19 Reacties

3 jaar geleden

Ik lees mee.. toevallig krijg ik mijn zoontje van bijna 1 de laatste 2 dagen erg moeilijk in slaap. Vandaag paste mijn schoonmoeder op en heeft hij geslapen van 11:15 tot 12:45.. erg kort voor mijn gevoel maar hij slaapt nu net al sinds 18:45. De laatste weken was dit op zijn vroegst 20:30 😅 voor mijn gevoel is het nog te vroeg voor 1 slaapje maar als hij hierdoor beter slaapt ja waarom niet

3 jaar geleden

Mijn oudste twee gingen met 11 maanden ongeveer naar 1 dutje. De jongste is nu 10 maanden en krijg ik ook met moeite 2x op bed, dus die zal ik binnenkort ook naar 1 dutje doen. Als hij het goed doet kan het al prima hoor, en als ie t niet trekt merk je dat vanzelf en doe je gewoon weer 2 dutjes

3 jaar geleden

Reactie op Viva29

Mijn oudste twee gingen met 11 maanden ongeveer naar 1 dutje. De jongste is ...
Bedankt voor je reactie! Dus een lang ochtend/begin middag dutje kan wel? Zolang hij dan idd leuk is ahhaha.

3 jaar geleden

Ik heb gelezen dat de overgang van 1 naar 2 slaapjes vaak zo gaat dat het eerste slaapje steeds langer en later wordt en het 2e dan dus weg valt. Dus lijkt me helemaal prima zo! Lekker je kindje volgen ☺️

3 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! Dus een lang ochtend/begin middag dutje kan wel? Z ...
Ja volgens mij gingen die oudste twee dan wel laat op bed, tussen 11&12. En dan sliepen ze 2-3 uur. Ik weet niet of ie al makkelijk zo lang wakker kan blijven? Merk bij m'n jongste dat ze sowieso niet voor 10u en soms half 11 op bed gaat, dus zodra dat richting 11u gaat leg ik haar nog maar 1x op bed

3 jaar geleden

Reactie op Viva29

Ja volgens mij gingen die oudste twee dan wel laat op bed, tussen 11&12 ...
En dat verschuift vanzelf naar na 12en, en dan richting 13u. Ik zou niet zo vasthouden aan de richtlijnen hoor, gewoon naar je kindje en zijn behoeftes kijken 😊

3 jaar geleden

Normaal is het zo als ze een lang ochtend dutje doen ze te weinig slaapschuld hebben voor de middag dutje. Daarom adviseren ze de ochtend dutje na 9:30 en max 45 minuten. En dan 3 uur later voor zijn middag dutje. Hier werkt 7:30 opstaan 9:30 na bed voor 30 minuten en dan van 13:00-15:00 en 19:00 na bed.

3 jaar geleden

Reactie op Viva29

Ja volgens mij gingen die oudste twee dan wel laat op bed, tussen 11&12 ...
Ik ga het aankijken en volgen haha. Wie weet verschuift het iedere keer wat op! Thanks x

3 jaar geleden

Reactie op Babynr2boy

Normaal is het zo als ze een lang ochtend dutje doen ze te weinig slaapschu ...
Zo was/is het hier ook. Maarja nu dus wat vraagtekens en idd misschien schuift het elke keer wat op. Ik vind een dutje van 11.00 tot 13.30 bijvoorbeeld mooi (als "eind doel" haha).

3 jaar geleden

Ons zoontje slaapt sinds een week of 3 in de ochtend 15/20 minuten (vaak gewoon onderweg in de auto ofzo, maar ook thuis in bed. Thuis meestal rond 9:15/9:30, onderweg soms pas om 10:00). Smiddags slaapt hij dan van 13:00 tot 15:00. Om 19:00 ligt hij in bed :). Slaapt van 19:00 tot 6:00/7:00. Eerst sliep hij in de ochtend een uur en smiddags een tot anderhalf uur, maar hij werd steeds onrustiger tijdens het middagdutje. sinds we het ochtend dutje niet meer zo’n “belangrijk “ dutje maken, slaapt hij smiddags en snachts beter. Toevallig wilde hij vandaag bij de gastouder niet slapen sochtends. Weigerde het gewoon.. te veel prikkels ofzo? Heeft uiteindelijk van 12:30 tot 15:00 geslapen.. ik ga mij er niet druk om maken 🫢 hij viel net super lief zonder te mokken in slaap in zijn bedje. Als hij de nacht goed doet, dan maakt het mij niet uit of hij een of twee slaapjes doet. Zolang hij vrolijk is en snachts 11-12uur slaapt en overdag 2-2,5 uur, ben ik tevreden😁. Alle regeltjes en richtlijnen zijn leuk, maar toen we die volgden, hadden we een heel onrustig kindje. Dus kijk vooral naar wat jouw kindje zelf prettig vindt.

3 jaar geleden

Fijn om dit te lezen! Bij mijn zoontje was het de afgelopen dagen ook steeds gedoe met zijn slaapjes. Of het ochtendslaapje lukte niet, of als hij in de ochtend wel had geslapen wilde hij 's middags niet meer. Maar hij leek me nog jong voor maar 1 slaapje, al doet hij het de afgelopen dagen prima erop. Fijn om te merken dat hij niet de enige is en dat op deze leeftijd naar 1 langere slaap gaan al best kan!

3 jaar geleden

Ps: hij ging pas rond 10.00 uur slapen tot 12.30 dus (ik heb net zelf ook verkeerd gerekend hahahah..jullie hadden mij mogen corrigeren hoor 😂) maar morgen kijken hoe hij het hier doet.

3 jaar geleden

Ik heb vaak ook dat m'n dochter haar ochtend dutje niet wilt doen. Leg haar wel nog in bed elke keer maar dan gaat ze niet slapen. Dan haal ik haar er weer uit en gaat ze rond 12 weer naar bed. Dus regelmatig ook maar 1 dutje. Ze had rond de 8 maanden ook een periode dat ze vaker haar ochtend dutje weigerde, daarna ging het weer prima met 2 dutjes en nu weer regelmatig niet slapen, maar ze is verder prima eraan vrolijk etc. Dus heeft daar geen last van. Ze krijgen rond de 12 maanden wel ook weer een slaap regressie deze kan natuurlijk ook wat eerder vallen. Maar voor dat je de overgang gaat maken naar 1 dutje raden ze aan iniedergeval 2 weken de dutjes aan te blijven bieden want als het wel een slaap regressie zou zijn zou je kindje op gegeven moment weer de dutjes normaal moeten gaan doen. Nu denk ik dat sommige kindjes gewoon eerder toe zijn aan 1 dutje, zo ook mijn dochter. Die heeft niet veel slaap nodig. Maar ik kijk het nog even een tijdje aan en anders gaat hier het ochtend dutje er ook vanaf en gaan we naar 1 dutje, ik weet nog niet precies welke tijden maar voor nu zitten we op dagen dat ze 1 dutje doet ongeveer van 12 tot 2 a half 3.

3 jaar geleden

Zo was/is het hier ook. Maarja nu dus wat vraagtekens en idd misschien schu ...
Dan is de middag tot avond heel lang vind je niet. Mijn oudste van 3 jaar slaapt ook nog van 13:00-15:00. Ook handig voor als hij na de peuterspeelzaal gaat (als hij dat gaat doen teminste😅)

3 jaar geleden

Reactie op Babynr2boy

Dan is de middag tot avond heel lang vind je niet. Mijn oudste van 3 jaar ...
Ieder kind is ook anders hé ;) ik hield ook erg vast aan een iets korter dutje in de ochtend en dan idd nog een dutje van 1,5 tot 2 uur in de middag. Maar als mijn zoontje iets anders aan gaat geven dan wil ik dat gaan volgen. Wie weet slaapt hij straks ook ineens maar weer een kort uurtje..zo niet dan kijk ik het aan. Gisteren was hij ook van 13.00 tot 19.00 uur wakker en hij was gewoon vrolijk etc. (Niet dat wij of opa en oma dat gaan forceren als hij toch moe lijkt dan brengen wij hem naar bed). Maar als hij het niet aangeeft of wij bieden het aan en hij wilt niet tja...dan houd het op. Ik ben heel erg van structuur maar deze jongen breekt de cirkel zelf weer hahah.

3 jaar geleden

Reactie op Babynr2boy

Dan is de middag tot avond heel lang vind je niet. Mijn oudste van 3 jaar ...
Hij gaat later zeker naar de peuterspeelzaal :) maarja dat duurt nog even wie weet hoe het dan weer gaat ;)

3 jaar geleden

Kleine update, hij is zelf na ongeveer 1 uur en 15 minuten wakker geworden dus geen 2,5 uur. Wel houdt ik nu rond de 10.00 uur met slapen sochtends omdat hij dan pas aangeeft moe te zijn. Dus voorlopig blijven er denk ik 2 dutjes met uitzonderingen daargelaten haha. Vanmiddag dus lekker rond 14.30 slapen. Hoop ik voor hem en mezelf hahah 😂

3 jaar geleden

Ik merk ook dat de slaapjes de laatste tijd heel erg wisselend zijn. Eerst sliep ze een tijdje erg kort, soms maar een middagdutje 45 min. Vorige week toen mijn schoonmoeder er was kreeg ze haar eerst niet in slaap ‘s ochtends en toen heeft ze uiteindelijk ook heel lang geslapen, ong. van 10:30 tot 13:00. Nu sinds 3 dagen is ze ineens niet wakker te krijgen, zowel ‘s ochtends als ‘s middags slaapt ze lang, waardoor ik haar echt wakker moet maken anders is ze ‘s avonds niet moe. ‘S nachts wordt ze helaas wel nog steeds wakker.