15 Reacties
één jaar geleden
Ja! Mijn zoontje is nu 2.5 en al sinds de kerst zindelijk. Wij hebben de zindelijkheidsbox gebruikt en dat werkte goed. Plassen duurde drie dagen voor mij helemaal droog was, poepen iets langer. Dat vind hij soms nog een beetje spannend, maar kan hij wel heel goed aangeven.
één jaar geleden
Wij zijn met 1,5 jaar begonnen met het boek "zindelijkheid is kinderspel". Ging super goed en van de een op de andere dag wilde hij niet meer. Dus even laten rusten aangezien hij nog jong was en na aantal weken weer begonnen en ging weer goed en weer ineens staking. Toen nog 1x opnieuw geprobeerd en daarna losgelaten omdat ik zwanger was en nu sinds november een broertje erbij en sinds januari naar de peuterspeelzaal. Dus wij gaan ook deze zomer beginnen zodat hij lekker in zn onderbroek rond kan lopen en het voelt als het nat wordt. Had afgelopen zomer geprobeerd in zn blote billen, maar dan plaste hij op de grond en ging verder spelen 🤣 en ik had geen zin om hele dagen te dweilen 😇
Die zindelijkheid box is volgens mij ook niet meer dan luier uit en stickers plakken toch?
één jaar geleden
Ik heb goede ervaringen met de zindelijkheidsbox (heb wel een dochter). Per dag heb je een kaartje waarop precies staat wat je moet doen. Het is natuurlijk geen rocket science maar geeft vooral motivatie en houvast om door te gaan als het tegenzit (want de eerste dagen gaat het tegenzitten) en per dag bouw je het langzaam op. Want je moet echt even doorzetten. De eerste dagen zullen er veel plasjes op de grond komen ;) Maar weet dat dit echt snel beter wordt. Bij deze methode stop je dan ook helemaal met het omdoen van de luier (behalve bij slaapjes). Dus aan het begin veel onderbroeken (stuk of 15) en van die 'zindelijkheidsbroekjes' kopen. Vooral de eerste dagen zijn moeilijk moet ik eerlijk bekennen dus stel je daarop in. Ik was begonnen toen mijn dochter 2 jaar was. Na een week had ze goed door wat ze moest doen. Het maakt het wel een stuk makkelijker als de opvang ook meewerkt want bij haar duurde het nog wat langer voor ze ook daar zindelijk was omdat ze haar steeds een luier om deden. En nog een tip is om te beginnen als je een paar dagen vrij hebt en ook de rust om het op te pakken en nergens heen hoeft.
één jaar geleden
Reactie op Nevga
Ik heb goede ervaringen met de zindelijkheidsbox (heb wel een dochter). Per ...
Leuke bedankt voor je mooi uitleg.. Ik wil het eens halve dag gaan doen... Benieuwd want m'n oudste was 3 jaar en vier maand en m'n jongste dus 2.5 jaar maar zo ander kind, erg pienter..
één jaar geleden
Reactie op Nevga
Ik heb goede ervaringen met de zindelijkheidsbox (heb wel een dochter). Per ...
Maar wat is dan het idee. Dat je de luier uit doet en dan moeten ze zelf ondervinden wat er gebeurd of stuur je ze dan op vaste tijden naar potje/wc?
één jaar geleden
Die van ons wil nog helemaal niet op het potje of op de wc😅
Toen hij veel jonger was heeft hij wel eens een plas op het potje gedaan. Potje staat er ook al heel lang. Hij heeft zelfs een tijdje boekjes gelezen op het potje en zat dan wel 45 minuten. Maar dan kwam er niets.
Hij vindt het wel reuze interessant om de inhoud van zijn luier te zien. En hij wil ook altijd met ons mee naar de wc en doortrekken. Maar zelf wil hij niet meer in de luier plassen wanneer hij een grote jongen is. "Net zo groot als papa." 😬
Gisteravond heeft hij gezegd dat hij nog een kleine jongen is en dat wanneer hij een kleine grote jongen is hij dan niet meer in de luier gaat plassen. Hij zegt dat hij een kleine grote jongen wordt wanneer hij 3 jaar is 🤣
We willen wanneer het lekkerder weer wordt ermee aan de slag. Gewoon in de blote billen of alleen een onderbroekje aan. Dat hebben we afgelopen zomer ook gedaan, maar dat was niet echt een succes. Waarschijnlijk was en is hij er nog niet aan toe.
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Maar wat is dan het idee. Dat je de luier uit doet en dan moeten ze zelf on ...
Eerste dag noteer je de tijden van alle poepjes en plasjes op een kaart zodat je inzicht krijgt in de tijden waarop ze naar de wc moeten. Zonder luier zie je dan gelijk wanneer ze hebben geplast en noteer je de tijd. Eerste dagen laat je ze heel veel drinken en 10 min erna op het potje.elke keer vragen 'moet je plassen'. Dan komt er gegarandeerd een plasje. Zo creer je veel succesmomenten waardoor je kindje snel doorheeft wat de bedoeling is (elke keer dat het lukt overdreven juichen en een sticker geven. Na een volle stickerkaart krijgt hij een klein cadeautje). De eerste dagen verdienen ze makkelijk een cadeautje daarna moeten ze steeds meer stickers verdienen voor een klein kado. Na een paar dagen moeten ze het zelf aangeven wanneer ze moeten en mag je het juist niet vragen. Dus ook niet op vaste tijden op potje. Ik denk dat het idee van geen luier meer om is om ze te laten voelen wat er gebeurt zodat ze het zelf kunnen aangeven/aanvoelen na een paar dagen. En als je ze wel een luier om doet zijn ze zo gewend om daar in te plassen dat ze snel een terugval kunnen hebben. Een belangrijk onderdeel van deze 'training' is veel belonen en niet straffen als het misgaat. Maar verschilt ook per kindje denk ik. Sommigen zijn er in een keer klaar voor zonder enige training terwijl anderen wat meer stimulatie nodig hebben. En dan nog duurde het bij mijn dochter nog wel een paar maanden voor ze helemaal geen ongelukjes meer had.
één jaar geleden
Reactie op Nevga
Eerste dag noteer je de tijden van alle poepjes en plasjes op een kaart zod ...
Ah bedankt voor de uitgebreide, duidelijke uitleg! Wij wachten daar nog even mee, want met een baby erbij zijn al die ongelukjes niet te doen 🙈😬 Dat trek ik echt niet nu haha
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Ah bedankt voor de uitgebreide, duidelijke uitleg! Wij wachten daar nog eve ...
Je kan ook gewoon eens proberen zonder luier. Dochter was 1j11m en heb gewoon op een dag luier uit gedaan. Ze deed één keer in haar broek en de rest van de dag ging goed. De volgende dag exact hetzelfde en toen waren we vertrokken. We zetten haar in het begin wel zeker één keer per uur op het potje
één jaar geleden
Mijn zoontje heeft al wel veel interesse voor het potje en plast ook altijd even op het potje voor het slapen gaan. Als meneer moet poepen gaat hij eerst poepen en wil dan nog maar de wc 😅
Over een tijdje ook maar de zindelijkheidsbox aanschaffen. Klinkt inderdaad heel goed, dus ben benieuwd.
Ook hier een jonge baby. Dus ik wacht even tot hij iets meer ritme heeft. Niet dat hij moet plassen als ik midden in een voeding zit 😅
één jaar geleden
Hier ook rond 1.5 jaar begonnen met het boek zindelijk is kinderspel. Duurde toen wel wat langer (een goede maand) voordat hij doorhad wat de bedoeling was van het potje, maar dat komt vast door de leeftijd. Sindsdien gaat plassen goed en sinds een aantal maanden lukt ook het poepen op de wc. Wel nog met beloning, zonder werkt hier nog niet. Alleen de momenten dat hij slaapt nog met luier. Als hij eindelijk de stap durft te maken naar zn grote bed, dan gaan we daar mee aan de slag.
Met de zindelijkheidsbox geen ervaring.
VRIEND
één jaar geleden
Van de zomer waren we een heel eind met ons zoontje. Lekker in z’n blote billen rondlopen en hij gaf het allemaal goed aan. Hadden het boek zindelijkheid is kinderspel en daar adviseren ze met boekje op potje te zetten maar daar had hij geen geduld voor wel met kort filmpje en timer. Merk zodra wij er zelf minder intensief mee bezig zijn, laat hij het ook zitten (tijdens zomervakantie enz). In oktober is er een meisje bijgekomen dus sindsdien weer laten versloffen. Wilden het weer oppakken maar dit wil hij niet (echte peuter puber nee is nee). Wil het ook niet forceren. Hij geeft nu sinds een week wel steeds aan als hij gepoept heeft (dus hij weet het wel) en op de opvang oefenen ze op potje en de wc, hij zei gisteren ik wil niet op potje maar op wc dus dat gaan we nu maar eens proberen
één jaar geleden
Ik heb 3 verschillende potjes maar het helpt niet, hij geeft nu wel aan wanneer hij moet poepen of heeft gepoept. Ik weet echt niet wat ik nog kan doen
één jaar geleden
Mijn zoontje wordt in juli 3 maar is nu al ruim een maand zindelijk.
Ik was er echt ff klaar mee. Die volle pampers en die schoppen naar me gezicht en borst tijdens verschonen. Dat was voor mij motivatie om er 100 % voor te gaan.
Had genoeg onderbroeken ingeslagen, en hem laten lopen in z’n onderbroek. Uiteraard kwam daar snel een plasje in en dan zeggen van oww kijk is heb je nu een natte onderbroek dat is bah toch dat moet in de potje. En zo ging dat door de hele dag.
Dag erna zei die zelf potje. En nu plast en poept hij ook al op de toilet 😅 super trots op hem dacht dat het hij jongetjes veel langer zou duren.
Hij is m’n 4e kindje en heb het altijd zo gedaan op deze Manier.