22 Reacties

6 jaar geleden

Hier ook PDS. Ben al maanden redelijk klachtvrij en vanavond ineens een heftige aanval.. ik schrok er ook van en zeker met het blik op de komende maanden

6 jaar geleden

Heb het ook en ben net zo lang zwanger als jij. Om die reden heb ik al een buik waar je U zegt.. helemaal opgezet van mijn darmen. Ik gebruik wat extra olie om niet verstopt te raken en aan diarree valt niet zoveel te doen. Ook heb ik standaard dulcolax zetpillen in huis voor als ik toch een keer verstopt raak. Veel sterkte!

6 jaar geleden

Same here! Iedere dag mega opgeblazen en de ene dag diarree, de andere dag verstopt.. Warme kruik is mijn grote vriend. De huisarts zei bij erge krampen mogen paracetamol altijd. Verder helaas weinig aan te doen. Gezond blijven eten en hopen dat het minder wordt als je lichaam aan de zwangerschap went

6 jaar geleden

Ik heb ook PDS sinds een aantal jaren, niet min... Proberen zo gezond mogelijk te eten, bedoel hiermee dingen die de darmen kunnen verdragen.. Mja.. Niet simpel, maar alles voor onze baby 😍😍

6 jaar geleden

Hier heb ik ook last van. Soms weet ik niet of meeste krampen nu komen van mijn darmen of baarmoeder maar doet in iedergeval erg pijn. Paracetamol en een warme kruik is nu mijn beste vriend. Dan weer diarree en dan weer erge obstipatie, zooo vervelend. Ik probeer wel vast m'n medicatie in te nemen, om te zorgen dat ik niet helemaal vast loop. Gelukkig nog geen last van aambeien.

6 jaar geleden

Super bedankt voor jullie lieve berichtjes en tips. Cisanne, nou inderdaad dat is ook herkenbaar! Die buik zie je met de dag groeien maar of het de darmen of het kindje is 🤷🏼‍♀️

6 jaar geleden

Wat super rot voor je dat je er zo'n last van hebt! Ook hier gediagnosticeerd met PDS (inmiddels zo'n 3 jaar geleden), heel regelmatig verschrikkelijk buikpijn maar juist de afgelopen weken aanzienlijk minder last. Besproken met de VK en die gaf ook aan dat het per persoon verschilde, maar dat het helaas ook echt nog wel kon komen.. Ik duim dat het zolang mogelijk blijft als dat het nu is en hoop voor jou dat de klachten snel afnemen!

6 jaar geleden

Ik heb ook PDS en opzich valt het tot nu toe mee. Heb alleen weinig tot geen vaste ontlasting maar heb gelukkig geen krampen en dergelijke. Probeer, waar mogelijk gezond te eten en keuzes te maken waar ik, mijn buik en mijn frummels baat bij hebben!

6 jaar geleden

Ik heb ook pds. Heb nu hetzelfde als bij m'n eerste zwangerschap. De eerste 8 weken heel veel last. Daarna werd het geleidelijk aan minder. In het tweede en derde trimester had ik weinig klachten, dus daar hoop ik nu weer op 😇

6 jaar geleden

Ik heb ook PBS, weet het alleen nog niet zo lang maar tijdens mijn vorige zwangerschap (2017) heb ik echt heel veel pijn gehad, wist nooit wat het was! Na de bevalling was het nog, maar niet zo vaak, ben ermee naar de huisarts gegaan en uiteindelijk bleek het PBS te zijn. Ik herkende de pijn ook wel van voor mijn zwangerschap maar dan in mindere mate, dus ik had het wss al wel, het lijkt erop dat het tijdens mijn eerste zwangerschap verergerd is. Ik ben nu ook 5 weken zwanger en idd, wederom erg last van opgeblazen darmen en niet naar de wc kunnen.. hopelijk valt het mee want die pijn van vorige zwangerschap was niet leuk. Gelukkig weet ik nu wat het is en weet ik wat ik kan doen om heftige klachten te verminderen..

6 jaar geleden

Ik heb geen PDS en vergeef me alsjeblieft als ik nu een natte opmerking maak Ik vroeg me af, hebben jullie weleens van FODMAP gehoord? Of het FODMAP dieet? Mijn schoonzus had heel erg last van PDS en na het elimineren van alle FODMAP producten en het langzaam weer opbouwen, is ze erachter dat ze uiteindelijk maar 3 dingen hoeft te laten staan en heeft ze nu dus weinig tot eigenlijk geen klachten meer. Ik weet ook niet of je hieraan zou mogen beginnen tijdens de zwangerschap hoor, maar het is in elk geval geen afval dieet, maar een hoe krijg ik m'n darmen rustig dieet. Dus wie weet kan dat gewoon tijdens de zwangerschap. Nogmaals sorry als ik een open deur in trap, want jullie hebben misschien alles al geprobeerd. Maar door wat ik zag gebeuren bij mijn schoonzus, gun ik iedereen minder buikpijn!

6 jaar geleden

Ik heb sinds 2015 pds. Eerste zwangerschap had ik veel moeite met eten en veel buikkrampen en obstipatie. De truc is om alles lekker soepel te laten verlopen. Ik gebruik daarom een half vezelzakjes per dag. En nog soms is mijn ontlasting hard. Maar meestal gaat het goed. Deze medicatie kun je gewoon via de huisarts bestellen. Wat je wel of niet moet/kan eten is helaas uittesten. Juist vezelrijk of juist zo min mogelijk prikkels. Wat voor iedereen geld is gezond en veel drinken. Boeken die ik je kan aanraden: De mooie voedselmachine Of De poepdokter Succes

6 jaar geleden

Ik heb geen pbs en heb ook last van krampen winderigheid en opgeblazen gevoel. Volkomen normaal hoor. Je lichaam maakt zich klaar voor een grote verandering 😊

6 jaar geleden

Reactie op LindaV

Ik heb geen PDS en vergeef me alsjeblieft als ik nu een natte opmerking maa ...
Haha de meeste met pds zullen dit dieet al hebben gevolgd. Zo ben ik oa gluten intolerant! Maar absoluut geen optie tijdens een zwangerschap omdat je dan te weinig voedingsmiddelen binnen krijgt. Doordat je zoveel moet elimineren tijdens dit dieet, wordt geacht dat je dit tijdens een gezonde periode doet. Dit mag je namelijk alleen onder begeleiding en niet te lang volgen. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen. Ik ga iig weer naar mijn diëtiste nu ik weet dat ik zwanger ben, om te kijken of mijn voedingspatroon nu geschikt is. Dit is altijd een tip en wordt vergoed door de zorgverzekering bij de meeste! Die zakjes had ik ook, maar blijk intolerant voor 1 van de bestanddelen. Ofwel het werd er erger door! Hahaha iig succes allemaal dames! Het is voor een goed doel!

6 jaar geleden

Hoi. Ik heb altijd al de prikkelbare darmsyndroom gehad... maar nu met juist 6 weken zwanger is het al 2 weken erger met obstipatie. Ik probeer zoveel logelijk vezels te eten, en mijn dokter heeft me laxeermiddel gegeven omdat dat het waarschijnlijk erger gaat worden de komende maanden 😟

6 jaar geleden

Hoi. Ik heb altijd al de prikkelbare darmsyndroom gehad... maar nu met juis ...
Tip als het mega verstopt zit, haal zo'n eenvoudig clysma pipetje. Mij is verteld dat dit gewoon mag en niet schadelijk is :) kost een paar euro bij de drogist! En dan ben je er weer even vanaf. Mag echter niet heel vaak natuurlijk!

6 jaar geleden

Reactie op Iriskepp

Tip als het mega verstopt zit, haal zo'n eenvoudig clysma pipetje. Mij is v ...
Ik gebruik die pipetjes wekelijks en zou niet schadelijk zijn. Microlax heet het, maar zou het via je huisarts vragen want dan zijn ze goedkoper. Je moet wel weten hoe je het gebruikt en kan soms 2 dagen klachten geven.

6 jaar geleden

Hier het zelfde! Ik slik macrogol elke dag en moet zeggen dat dat wel werkt en ik let op wat ik eet, waar mn darmen gevoelig voor zijn, probeer ik niet te eten.

6 jaar geleden

Reactie op RLM

Hier het zelfde! Ik slik macrogol elke dag en moet zeggen dat dat wel werkt ...
Heb hetzelfde gekregen dat ik elke dag slik. Begint inderdaad wat te beteren.

6 jaar geleden

Reactie op LindaV

Ik heb geen PDS en vergeef me alsjeblieft als ik nu een natte opmerking maa ...
Dit dieet ken ik inderdaad al heb, heb het tevens geprobeerd en moet proberen om zoveel mogelijk lactose en gluten producten te laten en dit te vervangen voor bijvoorbeeld spelt of amandelmelk etc. Bedankt voor je berichtje