25 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op ASophie

Mijn dochter van 21 loopt en kruipt nog niet. Ook kan ze niet zelf vanuit z ...
Kindje van familie had dat ook en was ook fysio bij betrokken. Het was een heel tevreden kindje. Nu zijn ze 2x naar een osteopaat geweest en direct begon hij met kruipen. Kruipreflex is best belangrijk, als je het toch kan stimuleren is dat nooit verkeerd. :-)

2 jaar geleden

Reactie op missyb

Kindje van familie had dat ook en was ook fysio bij betrokken. Het was een ...
Bedankt voor de tip! Waarom is het kruipreflex eigenlijk belangrijk? Ik heb zelf namelijk ook nooit gekropen, dus ben wel benieuwd ;-)

2 jaar geleden

Reactie op ASophie

Bedankt voor de tip! Waarom is het kruipreflex eigenlijk belangrijk? Ik heb ...
Geldt niet voor iedereen hoor! Waarom nu zoveel heisa rond de kruipfase? Tijdens het kruipen gaat het kind in een gekruist patroon gaan bewegen en moeten linker en rechter lichaamshelft samenwerken. Ook armen en benen moeten gecoördineerd samenwerken. Daarnaast wordt tijdens deze fase het evenwicht intensief getraind. Kinderen die niet kruipen, missen deze specifieke “training”. Dit kan gevolgen hebben bij het uitvoeren van bepaalde dagdagelijkse taken. Zo wordt gezien bij kinderen met problemen naar concentratie, dyslexie en oog-handcoördinatie, dat zij vaak niet gekropen hebben als baby. Doordat deze kinderen al zo veel energie moeten steken in hun zitbalans, om een goeie zithouding te bewaren, zien we dat er problemen op school kunnen optreden. Omgekeerd gaat dit niet op! Gelukkig zijn er veel kinderen die ondanks het missen van de kruipfase, geen verdere problemen op het vlak van hun ontwikkeling ondervinden.