32 Reacties
5 jaar geleden
Lijkt me niet verstandig om zelf daar beneden van alles te gaan doen, als je geen verloskundige of gynaecoloog bent🤷🏼♀️
5 jaar geleden
Reactie op ChezZ
Ik vraag me af of het kan en ik ben er klaar mee 🙂
Ik ben zwanger van nr 3. Al bij de 1e heb ik ontzettende bekken instabiliteit. Zo erg dat ik de trap niet op of af kan. Aangezien dit ook niet jou eerste is wist je wat je kon verwachten.
Vind het daarom een beetje egoïstisch gezegd “ik ben er klaar mee” ik zou zeggen bespreek het met je verloskundige. Ben zeer benieuwd wat zij hier van zou vinden/zeggen.
5 jaar geleden
Je maakt zo te zien nogal wat los met je vraag.
Ik vind het een mooie open en eerlijke vraag, iedere zwangere is anders en iedere zwangerschap is anders. Dingen als “je wist waar je aan begon” en “why” zijn irrelevant. Morgen even je verloskundige bellen en vragen wat er mogelijk is.
5 jaar geleden
Oh en dit vond ik nog;
https://www.zozwanger.nl/strippen-van-de-baarmoedermond/
Helemaal onderin het artikel
5 jaar geleden
Ik heb op verschillende plekken gelezen dat de baarmoedermond tijdens zwangerschap hard voelt, als het puntje van je neus, en tegen het einde verweekt. Blijkbaar kunnen vrouwen dat dus wel zelf voelen, alhoewel ik er persoonlijk niet een meer bij kan met die grote buik 😋
Ik vind het niet zo'n rare vraag, want als je erover leest klinkt het vaak heel simpel, maar ik denk dat er dan toch wat meer bij komt kijken... Als dit bij de verloskundige gebeurt is het in een steriele omgeving, met handschoenen enz., En zou daarom niet aanraden om zelf te gaan voelen... Zodra je ontsluiting hebt neemt het infectiegevaar namelijk sterk toe, en daarom wordt ook tijdens een bevalling zelf zo min mogelijk getoucheerd.
Strippen wordt ook alleen gedaan als je al wat weken verder bent, of bij andere medische redenen, want de baby heeft echt zijn tijd nodig tot hij klaar is voor de geboorte. Je kunt wel alvast aan je verloskundige vragen vanaf hoeveel weken ze je wil strippen, maar probeer niet zomaar iets zelf...
Succes met de laatste loodjes
5 jaar geleden
Iemand zei tegen mij dat ze het zelf had gedaan, toen ik onder de douche stond dacht ik ineens, hoe kom je daar eigenlijk bij, dus ik voelen zonder dat ik iets wou doen bij mezelf, maar ik vind het knap als je helemaal bij je baarmoedermond kan
5 jaar geleden
Ik zou het zelf niet doen als ik heel eerlijk ben. Ik zou het knap vinden als je zo er komt in je vagina/baarmoedermond, ik kan nog geeneens me schoenen aan doen laat staan dat haha. Ik snap je helemaal hoor dat je het zat ben, ik ben nu 37w5d en ben het ook behoorlijk zat. Alles doet zeer en heb de hele dag door stront in me handen(alles valt) ik zou de verloskundige bellen en overleggen met haar. Misschien gaan ze je wel strippen, bij mij wordt het 9 juli gedaan als ik dan nog niet bevallen ben.
5 jaar geleden
Niet doen voor je het weet heb je een infectie of zorg je juist voor een geïrriteerd baarmoeder.
5 jaar geleden
Vind het geen rare vraag hoor.
Vriend van een vriendin heeft ook gevoeld bij haar maar hij wist niet wat hij moest voelen dus daar heb je denk ik weinig aan. Hij kon wel het hoofd voelen door de baarmoeder wand heen.
Maar hoe voel je ontsluiting dat is toch echt iets waar je voor getraind/opgeleid word 🤗
En zelf kom je er ook niet bij lijkt me, al helemaal niet als je baarmoeder mond naar achter ligt.
5 jaar geleden
Er zijn best wat artikelen te vinden (Nederlands en internationaal) hierover. Er zijn dames die hun baarmoedermond voelen om in te schatten of ze vruchtbaar zijn, wanneer ze zwanger willen worden.
1) Het is dus niet raar en 2) ja, je kan het voelen. Vaak staat er dat je goed je handen moet wassen, geen lange nagels moet hebben etc. En het niet te vaak moet doen, maar dat je het best kunt proberen. Op je hurken zitten zou de makkelijkste positie zijn om het te voelen. Strippen daarentegen is niet veel over te vinden om dit zelf te doen. Inderdaad met kans op infectiegevaar etc.
Met acupunctuur kan de bevalling een beetje op gang geholpen worden schijnt, wellicht dat je je daarin kunt verdiepen.
En aan ‘haten’ heeft niemand wat, ik heb wel raardere dingen gelezen op dit forum. Ieder z’n ding. Boeiend!