11 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op LS24
Jaaaa precies en dat voelen ze goed aan denk ik! Ik moet ook echt zo vaak m ...
Ja zo denk ik ook. Ben vaak al blij als ze zich even vermaakt en dan denk ik ga maar je gang Ik ruim het wel op straks als ze bijv iets doet wat eigenlijk niet heel handig is. Ik weet ook niet of het kwaad kan hoor.. Doe vaak net of ik het niet zie. Pff lastig he!
VRIEND
2 jaar geleden
Ik laat mijn zoontje ook zoveel mogelijk zijn gang gaan, wil ook niet continu nee verkopen. Maar er zijn wel dingetjes die niet mogen zoals op de bank springen/lopen. Ik ben heel erg van het uitleggen en alternatieven aanbieden ipv nee verkopen . “Op de bank lopen is gevaarlijk want dan kun je vallen en dat doet pijn”. Of als hij met iets speelt van niet van hem is (en gevaarlijk kan zijn) dan leg ik dat ook uit en bied ik een alternatief aan waar hij wel mee mag spelen. De opvoedcast heeft hele leuke topics over opvoeding vind ik (podcasts zijn het) bieden ook goede handvaten aan voor het dagelijks leven en waarom je sommige dingen beter wel/niet kan doen of zeggen.
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op jessynaomi
Ik laat mijn zoontje ook zoveel mogelijk zijn gang gaan, wil ook niet conti ...
Oh en hij speelt soms ook met pannen uit de kast, vind hij leuk. Maar ik heb wel duidelijk gezegd met welke hij wel en niet mag spelen. Sowieso met de keukenlades waar hij wel of geen spulletjes uit mag pakken (geen keuken machines maar wel de la met de bakjes bijv). Gelukkig pakt hij alles wel goed op (herhaling is key). En ik zie ook wel eens dingen door de vingers hoor of doe ik net of ik het niet zie haha 😂. Hij praat heel goed dus ik leer hem wel ook dingetjes als dankjewel en alsjeblieft en gezondheid zegt hij zelfs als iemand niest 🤣
2 jaar geleden
Reactie op jessynaomi
Ik laat mijn zoontje ook zoveel mogelijk zijn gang gaan, wil ook niet conti ...
Zo doen wij het inderdaad ook. Veel uitleggen en alternatieven aanbieden. Op deze leeftijd is alles nog ontdekken, dus ze weten niet of iets pijn doet of heet is bijvoorbeeld. Ze brengen zichzelf niet bewust in gevaarlijke situaties, ze zien nog geen gevaren. Dus daar bescherm ik hem wel tegen door uitleg te geven, maar soms gaat het toch mis en word het een leermoment (helpen met soep maken en te onvoorzichtig de vermicelli erin doen en z'n vingers in de hete soep.. of 100x vertellen dat de houtkachel bij opa en oma heet is en in een klein onoplettend moment leunt hij ertegen om iets te pakken wat ernaast staat. Nu is de kachel "auw" en loopt er met een boog omheen 😅😂).
Verder zijn normen en waarden heel persoonlijk. Iets wat ik wel vind kunnen, kan een ander vreselijk vinden, en andersom. Ik kijk vooral naar waar ik me prettig bij voel. Ontdekken is prima, maar spullen hoeven niet kapot gegooid te worden bijvoorbeeld.
Ook vind ik het belangrijk dat emoties serieus genomen worden. Dus als hij zichzelf pijn doet, hoe onbenullig het voor mij ook lijkt, ik troost hem altijd en erken z'n gevoel. Nu valt hij wel eens, zegt auw en klopt z'n handjes af en gaat door. Ik heb er altijd zo'n hekel aan als mensen zeggen "ah joh dat viel wel mee, opstaan en doorgaan". Nee mijn kind huilt, dus het heeft pijn. Als jij je teen stoot voel ik ook niks van, maar kan toch verrekte zeer doen 🤣
Zo dat was een lang bericht 🤣 Ik wilde meer kwijt dan ik dacht hahaha. Hier laat ik het even bij 😜
2 jaar geleden
Hier een consequente aanpak met veel standard zinnetjes en liedjes. Zitten op je billen (als hij staat op de bank of stoel), alleen gooien met de bal (als hij met auto's gooit) eten met de vork (als hij de handen gebruikt)... altijd 3x waarschuwen. tussen 1 jaar en anderhalf regelmatig in de box gezet als strafplek als hij niet luisterde. Sinds een paar maanden is de box niet meer nodig en luistert hij goed. Bij drama buien hebben we een andere stoel met een nijntje kussen, daar mag hij huilen, klaar met huilen mag hij eruit. Aan tafel zitten maar als hij niet wil eten wat ik aanbied, dan mag hij eruit. Hij bepaalt of hij iets eet en hoeveel. Ik bepaal wat en wanneer. Verder heel veel praten en uitleggen. Bij keuzes vermijd ik een ja of nee antwoord, door altijd 2 opties te bieden. Sinds 2 maanden kan hij ook kiezen tussen die opties. Oh en strakke rituelen met liedjes bij opruimen naar bed gaan en tandenpoetsen... 😅
2 jaar geleden
Wij zijn hier redelijk open en vrij in de opvoeding.
Wel zeggen wij tegen hem van "dat mag niet want". Het is niet dat hij alles maar mag natuurlijk.
Ook leer ik hem al wel hallo en dag dag te zeggen.
Ook vraag ik aan jack of hij opa of oma een knuffeldoei zegt (wil hij dat niet dan niet natuurlijk).
Jack is meer van het niet luisteren maar voelen typje. Hahahaha
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Zo doen wij het inderdaad ook. Veel uitleggen en alternatieven aanbieden. O ...
Ja top(vind ik)! Komt veel overeen met hoe wij het doen. En wat betreft vallen en pijn hebben heb ik ook (en dan kom ik weer terug bij de opvoedcast) gehoord dat het niet goed is om te zeggen het valt wel mee en het is alweer goed omdat kindjes op langere termijn het gevoel kunnen krijgen dat hun gevoel er niet mag zijn. Op het moment voelen ze die pijn dus even troosten is altijd goed (maar hoeft er ook geen drama van te maken natuurlijk 🤣🤣🤣). Ik zeg ook vaak ja dat doet even pijn en geef ik hem een knuffel en vaak is het ook zo weer goed.
2 jaar geleden
Reactie op jessynaomi
Ja top(vind ik)! Komt veel overeen met hoe wij het doen. En wat betreft val ...
Ja precies. Ik maak er ook geen circus van hoor, maar vraag wel altijd even of het goed gaat en als hij huilt troost ik hem en zeg iets van ohh ja dat zal wel pijn gedaan hebben hè? En vraag of ik er een kusje op moet geven. Meestal krijg ik een nee en speelt hij al weer verder. En als hij zich echt goed zeer gedaan heeft komt hij altijd kroelen. Ik vind het fijn dat hij die troost bij mij kan vinden 🥰 Zou het zelf ook niet leuk vinden als ik me zeer doe en iemand zegt joh stel je niet aan.