36 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoontje is van half juli en praat helemaal nog niet. Ik maak me er geen zorgen om. Ik was zelf ook erg laat, maar ik ben uiteindelijk juist heel talig geworden. We lezen dagelijks voor en passief begrijpt hij al veel, maar het kwartje is nog niet gevallen hoe hij zelf deze klanken kan nabootsen. En ach, hij kan zichzelf non-verbaal ook vrij duidelijk maken, dus hij voelt de noodzaak nog niet zo hard, denk ik.
2 jaar geleden
Het belangrijkste is dat hij worden verstaat. Wij moesten in april op controle bij de kinderarts omdat ons dochter een achterstand heeft in de grove motoriek, de kinderarts vond dat ze ook nog te weinig woordjes zei maar vond het wel een goed teken dat ze opdrachtjes begreep en ze dingen wel aanwees in een boek enzo. Binnen 2 weken moeten we terug en ondertussen stapt ze eindelijk alleen en heeft ze heel wat woordjes extra geleerd.
2 jaar geleden
Onze dochter wordt 21 juni 2 en begint pas te praten sinds ze in april buisjes heeft gekregen.. ze bleek elke keer vocht achter dr trommelvliezen te hebben waardoor ze het niet goed kon verstaan, ze zal nog wel achterlopem qua praten maar vergeleken met voor de buisjes is het echr vooruit gegaan. Wij merkten niet dat ze oorpijn had en ze speelde gewoon dus miss even oortjes na laten kijken?
Ze zegt inmiddels:
Papa
Mama
Koe
Bal
Huphuphup
Nijntje
2 jaar geleden
Reactie op priscilla1989
Onze dochter wordt 21 juni 2 en begint pas te praten sinds ze in april buis ...
Hallo. Hier had ik het zelfde probleem met m'n oudste zoontje.. Ok vocht achter de trommel vliezen en buisjes gekregen op twee jaar en toen heel langzaam vooruit.
Wel heeft hij op de taaltrein gezeten, wat een warm bad is geweest en z'n redding. Inmiddels doet hij het goed en is alleen de zinnen nog krom maar z'n woorden schat en en begrip is erg omhoog getrokken.
Dus goed dat je dat gedaan heb.. Mijn zoontje is nu vijf...
één jaar geleden
Reactie op priscilla1989
Onze dochter wordt 21 juni 2 en begint pas te praten sinds ze in april buis ...
Hoe gaat het praten met jou dochter nu dan?
één jaar geleden
Reactie op Bitterzoet
Mijn zoontje is van half juli en praat helemaal nog niet. Ik maak me er gee ...
Hoe gaat het praten met jou zoontje nu?
één jaar geleden
Reactie op Nammie88
Onze zoon praat ook vrijwel niet. Hij zegt een minimaal aantal woorden. Ik ...
Hoe gaat het praten met jou zoontje?
één jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Hoe gaat het praten met jou zoontje?
Hoii! Nou, hier nog steeds geen woordjes. Toevallig hadden we laatst de 2,5 jaar afspraak op het CB en hebben we het ter sprake gebracht. We hebben nu een doorverwijzing naar de KNO en als daar niks uitkomt, gaan we naar de logopedist. Verder kregen we als kanttekening dat hij ook gewoon langzaam kan zijn, haha. Onze vent liep ook pas met 20 maanden, dus hij kan ook gewoon zijn tijd nemen.
één jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Hoe gaat het praten met jou zoontje nu?
Inmiddels zijn we 11 maanden verder en hij praat nog steeds amper. Ik heb sinds dit jaar misschien 15 verschillende woorden gehoord, maar die gebruikt hij sporadisch. Hij gaat nu al 5 maanden naar een logopedist. Dat geeft mij wat handvaten over hoe te communiceren met hem (vooral interactie uitlokken), maar zijn taal is er niet door verbeterd. De logopedist spreekt inmiddels van een forse achterstand en zou hem het liefst naar een taalpsz sturen. Ik geloof dat ze vermoedens van autisme heeft. Echter ga ik dat gesprek niet aan want zo'n traject is naar mijn mening puntloos op deze leeftijd en ga ik hem zéker niet alleen met een taxi naar een speciale psz 30min verderop sturen. Wij denken dat hij pas over een jaartje echt gaat praten - precies zoals ik en mijn zusje ook deden, dus bij 4 jaar.
één jaar geleden
Reactie op Bitterzoet
Inmiddels zijn we 11 maanden verder en hij praat nog steeds amper. Ik heb s ...
Ongevraagd advies; heb je al eens gedacht aan gebaren taal? Ik heb dit met onze oudste zoon gedaan vanaf 7 maanden en vanaf 13 maanden ging hij terug gebaren. Wij hebben het gedaan voor de lol en hebben er enorm veel aan gehad omdat hij pas later ging praten en zo toch zichzelf duidelijk kon maken. Hij heeft lang gebaren gebruikt voor woorden die hij moeilijk vond om uit te spreken. Ook opa's en oma's deden mee en begrepen hem daardoor.. Als hij een woord leerde uitspreken verdwenen de gebaren vanzelf haha. Nu bij onze jongste (6 maanden) ook weer begonnen met gebaren 😁
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Ongevraagd advies; heb je al eens gedacht aan gebaren taal? Ik heb dit met ...
Ja, dat werd ons ook aangeraden, maar ik vind het zo lastig intergreren. Met wijzen komt hij gelukkig erg ver.
één jaar geleden
Reactie op Bitterzoet
Ja, dat werd ons ook aangeraden, maar ik vind het zo lastig intergreren. Me ...
Het is even wennen voor jezelf in het begin, maar uiteindelijk ging het vanzelf. Het is net als een andere taal leren. In het begin voelt het onwennig maar uiteindelijk weet je niet beter. Een vriendin van mij heeft het ook op latere leeftijd gedaan met haar zoontje, omdat zn spraak achter bleef. Die was helemaal blij als zn ouders hem meteen begrepen en kreeg er veel zelfvertrouwen door waardoor zn spraak ineens heel hard vooruit ging!
één jaar geleden
Hallo mima mommy ik was benieuwd hoe is het praten nu met je zoontje omdat hij nu bijna drie jaar is?