10 Reacties
2 jaar geleden
Consultatiebureau 馃檭
Ik zou haar Frans en Nederlands leren.
Engels gaan ze heel snel zelf oppakken.
En als tip de ene ouder alleen maar Frans en de andere alleen maar Nederland. Dat is het minst verwarrend voor haar.
2 jaar geleden
Reactie op MarMaya
Haha dan moeten we zelf wel Frans kunnen spreken 馃槵馃槀
Hahhaah echt ik lees gewoon ergens Frans! Hahhaha
2 jaar geleden
Ik vind het wel wat kortzichtig van het consultatiebureau. Misschien dat ze gelijk hebben als je naar de korte termijn kijkt. Uit onderzoeken blijkt dat tweetalig opvoeden op langere termijn juist goed is voor de hersenen. Ik ben zelf tweetalig opgevoed en voor zowel mij als mijn broer was het juist een voordeel op school. Wat ik wel begreep is dat consequent zijn erg belangrijk is. Het is voor kinderen bvb. makkelijker als de ene ouder standaard 1 taal gebruikt en de andere ouder de andere taal. Of dat je in de ene omgeving een taal spreekt (thuis) en in de andere omgeving de andere taal (school bvb.).En je moet de tweede taal kwalitatief goed kunnen spreken.
2 jaar geleden
Reactie op Nevga
Ik vind het wel wat kortzichtig van het consultatiebureau. Misschien dat ze ...
Precies! Het is altijd een voordeel om tweetalig te zijn.
Nederlands zal alleen iets langzamer gaan als je thuis bv alleen maar Engels of een andere taal spreekt en geen NL. Maar dan nog, zodra ze op school of de opvang komen pakken kinderen dat heel snel op.
2 jaar geleden
Wij voeden onze dochter ook tweetalig op: Nederlands en Russisch. Haar papa is Russisch. Wij hebben als tip gekregen om het vanaf haar geboorte zo te doen dat haar papa met haar alleen maar Russische spreekt en ik alleen Nederlands. Wij praten onderling wel Nederlands met elkaar maar als hij rechtstreeks tegen haar praat is het altijd in het Russisch. Heel leuk om te merken dat ze beide talen begrijpt! Ze is nu 18 maanden.
2 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of bij 1 van jullie Engels de eerste taal is.
Ik zou zelf mijn eerste taal tegen mijn kindje spreken omdat dit het natuurlijkste is en je dit altijd wil blijven doen.
Als je het alleen wil doen om je kind een voorsprong te geven in het Engels, maar je spreekt normaal gesproken Nederlands, dan zou ik dit niet doen. Kinderen pakken dit nml zoiezo heel snel op dmv tv, ipad en school.
2 jaar geleden
Oei, ons dochter wordt in 4 talen groot gebracht, papa is afkomstig van Azerbaijan dus Russisch en azeris wordt er gesproken bij de grootouders en via hem. Haar cartoon wordt constant in het Engels gespeeld en ik spreek Nederlands tegen haar. Nu is ze 18 maanden, ongelooflijk hoe slim ze hier mee omgaat. De woordjes worden als basis zoals mama papa ja en n茅e in beide talen, njam (van lekker of honger hebben)
Alvast succes iedereen
2 jaar geleden
Hi, sorry zie nu pas dit onderwerp. Ik woon in Australia, dus mijn dochter wordt ook 2 talig opgevoed. Het klopt inderdaad dat ze dan wat langzamer zijn met praten, maar dat halen ze uiteindelijk allemaal in. Het is niet zo dat ze met een onwijze achterstand beginnen. De dokter en consultstie bureau zei dat het heel normaal is en hier vind iedereen het echt super als je 2 talig opvoed, omdat de meeste Aussies maar 1 taal spreken.
Ik ben 1.5 jaar met mijn dochter thuis geweest en heb toen veel nederlands gesproken. Sinds kort gaat ze veel naar de opvang en kan opeens heel veel engelse woordjes. Ze zegt voornamelijk dingen in het Engels en zegt maar 3 woordjes in het nederlands, maar ik kan in beide talen praten en ze begrijpt precies wat ik bedoel en wat ze moet doen.
Ik zou het gewoon volhouden en doen wat jij graag wilt. Ze worden er absoluut niet slechter van met 2 of meer talen