13 Reacties
6 jaar geleden
Hoi ! Ik gebruik citalopram maar ik was al aan het afbouwen maar bleef steken op de laatste stap; stoppen. Dat ga ik nu doen met een nieuw afbouw schema.
Bespreek het met je huisarts en verloskundige. Die zal het ook bespreken met de gynaecoloog. De consequenties zijn minimaal maar je baby kan wat afkick verschijnselen hebben na de geboorte ; prikkelbaar en huilerig (ook afhankelijk van je dosis) . Als JIJ als moeder niet zonder kan is dat ook belangrijk hè?? Succes!
6 jaar geleden
Wat kan dat je gaat stoppen! Hoeveel weken ben je nu? Voor mij is stoppen geen optie. Slik maar een hele lichte dosis, maar zonder voel ik me gewoon niet happy. Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om, maar ben vooral benieuwd hoe het allemaal gaat. Heb eerder al overleg gehad met de huisarts erover. Ben wel al begin dit jaar overgestapt naar de meest "veilige" soort in combinatie met zwangerschap op advies van de huisarts. Morgen afspraak maken bij vk. Benieuwd wat zij hierover zegt.
6 jaar geleden
Ik had alles afgebouwd ivm kinderwens. Helaas was ik niet mezelf, en toen besproken met de arts wat is het beste. Uiteindelijk kwam eruit dat ik toch weer aan een SSRI moest, omdat het anders meer schade zou brengen. Ivm hormonen dat je dan heel anders kan gaan voelen en daardoor down kan zijn, dat nog meer schade brengt hebben we de keuze genomen om toch weer te beginnen. Ik voel mij nu weer de oude. Het is wel pijnlijk dat ik het slik, incl paracetamols maar dit is de beste oplossing.
Ik ga naar een normale verloskundige, maar ben wel verplicht in het ziekenhuis te bevallen en dan 24 a 48 uur moet ik blijven.
Dat de baby afkickverschijnselen kan hebben, vind ik wel heel moeilijk
6 jaar geleden
In Zwolle heb je een pop poli zitten in het ziekenhuis. Speciaal voor zwangeren die zich mentaal niet altijd even lekker voelen. Ik heb na mn vorige bevalling citalopram gehad, maar ben er sinds april van af. Toch willen ze dat ik wel naar die poli ga ivm mijn verleden van gebruik van antidepressivum
6 jaar geleden
Ik slikte reeds fluoxetine toen ik zwanger werd van de tweede. In overleg met gyn besloten dat het beter was om door te slikken. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, chronisch serotonine tekort.
De baby heeft het prima gedaan, de ontwenningsverschijnselen bijna nihil, zeer rustige baby.
Het enige nadeel was dat ik geen borstvoeding mocht geven.
Intussen al 2j geen medicatie meer en op wilskracht en pril zwanger van nummer 3. Kan zijn als ik toch last heb dat ik vroeg of laat, zeker na de geboorte opnieuw moet beginnen om een postnatale voor te zijn. Dat zien we dan wel, beter een goed functionerende moeder dan een depressief wrak denk ik dan.
6 jaar geleden
Reactie op Shemey
Ik had alles afgebouwd ivm kinderwens. Helaas was ik niet mezelf, en toen b ...
Hoi!
Ik herken je in mijn verhaal. Voor mij is stoppen ook geen optie. 2 jaar geleden geprobeerd te stoppen maar dat ging na een paar maanden gestopt te zijn helemaal mis. Nu dus alweer 1,5 aan de sertraline en voor me er goed bij. Wat vervelend dat je het zo pijnlijk vind. Ik snap je gevoel! Probeer je er niet te veel zorgen over te maken. Over het algemeen zijn de consequenties voor het kindje minimaal en snel verholpen :)
6 jaar geleden
Reactie op Mam_Mie
Ik slikte reeds fluoxetine toen ik zwanger werd van de tweede. In overleg m ...
Wat goed om te lezen dat bij je vorige kindje de ontwenningsverschijnselen nihil waren! Dat geeft weer wat extra vertrouwen. Volgens de ha mag ik straks wel gewoon borstvoeding geven, misschien hangt dit van de soort af?
Wat goed dat je het nu zonder doet! Duim voor je dat het goed blijft gaan!
6 jaar geleden
Reactie op Wieked
In Zwolle heb je een pop poli zitten in het ziekenhuis. Speciaal voor zwang ...
Ow wat fijn dat dat er is! Zal eens informeren of hier ook zoiets is, al voel ik me nu mentaal prima.
6 jaar geleden
Bij de meeste SSRI mag je inderdaad borstvoeding geven.
Ikzelf heb het bewust gekozen dat ik het niet ga doen. Ook overlegd met arts, maar de kans is groot dat ik weer aan pijnmedicatie moet zodra ik ben bevallen. En ik slaap enorm slecht. Arts wou eerst quetiapine nog geven. Maar hij zei probeer het eerst zelf (heb al 16 jaar een slaapprobleem).
Maar zoals in begreep van de arts, moet de verloskundige een aanvraag doen ofzo dat ik sowieso in het ziekenhuis beval en dat ik moet blijven.
Fijn om te horen dat de afkickverschijnselen nihil is. Lees ook expres verder niks op internet, elke situatie is anders. Maar vind nu het belangrijkste om geen postnatale depressie te krijgen.
6 jaar geleden
Ja hier ook! Ik slik al ruim 7,5 jaar sertraline. Ik ben dit gaan gebruiken toen ik ongeveer 24 weken zwanger was van de 2e wegens psychische klachten. Het voelde voelde voor mij echt alsof ik m'n eigen kind aan het vergiftigen was toen ik dat eerste pilletje moest slikken.
Achteraf gezien was dit echt een goede keuze geweest. Want na 2 weken afzien en doorzetten, begon na 4 weken de zon echt weer te schijnen voor me, en kon ik echt nog genieten van die laatste weken van de zwangerschap. Mijn dochter had alleen last van het bekende "fladderen" met haar armpjes. Maar na 24 uur ziekenhuis, mochten we weer naar huis.
Bij mijn derde zwangerschap heb ik het ook gebruikt, en mijn 2e dochter had ook weinig tot geen afkickverschijnselen. Dit is nu bijna 5 jaar geleden, en bij haar hoefde ik nog maar 12 uur in het ziekenhuis te blijven.
Nu zwanger van kindje nr. 4. Heel onverwachts was was ik zwanger. Ik ben wel meteen op de laagste dosering gaan zitten, en dat gaat gelukkig erg goed. Ik weet wel dat ze bij mijn jongste dochter zeiden dat ze uiteindelijk op 8 uur willen gaan zitten dat je moet blijven in het ziekenhuis. Maar of dit ook daadwerkelijk zo is nu, weet ik niet.
Verder mag ik gewoon onder controle blijven bij mijn eigen vk. Wel moet ik medisch bevallen ivm een keizersnede bij mijn eerste.
6 jaar geleden
Ja hier! Ik slik fluvoxamine al jaren en heb voor de zwangerschap een gynaecologisch consult gehad ter voorbereiding. De kans dat de baby er iets van meekrijgt is zó kleim dat ze me adviseren door te slikken. Wél heb ik hierdoor een medische indicatie voor de bevalling maar ik mag gewoon naar de verloskundige.
6 jaar geleden
Hier ook 1!! Sertraline 25 mg ik zat eerst altijd om de 50 mg.. Heb 2 keer helemaal afgebouwd maar helaas kwamen de klachten terug. Ik moest terug naar de 50 mg en een half jaar mocht ik even niet zwanger worden. Naderhand werd ik weer de oude en ben ik nu 3 maanden afgebouwd weer naar 25 mg en daar blijf ik nu ook op. Ook ik ga gewoon in het ziekenhuis bevallen!