62 Reacties
5 jaar geleden
Als je het zo bekijkt lijkt het inderdaad alsof je alleen maar fouten kunt maken! Heb me niet gerealiseerd dat er zoveel te doen kan zijn rondom het slapen... Ik herken je niet in het verhaal, maar kan me goed indenken dat je helemaal gek wordt als er zoveel dingen door je hoofd gaan. Nu ik dit lees denk ik ook: wat doe ik eigenlijk? Ik behoor denk ik tot de club relaxte moeder, hoewel ik nooit zo ben geweest als persoon hoor. Ik ben er wel van overtuigd dat als je als moeder zelf gestresst bent je kindje dit aan kan voelen. Jij bent de moeder en maakt alle keuzes uit liefde voor je kindje. Kortom, ik ben van mening dat je het als moeder altijd goed doet voor je kind, want je doet het uit liefde! Ben je al in gesprek gegaan met iemand om hierover te praten?:) Wellicht zal dat opluchten. Ik zelf heb hier tijdens een burn out veel baat bij gehad. Veel succes en sterkte, maar vergeet niet te genieten💋 Xx
5 jaar geleden
Ik zou ook graag wat relaxter zijn wat betreft slaapjes. Vandaag lukte de slaapjes totaal niet en dan schiet ik ook in de stress van het beeld wat geschetst wordt van een oververmoeide baby. Dus tips heb ik helaas niet, wel herkenning!:)
5 jaar geleden
Ik snap je heel goed hoor! Je leest inderdaad van alles op internet, de een zegt dit de ander zegt dat, consultatiebureau zegt zus maar anderen zeggen weer zo... om letterlijk gek van te worden. Ik snap ook niet wat ze met gecontroleerd laten huilen bedoelen..???! Alsof er een knopje aan je baby zit die je dan op een timer kan zetten zodat ie gecontroleerd gaat huilen.. mijn baby is nu 10 weken en de ene keer slaapt hij bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar super goed maar de dag daarna is het weer even wat minder. En ja dan kan je af en toe wel even met je handen in het haar zitten. Ik weet ook niet zo goed wat ik van laten huilen vind of meteen rennen naar je baby en hem uit zn bedje halen. Mijn andere zoontje huilde zichzelf wel eens in slaap. Maar bij die kleine van 10 weken is dat geen optie k heb het wel eens geprobeerd want ja sommige zeggen dat sommige babys dat nodig hebben. Maar helaas mijn baby niet. Dus ja ik denk dat je het niet goed of fout kunt doen je doet je best en thats it ! Uiteindelijk komt het wel goed alleen moet je er nu even doorheen bikkelen!
5 jaar geleden
Ik snap je bezorgdheid volledig. Je bent mama en wilt het goed doen. We voelen ons allemaal zo verantwoordelijk voor ons kleintje. Ik zou vooral naar je kleintje zelf kijken. En als je het allemaal niet meer goed weet (wat ik zelf ook vaak ervaar), vertrouw dan maar op je kleintje. Er is nog geen enkele baby fout opgegroeid door een slaappatroon die niet volgens de boekjes verliep. Want laat ons eerlijk zijn. Elk kindje is anders. En wij zijn als ouders ook allemaal anders. En dat is ok. En slaapt je kleine veel, weinig of onregelmatig.... Dan zij het zo. Het maakt je een goeie moeder omdat je het zo goed wilt doen. En als moeder kan je maar je best doen. Een kindje krijgen is leren loslaten. Dat ondervind ik zelf ook. En fouten maken. En gewoon vertrouwen op jezelf en je kindje en de omgeving en de toekomst. En vooral alles dag per dag bekijken. Vandaag heeft hij 1 u geslapen. Yes overwinning. Of vandaag was hij wel erg vrolijk. Yes overwinning. En probeer niet te vergelijken met anderen want dan lijkt het alsof het bij alle anderen beter werkt dan bij jou. Ale, dat gevoel krijg ik toch vaak als ik anderen hun verhalen hoor of lees. Maar dan kijk ik naar mijn ventje en besef ik dat ik geen ander kindje wil en hem heel graag zie. Al eet hij niet zoals zou moeten of slaapt hij niet zoals zou moeten. Hij is gelukkig en gezond en dat overheerst bij mij. Maar dit is nu de rationele ik die berichtje typt. Vraag maar eens aan mijn man hoe rationeel ik normaal gezien ben hihi. Ik wil je gewoon wat moed inpraten en zeggen dat het normaal is dat je je soms slecht voelt, angstig bent, enz. Maar het maakt je ook een goeie mama omdat je het beste wilt voor je kind. En wat is het beste voor je kind? Zijn eigen mama. Niet een andere mama. Niet een consulent die komt zeggen hoe het volgens de boekjes moet. Maar wel jouw aanwezigheid. Zelfs als je het lastig hebt. Veel sterkte!
5 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon goed naar je baby moet kijken en alle voorgeschreven regels van internet moet laten varen. Hier gaat ons meisje (9,5 week) bij haar eerste gaap naar bed in een donkere kamer. Zelf slaap je ook het beste in een donkere kamer :) das het meest prikkelarm.
Ik ben ook wel bezig of ze wel goed en lang genoeg slaapt maar probeer het steeds meer los te laten.. gaat steeds beter en merk dat wanneer ik relaxter ben wanneer ze maar een hazenslaapje heeft gedaan. Voorheen kon ik echt geirriteerd raken..maar dat maakt het er niet beter op. Babys voelen dat aan. Nu denk ik ach misschien slaapt ze na de volgende fles beter. Helpt mij enorm :)
5 jaar geleden
Ik herken mezelf ook helemaal in jou verhaal, ik heb dan geen depressie maar raak ook lichtelijk in paniek als mijn kleine man en overdag niet goed slaapt en meer huilen dan anders. Dan slaat de twijfel toe en vraag ik me af of ik het wel goed doe allemaal. Op internet staan er zoveel tegenstrijdige dingen over slapen voor baby’s en idd wtf is gecontroleerd laten huilen. Alle huiltjes klinken voor mij ongecontroleerd.
Maar als ik jou verhaal zo lees vind ik je juist een hele goede moeder die het graag goed doet voor haar baby. En hoop ik dat je depressie onder controle krijgt het afschuwelijk om je zo te voelen. Heel veel succes en sterkte!
5 jaar geleden
Wat ben ik ‘blij’ dit te lezen, het is 100% herkenbaar. Ik werd/wordt zo gek van precies al die tegenstellingen die je noemt, dat ik niet meer weet wat ik het beste kan doen. Daardoor heb ik het gevoel niet het beste voor m’n kind te bieden, het zelfs misschien wel te verpesten op gebied van slaap. Elke avond denk ik: hoe moet ik het nou morgen aanpakken? Stom gestuntel elke dag, mega onzekerheid. Het werd me zelfs zo veel (niet alleen hierdoor, maar heeft me wel over het randje geholpen) dat ik bij de huisarts ben geweest want ik was mezelf even helemaal kwijt. Heb er nog geen oplossing voor, weet nog altijd niet echt wat ik het beste kan doen. Je bent hier dus niet alleen in! Misschien is het beste wel alle boeken, sites, fora etc achter je te laten en gewoon je eigen koers gaan varen. Vroeger was al deze info er ook niet en kwam het toch ook goed, denk ik zo.
5 jaar geleden
Reactie op Wonder Wonder
Ik snap je bezorgdheid volledig. Je bent mama en wilt het goed doen. We voe ...
Lief bericht en je hebt helemaal gelijk :) en inderdaad: de focus leggen op wat wél goed gaat, zoiets vergeet je zo snel te zien.
5 jaar geleden
Ik wilde in begin ook een vast patroon qua slapen en eten. Het eten lukt nu aardig maar het slapen gebeurd wanneer ze moe is, ze slaapt overdag niet in haar eigen bedje, proberwn we wel maar ene keer lukt het wel andere keer niet, als het niet lukt jammer dan. Het komt vanzelf en ja ook hier huilt ze als ze overmoeid is wij geven dan een tutje en lopwn met haar, ze vind het heerlijk om dan tegen ons aan te liggen op dr zij. Ook ik krijg commentaar dat ik haar overdag veel bij me heb slapem, maar ik zeg dan dit is ons kind onze keuze en op dit moment is dit het bestw voor haar. Wij zittwn anders met een huilende baby die niet kan slapen
Volg je kindje😘
5 jaar geleden
Wat vervelend dat je er zo gestrest door raakt. Ik was in het begin ook alle forums aan het afstruinen en je komt inderdaad zoveel tegenstrijdige 'regeltjes' tegen. Ik heb toen echt een knop moeten omzetten en heb alles losgelaten. En dit klinkt makkelijker dan gezegd, maar het geeft je echt meer rust. Je moet voor jezelf nagaan wat jou als mama het beste lijkt en dingen uitproberen met jouw kindje. Wat voor een ander werkt hoeft zeker niet voor jouw kindje te werken of andersom. Om mijn eigen situatie als voorbeeld te noemen; ik houd me wat betreft voedingen aan een redelijk vast schema en voed niet op verzoek. Daarentegen ben ik met het slapen overdag veel makkelijker. Ik zie goed aan mijn baby wanneer hij moe is en zorg dan dat hij gaat slapen. Dit doet hij eigenlijk overal zoals in zijn babynestje op de bank, in de box of in de kinderwagen of in bed. Hier heb ik verder helemaal geen schema oid voor. Dit werkt voor ons beiden heel goed, maar is zeker geen gouden regel. Je wilt het beste voor je kindje en dat maakt je al met stipt een super mama. Vertrouw op je eigen intuïtie. Ik hoop dat je wat hebt aan de tips die voorbij komen!
5 jaar geleden
Ik heb precies het zelfde het internet maakt me gek en wat andere mensen zeggen ook ik laat het los zorg dat ze overdag gewoon wakker is ze mag slapen waarneer ze wilt en savonds in bedje ook en ja ze word inslaap gewiegd en nee is niet goed staat er soms weetje niet wat goed is volg je gevoel en je moeder gevoel dan komt het goed x
5 jaar geleden
Dit is voor mij zo herkenbaar! Haar eerste weken heeft onze dochter enorm veel gehuild (gekrijst) dag en nacht en dus weinig geslapen. Dit in combinatie met andere stressvolle gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik me erg slecht voelde. Overdag slaapt ze tegenwoordig nog steeds slecht (en is ze soms veel aan het huilen) De verhalen over overmoeide baby's en gevolgen daarvan maken me angstig. Ik kan nog steeds paniekerig worden wanneer ze overdag na een half uur/driekwartier weer wakker wordt (vrijwel elk slaapje). Ondanks dat ze snachts perfect slaapt ben ik toch elke avond gestresst dat ze misschien niet gaat slapen. Alle tegenstrijdige info op internet over het slapen van baby's maakt het er niet beter op en maakt me ontzettend onzeker. Door de weken heen is deze onzekerheid en angst wel steeds minder geworden maar nog zeker aanwezig. Dus ook ik ben (nog) niet die relaxte moeder die ik graag zou willen zijn.
5 jaar geleden
Ik denk maar zo slapen is slapen. En hoe hij in slaap valt en waar en hoelang maakt denk ik nog niet zoveel uit. Ik heb makkelijk praten want ons manneke is best een goeie slaper. Soms wordt hij tussendoor wakker en laat ik hem even spelen totdat hij weer moe is en leg hem weer terug in bed en soms slaapt ie 3 uur aan een stuk. Denk dat het vooral belangrijk is dat je doet wat jou baby je verteld en fijn vind. Ik las laatst ergens dat " slaaptrainen" pas vanaf 6 maanden überhaupt kan en daarvoor is het vooral belangrijk dat een baby slaapt als ie moe is en het helemaal niet uitmaakt hoe of hoeveel of iets dergelijks.
VRIEND
5 jaar geleden
Wauw.. wat ik lees. Ten eerste respect voor jou. Je bent een topmama. Laat je vooral niet wijs maken dat je het slecht doet. Ten tweede. Je hebt helemaal gelijk. Het lijkt alleen daarom te gaan. Elke baby is anders niemand kan jou wijs maken hoe je het moet doen. Want k weet zeker dat je alles geprobeerd hebt. Ik merk ook sinds ik de kleine heb. Al slaapt mijn zoontje gewoon oke. Ik toch continue de vraag krijgt of ie goed slaapt. Slaapt ie nog goed? Is zijn slaap goed? Hoelang slaapt ie. Op geven moment word je ook gek van het feit dat het alleen maar daar over gaat. Slaapt ie een keer minder goed dan raken mensen in je omgeving licht in paniek. Want oweee als je baby niet goed slaapt. Elke baby is anders niemand kan met hun praten om te weten wat de reden is waarom ze iets minder slapen dan sommige babys die juist heel veel slapen. Ik denk dat het jou ook teveel wordt omdat je teveel van je zelf verwacht. Je bent een goeie mama. Die boekjes of internet hoeven jou niet onzeker te maken. JOUW KIND KOMT UIT JOUW BUIK EN NIET UIT EEN BOEK. En elke kind s anders. Ik heb een vriendin die een zoontje had die alleeeen maar sliep. En haar tweede sliep 30 min per x nooit langer. Ook de nachten. Om de 30 min wakker. Terwijl ze hetzelfde manier opvoed. Er werd haar van alles wijsgemaakt allemaal tips kreeg ze mee. En hoe zij haar tijd daarin steekt groeide haar kindje lekker op zoals de rest. Echt waar hoor maak je niet druk. En gun jezelf ook lekker wat tijd voor je zelf. Suc6❤️
5 jaar geleden
Oh wat kun je er gek van worden als je kleintje niet slaapt. Mijn oudste was een huilbaby en ik heb ook heel wat afgegoogled. Ondertussen is mijn derde dochter geboren en hoop dat dit je helpt: het klinkt misschien gek, maar of je nu linksom of rechtsom gaat het komt goed. Welke weg je ook kiest, het wordt geen terror. Elke route geeft uitdagingen, maakt niet uit wat je doet. Ik zou eigenlijk zeggen, stop met lezen en doe wat nu relaxed is. Hoe ouder ze worden hoe makkelijker het wordt. Je kunt namelijk straks dingen uitleggen en bijsturen waar je dat wilt. Enige belangrijke: zorg dat je samen fijn de dag door komt en doe wat nu werkt voor je kleintje. Ik gebruik bij nummer 3 gewoon de wandelwagen om haar in slaap te helpen, werkt prima en ook ideaal voor de oppas want iedereen kan een wandelwagen duwen 😉
5 jaar geleden
Ik herken dit zo erg. En dan begrijp ik bv niet wanneer je dan naar buiten zou kunnen om te wandelen tussen al die slaapjes en wakkermomenten door. Want mijn baby slaapt slecht in de wagen en ik ren niet naar buiten als hij net wakker wordt. Elke keer als ik ergens heen ga voelt het alsof ik mn baby iets aan doe om dat ik zijn ritme verpest. Ik ben vorige week drie dagen alleen maar thuisgebleven zodat hij al zn slaapjes op het juiste moment kon maken, dat sloeg ook nergens op. Ik werd er heel somber van.
Nav de reacties hier denk ik dat ik het ook maar wat moet laten gaan....
5 jaar geleden
vertrouw op je eigen gevoel lieve mama! je word helemaal gek gemaakt door alle richtlijnen hoe het zou moeten want dat ritme werkt voor iedereen blabla.
ons dochtertje is nu 9.5 week en ik ben niet bezig geweest met ritmes en overdag per se in bed moeten slapen etc etc. omdat ik ook diect merkte dat ik daar gek van werd omdat geen 1 dag hetzelfde gaat. ik wilde gaan en staan wat de dag bracht en als visite langer bleef plakken niet inmpaniek raken aant oh jee dit past niet in een zogenaamd schema wat je moet volgen. en ik wilde lekker wandelen zodra het weer mooi was etc. zorgde gewoon dat ik een flesje mee had dat zodra ze echt onrustig werd van de honger ik haar kon voeden. (ja dat was soms gewoon op een bankje langs een fiets route omdat ik daar aan het wandelen was) niks geen vaste tijdstippen voor flesjes, verplichte dutjes in de slaapkamer etc etc.
ik merk dat ons meisje nu met gemak zichzelf overal wel in slaap laat vallen als ze moe is. natuurlijk zitten er dagen tussen dat ik ook met mn handen in het haar zit omdat ze dan even nergens tevreden mee lijkt. maar ik merk nu dat het makkelijker wordt en er vanzelf zo een ritme ontwikkeld wordt die uiteindelijk heel veel lijkt op hoe je dat alles zou moeten focussen want dat is de richtlijn.
ik zelf geloof er in dat de natuur zichzelf zo regelt. de hele zwangerschap, bevalling en alles regelt de natuur/je lichaam toch ook? dat gaat gewoon zo verder met een babytje.. de ene zal dit sneller zelf regelen dan de ander maar waarom jezelf helemaal gek maken en dit gedrag er in willen krijgen zsm want iedereen zegt dat dit zo hoort? uiteindelijk regelen ze dat ook zelf wel in en heb jij veel meer genoten van je kleine kindje zonder alle stress en gevoelens dat je het niet goed genoeg zou doen want het voldoet niet aan de richtlijnen blabla.
5 jaar geleden
Tot vorige week liet ik mijn dochter steeds beneden slapen omdat ze moest wennen aan omgevingslawaai en licht overdraft. Ik wou niet vasthangen aan routines. Ik kreeg een baby die steeds huilde overdag en geen seconde rust. Nu leg ik haar boven ingebakerd in het donker en slaapt ze wel. Een heel ander kind. Sommige baby's slapen overal andere niet. Het is echt zoeken. Het belangrijkste slaapje is die van de middag. Mss kan je proberen om vooral op deze in te zetten overdag en de rest voorlopig los te laten? Het laatste dutje is iets minder belangrijk dus in de draagdoek of bij een wandeling helpt dan ook want s avonds hebben ze het vaak het meest lastig
5 jaar geleden
Heel herkenbaar! Hier ook tegen een depressie aan en ik slaap er zelf slecht van ook als de kleine slaapt. Komt ook voornamelijk door het bezig zijn met de slaapjes
5 jaar geleden
Reactie op Eva95
Als je het zo bekijkt lijkt het inderdaad alsof je alleen maar fouten kunt ...
Ja, ik heb meteen hulp gezocht toen ik depressieve klachten kreeg 2,5 week geleden.. Ik heb lorazepam om zelf beter te slapen gekregen er is een gesprek met een psychiater ingepland. Want op een dag dat het dus niet goed gaat, gaat het meteen heel erg slecht en denk ik dat ik opgenomen moet worden. Dat dat de enige oplossing is, omdat ik zeker weet dat het nooit meer goed komt. Zo ontzettend bizar.