3 Reacties
2 jaar geleden
Wat vervelend zeg! Mijn dochter is ook een slechte eter. Maar ze lust wel een paar specifieke dingen graag, geen idee of het je wat helpt: gebakken ei, yoghurt met suiker, komkommer met aromatkruiden, banaan, stukjes appel met kaneel en suiker, knijpfruit, brood met pindakaas en hagelslag, cracotte met vruchtenhagel, smoothie van aardbeien/bosfruit-banaan-yoghurt. En ze eet ook beter als ik ondertussen met haar een boekje lees bijv. zodat het een gezellig moment is ..
2 jaar geleden
Hi mama,
Onze dochter was ook moeilijk met eten, maar inmiddels gaat het veel makkelijker. Bij haar was ook alles een strijd.
Wat bij haar heeft geholpen zijn een paar dingen.
Bijvoorbeeld dat ik haar tijdens het spelen dingen heb aangeboden om te eten. Niet opgedrongen, maar gewoon in de keuken iets klein gesneden/bereid (bijvoorbeeld banaan, aardbei, brood zonder beleg of met alleen boter om het niet te ingewikkeld eten te laten zijn) en in een bakje doen en in haar buurt leggen. Of gewoon op de tafel en zeggen dat ik iets te eten voor haar heb neergelegd, zonder erbij te zeggen dat ze het moet eten.
Verder betrokken bij het koken: haar naast me laten staan, groenten en fruit laten voelen en mee laten spelen, waardoor ze nu vaak naar me toe komt om te vragen of ze een stukje mag van iets wat ik aan het snijden ben.
Verder op tv pretlettertjes het filmpje over fruit laten zien (of andere educatieve filmpjes kan ook) waarin ze andere kindjes het leuk ziet hebben met eten.
Ik merkte dat m'n dochter vooral merkte dat ik graag wilde dat ze zou eten. Toen ik dat (met heeel veel moeite heb losgelaten) merkte ik dat ze zelf geïnteresseerd werd in eten, omdat ze voelde dat ze niks meer moet. Verder vooral wel haar laten eten wat ze wel lust! Het hielp bij mijn dochter ook echt niet om te vragen wat ze wilde eten. Ik zorgde ervoor dat ik steeds een ruim aanbod van verschillende dingen gaf, waaruit ze dan zelf kon kiezen wat ze kon eten. Als ze niet wilde was t ook goed.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, of je zelf al de dingen hebt geprobeerd die hier boven staan, maar misschien is er iets wat er tussen staan wat zou helpen bij je dochter?