Hallo,
Mijn kind 1,5 is constant aan het bedelen op verjaardagen. Herkenbaar?
Je kent het wel, de snoep en borrelplanken op verjaardagen... Heerlijk maar ook een hele uitdaging om je kind om te laten gaan met allemaal ongezonde dingen. Zeker als hij van iedereen wat krijgt aangeboden.
Voorbeeld...
Ik was pas op een feestje bij opa en oma en na het lekkere taartje voor jong en oud kwam al snel de borrelplank tevoorschijn. Er stond een heerlijke zoet en hartige borrelplank. Al snel kreg mijn dochter deze in het vizier. Ze had al een taart op (en nog wat hapjes van alle andere familie leden) en vervolgens heb ik het toe galaten dat hij ook het een en ander van de plank mocht (ze kreeg namelijk alles van anderen). Uiteraard moest ze niets van de gezonde dingen hebben en kreeg ze alle ongezonde dingen aangegeven. Ik had al rekening gehouden met dat dit ging gebeuren dus ik probeerde het snoepen even los te laten. Na dat gehad te hebben, kreeg ze van opa nog 2 borden poffertjes met suiker en boter... (die suiker en boter had van mij al zeker niet gehoeven maar ook dat heb ik los gelaten want ik wilde niet ondankbaar over komen en het was tenslotte al aan haar gegeven). Na dit gehad te hebben werd de borrelplank nog steeds aangevuld met kaas. Ze had al van iemand anders meteen een blokje op bij diegene op schoot. Nu zag ze haar vader een blokje kaas nemen en mijn man weigerde (zonder boos te worden) haar er nog een te geven. (Zeker aangezien ze het hele rondje familie af is geweest met bedelen). Iedereen keek toe hoe mijn man weigerde en mijn dochter begon te jammeren. Opa en oma bekeken dit van een afstand toe en riepen aaaagg zielig en kwamen er meteen op af gelopen om haar wel een stukje kaas te geven.
Deze soortgelijke situatie is nu meerdere malen voorgekomen. Wij zeggen nee en ze vinden het zielig en geven toch wat. We gaan nu een week op vakantie waarbij regelmatig einde de dag een borrelplank op tafel staat. Ben ik een zeur als ik dit vervelend vind dat mijn dochter blijft snaaien? Moet ik het loslaten? Moet ik er wat van zeggen? En hoe? Het is vaak ook al gebeurd voordat ik er wat van kan zeggen.Tips?
Alvast bedankt voor jullie eerlijke reactie's😉👍