18 Reacties
2 jaar geleden
Gefeliciteerd:)
Wat geeft jouw gevoel het meeste aan. Wil je het graag. Of juist niet.
Wat houdt je tegen om het wel of niet te doen?
1 ding. Je hoeft niet NU te kiezen of je BV wilt geven of flesvoeding. Je kan ook het moment afwachten dat de kleine er is.
Soms is het het moment zelf wat het beste het gevoel geeft.
Zelf heb ik geen BV gegeven. Eerst wilde ik het sowieso niet en daarna was het ook niet haalbaar en deed ik kolven.
Jack heeft 1x aan de borst bij mij gehangen na veel aandringen (na mijn gevoel). Maar hij keek mij aan en ik hem van....euhmmm dit word het niet.
Soms krijg je ook te horen van andere mensen dat het de band etc versterkt. Maar dat betekend niet dat dat niet is als je de fles geeft. Even plat gezegd. Of het nou zuigt aan je borst of tegen je borst. Hahahaha
Hopelijk heb je hier wat aan. :)
2 jaar geleden
Ik vind zelf mooi ervaring bv geven... Ik ben voor mij zelf puur uitgegaan wat mij ervaring was bij m'n eerste kindje, bv gelukt 15 maand met zoeken de eerste zeven weken.
Bij m'n tweede kindje weer bv gegeven maar was op ervaring van m'n eerste kindje gelukt tot 1 jaar.. Daarna gestopt...
Maar zal ik terug kijken dan was de fles beter geweest voor ons..
Ik heb tien weken zeer borsten gehad van over productie. En ik moest liggend voeden. Enige wat makkelijk was waren dan in de nachten het fijnst...
Maar ik ervaarde ok als stress omdat ik nog een kind had rond lopen.. En ik ben alleenstaand
2 jaar geleden
Reactie op Pptje
Gefeliciteerd:)
Wat geeft jouw gevoel het meeste aan. Wil je het graag. Of ...
Ik moet zeggen dat borstvoeding wel steeds vaker door mijn hoofd spookt, maar zodra ik er dan bij stil ga staan dan word ik er onzeker van ofzo.
Wat mij vooral tegenhoud is:
- komt het dit keer wel op gang?
- kan ik het wel?
- hoe moet dat dan als iemand anders komt oppassen? Heb ik dan wel genoeg gekolfd?
- het aanschaffen van al die extra spullen
- hoe moet ik dan afbouwen?
- heeft mijn borstvoeding wel genoeg voedingsstoffen voor een lang en vol gevoel? (Heb veel verhalen van anderen gehoord waar ik niet enthousiast van werd en alleen maar blij was dat ik dan geen borstvoeding heb gegeven)
Over het horen van anderen over de band doen versterken enzo ken ik ook idd. Uit ervaring met mijn dochtertje ben ik er nu wel achter dat dit echt een broodje aap verhaal is. Ze is echt een mama's kindje en we hebben een super sterke band. Over allergieën idem dito.
Ik heb heelveel aan je verhaal en vragen, dankjewel ❤️
2 jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Ik vind zelf mooi ervaring bv geven... Ik ben voor mij zelf puur uitgegaan ...
Jeetje wat pittig!
Ja die stuwingen kunnen erg zijn. Ik vond het na die eerste 24 uur al erg toen ik ermee ging stoppen🙈 laat staan als je zolang al borstvoeding geeft...
Vind je wel een power women hoor als je 2 van die hummeltjes alleen hebt💪
Dankjewel voor het delen van jou verhaal❤️
2 jaar geleden
Reactie op Kellebell
Ik moet zeggen dat borstvoeding wel steeds vaker door mijn hoofd spookt, ma ...
Ik snap jou vragen, maar weet je wat zo mooi is, de natuur regelt het.. In begin is idd stuwing, omdat kindje weinig drinkt maar weet je, enige wat je hoeft te doen is je kindje lekker vaak aanleggen, niets ergs aan als je elk uur doet komt mooi opgang..
En of je genoeg hebt, don't worry je lichaam maakt genoeg aan.. Meer dan je baby op kan, lichaam past zich heel mooi aan, aan de baby, maar het hele grote geheim van mooi lopen bv is in begin veel en heel veel aanleggen..
2 jaar geleden
Ik heb 3 baby’s in week 36 gekregen. Daardoor hebben ze geen kracht om goed en krachtig te drinken en komt het daardoor ook niet goed op gang.
Bij de 1e na 4 maanden gestopt omdat het kolven niet lukte toen ik weer ging werken.
Bij de 2e 2 weken volgehouden. Toen ze koud was en beetje geel zag (dan moeten ze juist goed de afvalstoffen weg spoelen en dus veel drinken) ben ik gestopt.
3e kind kon ook temperatuur niet goed vast houden en zag aardig geel en moest daarvoor ook naar ziekenhuis. Dit ging vrij snel goed nadat flesvoeding goed de boel spoelde.
En toch…als ik nu een 4e zou krijgen, zou ik het toch weer proberen. Kvind er niks aan, kvind het maar een getob en vond flesvoeding veel relaxter, maar toch is die 1e voeding heel goed voor de baby ennn…elk kind is anders dus mss doet een anders kind het wel heel goed. De situatie en het kind kunnen heel anders zijn. Proberen kan altijd zou ik zeggen. Stoppen kun je altijd nog.
Succes bij je beslissing!
2 jaar geleden
Reactie op Amie1984
Ik heb 3 baby’s in week 36 gekregen. Daardoor hebben ze geen kracht om goed ...
Pittig hoor drie baby, 's en proberen bv geven, ja ik geef toe dat het wel tobben en zoeken is met bv en ja ik vond ok lastig dat de tweede m'n borsten niet leeg dronk, alleen ik ging in de fout door niet te kolven, omdat een vriendin zei, niet kolven de eerste zes weken, had ik dat maar wel gedaan, dan had ik m'n borsten kunnen legen en had ik mis minder pijn, maar voor nu ja zou ik met alleenstaand fles doen en wel proberen bv.
Mag ik je vragen, hoe deed jij dat dan de fles voeding in de nacht, neem je dan alles mee naar boven en als je kindje toen de fles kreeg, sliep het dan gerust drie uur erop of kwam het dan na 1.5 uur?
Want dat vond ik een nadeel met de borst, m'n zoontje kwam wel eens om 1.5 uur in de nacht, niet altijd maar dat vond ik lastig, hoe ging dat bij jou dan
2 jaar geleden
Je kunt altijd terug vallen op flesvoeding, andersom is vele malen moelijker! Niet onmogelijk, maar relacteren schijnt erg zwaar te zijn!
Ik heb bij onze eerste ook borstvoeding gegeven en heb er elk moment van genoten. Ondanks dat het niet vanzelf ging ben in heel dankbaar dat ik tot 8 maanden vol heb gehouden in combinatie met kunstvoeding. Ik ben nu 31 weken zwanger en ga het weer proberen 💪🏼 Ga nu ook een cursus borstvoeding volgen en zal nu eerder aan de bel trekken.
2 jaar geleden
Ik kan je alleen mijn ervaring met borstvoeding vertellen:
Ik vond borstvoeding geven echt fantastisch. Het was soms wel wat vermoeiend en ik moest na 6 maanden ook overstappen op volle melkproducten om niet teveel af te vallen. Maar juist 's nachts vond ik het heerlijk makkelijk. Ze lag naast me in de co-sleeper, borst eruit, kind eraan, even wegdommelen en na een tijdje weer terugleggen.
Als er anderen oppassen kan dat prima met kunstvoeding of gekolfde melk. Je moet alleen opletten dat je rond de 10 weken/3 maanden regelmatig een flesje geeft anders krijg je een flesweigeraar als je gaat werken. Dat hadden wij namelijk... 😅
Ik ben rond de 9/10 maanden gestopt met overdag kolven omdat ik officieel geen kolftijd meer had op werk. Maar ik heb alle voedingen thuis toen gewoon nog gedaan! Dat ging ook goed op mijn vrije dag en in het weekend, dat ik dan wel borstvoeding gaf overdag. Dat kan je natuurlijk ook eerder doen, hè? Dat je het mixt.
Met een jaar ofzo ben ik alleen nog één avondvoeding en één ochtendvoeding gaan doen omdat ik wel weer al mijn kleren aan wilde kunnen doen.
De ochtendvoeding is nog heel lang gebleven en ik heb zelfs een tijd alleen in het weekend nog een ochtendvoeding gegeven als we wat langer in bed konden blijven liggen. Ook dan was er nog wat te drinken voor d'r. Ik kon die ook niet echt afbouwen, want zodra we haar in bed namen verwachte ze het echt. Maar heeeeel langzaam gebeurde het dat haar interesse verdween.
Ik zou het iedereen aanraden. Probeer een manier te vinden waarop het je de minste moeite kost, want het heeft ook echt voordelen. En je kindje krijgt toch de best mogelijke voeding. 😊 Bij onze tweede ga ik wel absoluut het flesje eerder introduceren voor als ik weer ga werken en dat mijn man ook de voedingen kan doen.
2 jaar geleden
Reactie op Startune
Ik kan je alleen mijn ervaring met borstvoeding vertellen:
Ik vond borstvo ...
Wauw! Dat klinkt zeker als een mooie ervaring❤️
Haha ja die flessenweigeraars weten wel wat ze willen 🤣 gelijk heb je om dat te doen.
Ik heb ook wel van als ik kies om borstvoeding te geven dan wil ik het al afbouwen en overgaan op flessenvoeding voor onze kleine naar de opvang moet. Ik kan totaal bijna 5 maanden thuis blijven dus dat is wel een mooie tijd.
Dankjewel voor het delen van je verhaal en hoop dat je 2e kindje geen flessenweigeraar word hihi
2 jaar geleden
Of je borstvoeding wilt gaan of blijven geven is heel persoonlijk.
Ik ben er zelf ingestapt met het idee "we zien wel waar het schip strand". En inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder. Ze drinkt nu nog 1 keer voor het slapen.
Het begin vond ik echt wel pittig. Ik heb een redelijk makkelijke bevalling gehad, zonder complicaties. Dus daar kan ik niets over zeggen. Maar mijn dochter was rand dysmatuur en had de eerste dagen niet genoeg energie om zelf te drinken. Ze heeft 3-4 dagen met finger feeding gekolfde melk gekregen. Het kwam bij mij wel heel snel op gang. De eerste 2-3 maanden duurden de voedingen soms wel 50 minuten (omdat ze steeds in slaap viel). En ze kon echt wel om de 2 uur komen. Het werd wel steeds korter en langer ertussen. Ik had forse overproductie de eerste maand (wel meteen een voorraadje). Mijn dochter dronk heel slecht uit de fles, waardoor overstappen op kv niet als optie voelde.
Ik heb na een week een lactatiekundige IBCLC gecontacteerd, omdat de hap best pijnlijk was. Andere technieken en houdingen geleerd aan te leggen.
Na 8 maanden werd het voor mij echt makkelijk; niet meer over nadenken, productie stabiliseert meer, kortere voedingen, nergens meer last van, je weet dan echt goed hoe het werkt etc.
Borstvoeding heeft eigenlijk altijd voldoende voedingsstoffen. Als dit niet zo is, weet de moeder dat vaak al van tevoren, omdat moeder dan meestal zelf een stofwisselingsziekte heeft.
Bv is wel veel lichter verteerbaar dan kv. Voeden op verzoek wordt bij kv zelden gedaan, maar is eigenlijk wel de richtlijn. Bij bv is dit meer de norm. Dat kan in de eerste maanden betekenen dat je op 12+ voedingen zit. Bij ons was dat 8-10, maar verschilt erg per kindje. Het is belangrijk om je kindje te volgen, omdat zo vraag en aanbod wordt afgestemd. Met bv zul je waarschijnlijk vaker en langer voeden dan bij kv.
Je voorbereiden kun je doen door een (online) cursus te volgen. Bekijk of je zorgverzekeraar lactatiekundige zorg vergoed in de aanvullende verzekering. Schakel een lactatiekundige IBCLC (die letters zijn heel belangrijk, want internationale erkenning) als er problemen zijn.
Kom vast bij de fb groep 'Borstvoedingsforum', dan kun je vast meelezen. Het is een hele fijne vraagbaak en steunsysteem voor als je bv geeft. Ook als je wilt afbouwen kun je hier teruglezen hoe anderen dat hebben gedaan of vragen stallen.
Een kolf kun je voor een leuk prijsje op marktplaats vinden.
En of je het kan? Zeker wel. Soms met hobbels en hulp, maar jij kunt dit zeker!
Geen zorgen als je besluit dat kv beter bij jullie past. Je bent hoe dan ook een supermama!
2 jaar geleden
Aaa lief, dankjewel🥰
Alle verhalen helpen mij enorm!
Ik denk dat ik gewoon tot het laatste moment het af ga wachten en dan na de geboorte een keuze maak wat op dat moment goed voelt
Als ik weer een helse bevalling heb gehad dan gaat mijn voorkeur eerlijk gezegd naar de fles. Ik heb ervaren hoe veel rust dat kan geven voor zowel mijn dochter als mij. Ook met flessenvoeding mochten we het op behoefte doen. Vooral met een sprong wilde ze vaak meer voeding hebben.
Wanneer de bevalling soepel zal verlopen sta ik er zeker voor open om weer voor bv te gaan 🙈💪
2 jaar geleden
Reactie op Kellebell
Aaa lief, dankjewel🥰
Ik denk dat ik gewoo ...
Ik denk zeker dat dat een hele mooi beslissing is...
2 jaar geleden
Reactie op Kellebell
Aaa lief, dankjewel🥰
Ik denk dat ik gewoo ...
Veel succes ermee!
Elke beslissing die je neemt is sowieso de juiste voor jou!
Weet dat elke druppel borstvoeding al telt. Dus beslis je om gewoon het eerste uur borstvoeding te geven, dan heeft hij al die eerste antistoffen binnen. Geef je een dag dan nog wat extra. Je kan elk moment beslissen dat het voor jou het beste is om te stoppen. Helemaal prima ❤️.
Ik kan je nog mijn ervaringen geven maar ik denk dat je wel al enkele positieve ervaringen hebt gelezen en misschien geen nood hebt aan nog een extra. Ik geef alleszins nu voor de tweede keer borstvoeding en voor ons is dit de allerbeste keuze.
2 jaar geleden
Reactie op Anonieme Mama
Pittig hoor drie baby, 's en proberen bv geven, ja ik geef toe dat het wel ...
Uhhh ik heb kinderen van 6, 4 en 2 jaar dus geen 3 baby’s tegelijk. Ik denk dat je dat dacht hè? Bij bv zette ik ook de wekker op 3 of 4 uur omdat mijn baby’s vaak niet uit zichzelf wakker werden. Dus slapend aanleggen, niet goed happen, geen kracht om te drinken.
In mijn geval waren ze dus randprematuur en niet krachtig genoeg om te drinken. Maar zou er het de volgende keer weer proberen omdat ieder kind anders kan zijn en overstappen op fles kan altijd nog, andersom niet meer.
Ohja en toen we op flesvoeding waren overgestapt omdat het niet lukte, pakten we warm water uit de kraan en had ik in de badkamer ook zo’n stapeltorentje met afgepaste melkpoeder staan. Moet weer even denken hoe ik het ook alweer deed 😅 Dacht gewoon water uit de kraan en geen thermosfles ofzo mee naar boven. Na de fles sliepen ze weer urenlang. Mijn kids waren vroeg geboren dat scheelt misschien ook extra dat het erg goede slapers waren. Bij bv is het wat meer op verzoek maar dat is vaak maar een korte tijd hè voordat er regelmaat in zit.
2 jaar geleden
Mijn advies: vraag een prenataal lactatiekundig consult aan. Bespreek je eerste ervaring en trek daar samen leerpunten uit voor de volgende keer. Dat is precies wat ik nu ter voorbereiding heb gedaan. De lactatiekundige heeft een plan opgesteld met mij en in de kraamweek komt ze langs om te checken of alles goed gaat. 🙂