6 Reacties
één jaar geleden
Geen ervaring met een tweeling, maar in principe denk ik dat dit 'normaal' gedrag is van je zoontje. Mijn zoontje speelt ook vooral zelf en vindt het soms moeilijk om te delen. Helemaal als een ander kindje jonger/minder groot is dan denkt hij makkelijk iets af te kunnen pakken. Hij is gek op zijn vriendjes, maar tijdens het spelen zoeken ze elkaar niet constant op om samen te spelen. Wel willen ze allemaal precies spelen met dat ene ding waar de ander op dat moment mee speelt 🤣. Om even een beeld te schetsen van dat ik het gedrag van je zoontje terug zie komen bij meerdere peuters van die leeftijd.
Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is met twee kinderen en als alleenstaande ouder. Zeker als je wil oefenen. Ik zou je zoontje inderdaad rustig blijven uitleggen dat hij niet mag afpakken, ook als dat nu een driftbui betekent. Hij zal het toch door moeten krijgen. Ik weet niet hoe taalvaardig hij al is, maar ik zou ook blijven uitleggen dat jullie even moeten oefenen. Zodat je hem niet het idee geeft dat je hem buitensluit van het spelen. En een alternatief aanbieden.
Misschien ook accepteren dat 'zo veel mogelijk oefenen' met je dochter niet haalbaar is op deze manier? Misschien dat je er een vast momentje van kunt maken? Waarbij je je zoontje eventueel 10/15 minuten voor de tv zet met een bakje rozijntjes (ik noem maar wat) en dat jullie gaan oefenen? Als je elke dag 10 minuten met volle aandacht kunt doen dan levert dat misschien ook al wat op?
één jaar geleden
Ik ben even benieuwd, in hoe ver heeft je dochter één achterstand met praten. Want ok ik loop hier tegen aan?
Mijn zoontje is ok 2.5 jaar..
En slapen jou tweeling samen op één kamer
Dat is ok een probleem waar ik tegen aan loop.
Mis niet andwoord wat je zoekt en ik kan geven
één jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Ik ben even benieuwd, in hoe ver heeft je dochter één achterstand met prate ...
Hoi!
Nou mijn dochter zegt heel erg weinig, wel als ik dingen voor zeg dan zegt ze het soms na, maar voor haar leeftijd is het nog niet voldoende. Moet wel zeggen dat ze een zware periode heeft gehad en geen makkelijke start als baby heeft gehad, heel vaak ziek en een paar keer in het ziekenhuis gelegen waardoor ze ook periodes heeft gehad dat ze de kans niet heeft gehad om goed te kunnen ontwikkelen.
Ze snapt ook vaak niet wat ik bedoel, als ik bijv zeg pak je jas, snapt ze dat niet. Ik ben ook aan het oefenen om goed oogcontact met haar te maken, want dat is de basis volgens de logopedist.
Ze slapen samen, maar niet altijd gedaan ik vond die stap erg moeilijk omdat mijn zoontje altijd een hele goede slaper is geweest en mijn dochter wat minder, maar ik ben zo blij dat ik deze keus heb gemaakt. Ze slapen nu 4maanden bij elkaar op de kamer en het gaat heel erg goed. Ze lachen samen als ze wakker worden en vinden het volgesmij ook wel een fijn idee niet helemaal alleen op de kamer te liggen.
één jaar geleden
Reactie op sannx
Hoi!
Nou mijn dochter zegt heel erg weinig, wel als ik dingen voor zeg dan ...
Ik heb dat hier dus ok, alleen ik durf de stap niet te zetten omdat m'n jongste, hij slaapt niet slecht maar kan soms weleens nachten bont maken en dan ben ik dus idd bang dat hij m'n oudste wakker maakt omdat die naar school gaat. Slapen die van jou al in één persoon bed of nog ledikantje?
één jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Ik heb dat hier dus ok, alleen ik durf de stap niet te zetten omdat m'n jon ...
Ja met een andere leeftijd lijkt me dat idd ook moeilijk, je kunt het natuurlijk proberen, misschien geeft dat voor je jongste wat meer rust of een gevoel van veiligheid. Ze slapen nog in een ledikant.
één jaar geleden
Reactie op Charmander
Geen ervaring met een tweeling, maar in principe denk ik dat dit 'normaal' ...
Dankjewel voor je tips! Ik probeer nu inderdaad korte momentjes te oefenen en ik hoop dat het voor haar helpt. Ik blijf het lastig vinden, want ik zie dat ze graag speelt met het speelgoed waar mijn zoontje ook zo dol op is en op de een of andere manier wilt hij het echt niet delen. Misschien is het een fase en over een paar maanden weer anders, maar bedankt voor je bericht!