33 Reacties

5 jaar geleden

Wij hadden gewoon die 49 uur. Mijn vriend was ook thuis dus hij maakte mijn ontbijt. En lunch en avond eten. Maar de kraam hulp deed de was, stofzuiger, dweilen en dagenlijks de badkamer schoonmaken en de wc’s. Normaal ook een doekje door de keuken maar dat deed mijn vriend zelf. (Dat zei hij iig Hahahah)

5 jaar geleden

Wij hebben gisteren afscheid genomen van onze kraamhulp. Ze was werkelijk fantastisch! Inderdaad elke dag ontbijt op bed, de was doen, strijken, bedden verschonen, stofzuigen, elke dag de badkamer en toilet, en ook de "zorg" voor mij als mama en mijn zoon. Wij waren dus enorm tevreden! Ik denk dat je het ook moet treffen..

5 jaar geleden

Onze eerste kraamverzorgster (2015) bleef kort omdat ik in het ziekenhuis had gelegen en die tijd word afgetrokken van de kraamzorg. Ik kan het me niet meer zo goed herinneren. Schoonmaken en mijn eten brengen voor zover ik me herinner. De tweede (2017) was fantastisch want die kookte ook voor ons! De derde (vier weken geleden) deed de schoonmaak en hielp af en toe met de was ophangen maar was voornamelijk een gezellige kletskous. Ook niet verkeerd...

5 jaar geleden

Mijn kraamhulp is morgen voor het laatst vanwege complicaties na de bevalling(spoed keizersnede) heb ik 2 extra dagen gehad, ik heb echt een lieve kraamhulp, ze doet me was, me bed, toilet en badkamer iedere dag, ruimt op (in overleg) bekijkt me wond en helpt me waar nodig met aankleden zelfs! Ook helpt ze met de baby verschonen wanneer ik niet te lang kan staan of pijn hebt. Maakt de flesjes klaar en houdt de baby uiteraard sterk in de gaten. Ook laat ze zien hoe ik dingen moet doen. Wij hebben ook minimaal aantal uur. Maar mocht er wat zijn gaat ze niet eerder weg tot het is opgelost!

5 jaar geleden

Het is maar net wat je met haar afspreekt. Bij onze eerste ging ze elke dag stofzuigen omdat wij huisdieren hebben, toilet schoonmaken en bed verschonen deed ze volgens mij ook elke dag. Als ik ‘s middags even geslapen had, dan stond er een bakje fruit voor mij klaar, heerlijk! Daar vroeg ik niet om, maar dat deed ze gewoon uit zichzelf. Eten koken en ontbijt op bed e.d. was voor ons niet nodig, meestal had ik ook al ontbeten als ze kwam. Je moet voor jezelf even bedenken wat je belangrijk vind en wat je graag wilt, dan komen jullie er vast samen uit.

5 jaar geleden

Ik zit in mijn kraamweek. Ze maken ontbijtje lunch enz klaar. Leggen alles uit wat je wilt weten. Baby in badje doen enz. Ze poetsen heel je huis, doen de was. Doen ook jou controles, en helpen ze met de baby wat jou niet lukt. Moet je zelf even aangeven. Ik vind het heerlijk..

5 jaar geleden

Ik ben zelf kraamverzorgster Op nummer 1 staat de zorg voor moeder en kind, het allerbelangrijkste! We doen dagelijks controles bij moeder en kind, geven tips en adviezen, begeleiden bij de zorg voor de baby, ondersteunen bij borstvoeding en flesvoeding en alle andere zorg rondom moeder en kind! Verder staat lekker verwennen voorop! Dus een lekkere fruitsalade maken, lunch klaarmaken of avondeten alvast klaarzetten als dit gewenst wordt. Huishoudelijke taken doe ik in m'n werk altijd in overleg. Badkamer en toilet wordt iedere dag schoongemaakt ivm hygiëne en infectie gevaar voor moeder. Was verzorging nemen we vaak ook op onze rekening en een stofzuiger door huis halen is ook een kleine moeite. Maar als er problemen met moeder of kind zijn blijft in 't huishouden wel eens iets liggen, zorg voor moeder en kind blijft, zolang wij er zijn, het allerbelangrijkste. Wat ikzelf als kraamhulp altijd erg prettig vind is dat gezin aangeeft wat zij fijn vinden en van mij verwachten, dan kan ik daarop inspelen. Geef dus duidelijk aan wat je wel en niet wilt.

5 jaar geleden

Bij mij maakte ze iedere ochtend ontbijt zodat ik nog wat langer op bed zou liggen. Ben erg eigenwijs en zat al gauw hele dagen beneden. Dus zo zorgde ze ervoor dat ik nog wat langer kon rusten en konden we de nacht bespreken, kon ze controles uitvoeren en bleef ze bij de borstvoeding zitten. Daarna ging ze de wc's poetsen, douche, stofzuigen etc. Bedden verschonen, wassen draaien, ophangen en wegwerken. Als er kraamvisite kwam zorgde ze voor koffie en beschuit met muisjes. Soms kwam ze erbij zitten (hadden we van te voren overlegd) maar meestal was dat maar kort en ging ze gauw weer verder met haar dingen. Smiddags maakte ze lunch en bespraken wij nog het e.e.a. wat zij allemaal in moet vullen. Ze hebben heel veel papier werk vond ik! Verder helpt ze je bij het zorgen voor je baby. Dus het in bad doen, verzorgen etc. Ze geeft je allerlei tips en zorgt ervoor dat je het vertrouwen krijgt het alleen te kunnen doen! Ik had heel veel geluk met mijn kraamverzorgster, maar weet wel dat als diegene je niet bevalt om wat voor reden dan ook, geef het aan bij de contact persoon van de kraamzorg en vraag om een ander! Dat is helemaal niet erg. Het zijn allemaal mensen en je kan het niet met iedereen vinden. Dan kan je dat beter tijdig aangeven dan het maar te accepteren en later spijt te hebben.

5 jaar geleden

Reactie op R-25

Bij mij maakte ze iedere ochtend ontbijt zodat ik nog wat langer op bed zou ...
Dit is ook de perfecte omschrijving wat mijn kraamverzorgster deed.

5 jaar geleden

Dit klinkt echt allemaal heel goed!! 🥰

5 jaar geleden

De mijne heeft 40 van de 49 uur op haar telefoon zitten scrollen. 🤷‍♀️ Welgeteld 1 keer het bed verschoond, 1 keer wc en badkamer gepoetst, twee keer de woonkamer gezogen en 1 keer gedweild (al kon je dat niet zien) 2 keer afgewassen en wel iedere dag een bakje fruit gemaakt. Baby elke dag controles, bij mij niet. Baby 1 keer in bad. Ze was wel vriendelijk, maar als ze wat minder had gepraat dan had ze waarschijnlijk meer kunnen doen 🤷‍♀️ Ik was blij dat ze weg was

5 jaar geleden

hier had ik deze keer een stagiaire en een vaste. de vaste was met de andere 2 kinderen bezig en was en papierwerk. de stagiaire was er voor mij en de kleine en zorgde dat boven netjes was. hier kon ik de eerste dagen bijna niks was zo beurs en moe. ze zorgden voor het ontbijt en lunch en dat ik voldoende dronk. mijn kleine was de eerste dagen niet zo lekker dus daar zijn we druk mee geweest. Ik kwam pas de een na laatste dag dingen tegen waar ik niet mee eens was hoe ze dat hadden gedaan beneden. maar dat heb ik voor lief genomen omdat ze zo goed waren voor mijn andere kids.

5 jaar geleden

Als je pech hebt heb je er een die niks doet (zoals ik in 2017). Ze heeft me slecht begeleid in de Bv, maakte niet schoon, bracht me geen eten terwijl ik voornamelijk nog in bed doorbracht ivm complicaties. Ook deed ze m’n controles niet. Later besefte ik me pas wat ze allemaal niet deed en wat wel hoorde. Of je hebt geluk (zoals mijn kraamhulp nu) Ze maakt m’n ontbijt en dekt de tafel voor de lunch. Ze houdt zich bezig met m’n dochter van 3. Heeft in de week wel 4x m’n bed verschoond. Maakte toilet en badkamer schoon, leegde prullenbakken, zorgde dat ik genoeg dronk en at. Hielp me met de verzorging van de kleine en deed m’n controles. Stofzuigde dagelijks en heeft ook meermaals gedweild. Daarnaast kwam ze ook gezellig bij me zitten om te kletsen. Elke dag deed ze ook wel een was en ze wilde ook het avondeten wel voor ons klaarmaken maar dat was in ons geval niet nodig. Helaas was ze gisteren voor het laatst 😭. Nu moet ik het allemaal zelf doen

5 jaar geleden

Onze hulp is vorige week weggegaan. Wat ze deed: -baby en mij checken (temperatuur, gewicht, hechtingen, etc.) - wasjes draaien - helpen met bv (aanleggen was hier een dingetje) - huishoudelijke taken (badkamer schoonmaken, slaapkamer schoonmaken) - ontbijt / lunch maken voor mij en mijn man Ik vond het fijn, maar onze hulp toonde naar ons idee niet genoeg initiatief en we moesten daarom veel zelf vragen. Dat vond ik best lastig want ik had wel andere dingen aan m’n hoofd dan het feit of de badkamer wel of niet iedere dag schoon gemaak werd (deed ze dus niet iedere dag). Eerder om de dag. Ik vond het wel fijn om haar in huis te hebben want ze was heel aardig, maar vond het ook fijn toen ze wegging en we gewoon weer even lekker met ons gezinnetje waren.

5 jaar geleden

Reactie op b4rb3r4

De mijne heeft 40 van de 49 uur op haar telefoon zitten scrollen. 🤷‍♀️ We ...
Haha ja zul je net zien.. 😱

5 jaar geleden

Haha ja zul je net zien.. 😱
Erg hè, nou is het mijn vierde dus qua borstvoeding enzo had ik niet echt begeleiding nodig. Maar dan nog. Ze kwam om half 10’en ging om half 1 weg. Ze schreef wel de volle uren vermoed ik. Zal ik nog eens navragen bij de verzekering, want 10dagen x 3uur is geen 49 hè 🤷‍♀️🤔

5 jaar geleden

Reactie op BAMMAM

Ik ben zelf kraamverzorgster Op nummer 1 staat de zorg voor moeder en kind ...
Onze kraamhulp deed precies zo. Erg fijn! Ik had zelf ook van te voren bedacht wat ik graag wilde 'oefenen' waar zij bij was, zoals met baby douchen, in bad en tummytub. Dat hebben we dan samen ingepland. Ik was dan ook erg blij met onze kraamhulp.

5 jaar geleden

De belangrijkste taak van de kraamhulp is de controles van jou en je baby. Verder deed ze bij ons de was, stofzuigen bedden verschonen en badkamer en wc poetsen.

5 jaar geleden

Reactie op BAMMAM

Precies dit deed mijn vorige kraamhulp. Echt een lieverd. Ik had zo veel aan haar tips en uileg over de verzorging van een baby. Ze verwende mij ook echt enorm en liet ons af en toe extra dutjes doen terwijl zij op de kleine lette. Hopelijk tref ik dit keer weer zo'n topper! (andere kraamorganisatie dus even afwachten nog!)

5 jaar geleden

Reactie op BAMMAM

Hi Happymomtobe, dat klinkt zo fijn. Ik ben moeder voor het eerste keer en ik zal veel van deze hulp en adviesen kunnen gebruiken. Ik wil je wel vragen wat je moet doen als je ziet dat weinig van wat je noemt gebeurt. Wat is het beste manier om erin te handelen ?