppelt nu rond.. Ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen en zodra ze 2,5 jaar zijn lopen ze weer allemaal gelijk qua ontwikkeling (enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Dus als hij bijna 2,5 jaar is en nog steeds niet praat trekt het consultatiebureau vanzelf aan de bel 😁 en tot die tijd lekker blijven lezen en kletsen en vooral niet gedwongen, maar omdat je dat leuk vind 🥰

4 jaar geleden

Ons zoontje is 18 maanden en weet met "die" werkelijk alles duidelijk te maken. Hij praat verder ook nog niet echt. Ik maak me bij hem geen zorgen omdat hij verbale informatie wel begrijpt. Als je het 1000 woorden boek erbij pakt en bijv vraagt " waar is...." dan wijst hij alles wel aan, dus hij begrijpt het wel. Dan ga ik ervan uit dat het praten vanzelf wel zal volgen. Mijn stiefzoontje (inmiddels 7) heeft een taalontwikkeling stoornis (TOS) Hij begreep op zijn derde jaar verbale instructies nog niet en noemde iedereen toen nog papa en mama en zei alleen ja en nee, wat hij alleen kon inzetten na iets aan te wijzen. Inmiddels zit hij op speciaal taalonderwijs, kan hij zich prima verstaanbaar maken en is hij super gelukkig. Dus zelfs met hem is het goed gekomen. 😘

4 jaar geleden

Dochter van 19 maand vertelt hele verhalen maar niks verstaanbaar. Ze heeft al veel woordjes gezegt maar vergeet ze dan weer precies 🤷‍♀️ ik zou mij er niet teveel zorgen in maken. Het belangrijkste op deze leeftijd dacht ik dat ze woordjes begrijpen en pas vanaf 2 jaar echt zelf praten

4 jaar geleden

Geen zorgen, elk kind heeft z’n eigen tempo. Die van mij kletst heel weinig. Hij is 20/6 geboren. Alleen papa en hap hap…Ohja en “op”. Hij loopt pas sinds 14 januari.

4 jaar geleden

Ik denk dat je als enige uit zou kunnen sluiten of ze je wel goed kan horen. Maar dat zou je anders ook wel kerken? Het echte praten gaat bij ieder kindje verschillend. Maar ik kan me voorstellen dat je ongerust bent wanneer er andere kindjes het al wel kunnen. Kindjes kunnen zich niet overal tegelijk in ontwikkelen. Waarschijnlijk komt het vanzelf.