17 Reacties

één jaar geleden

De “moedermaffia” zal er wel een mening over hebben maar ons zoontje had deze fase een paar weken terug ook. Wij hebben een slotje op de deur gezet 🔒 Zoontje klom uit ledikant met of zonder slaapzak dus hebben het bed omgezet naar open bedje. Bij ons ligt hij op zolder en sliep dan daar op de grond.. gooide alle spullen uit zijn kamer over het traphekje naar beneden. Levensgevaarlijk want zijn favoriete knuffel dus ook… hoe verleidelijk is het om die te gaan pakken en over het hekje te klimmen. Liever “opsluiten” op zijn kamer dan een gebroken nekje. En in principe sluit je ook op in een ledikant toch? 🙈 Na 3 dagen was de ellende over en de eindeloze discussies en woede-uitbarstingen ook. Nu 6 weken verder vraagt hij zelfs of ik het slotje op zijn kamer wil doen. Ik denk dat wij ons hier erger bij voelen dan de kinderen het ervaren. Ik heb me eroverheen gezet. Hier ook een newborn erbij dus al pittig zat

één jaar geleden

Wij zijn voor een slaapcoach gegaan nadat het ons maandenlang niet lukte hem voor 20:45 in slaap te hebben. Hebben er een goede structuur en tips door gekregen en een veel beter begrip van wanneer ons zoontje moe is en het beste moment is om te slapen plus hoeveel slaap hij eigenlijk echt nodig heeft. Wij krijgen hem nu weer elke avond om 19:00/19:15 in z’n bed en hij slaapt om 19:30. Open bed en hij blijft erin. Geen huilen. Geen gouden tip want voor ieder is het anders maar wij hadden geen spijt van de slaapcoach.

één jaar geleden

Reactie op happy24

Wij zijn voor een slaapcoach gegaan nadat het ons maandenlang niet lukte he ...
Dat klinkt goed! Hoe oud is jullie zoontje? Ging hij ook uit bed? En, welke slaapcoach hebben jullie gehad?

één jaar geleden

Reactie op Liese_x

De “moedermaffia” zal er wel een mening over hebben maar ons zoontje had de ...
Hmm ja in jullie geval snap ik het dan zeker! Het spookt nog steeds door mn hoofd hoor om te doen, maar dat huilen van haar als we de deur dicht houden gaat door merg en been. Daar klinkt gewoon angst in dus dat houd ik niet lang vol 🙈

één jaar geleden

Reactie op Frances92

Dat klinkt goed! Hoe oud is jullie zoontje? Ging hij ook uit bed? En, welke ...
Hij is ook 2 jaar en 2 maanden. Hij ging nog niet uit bed omdat we er altijd bij bleven. Met de slaapcoach gingen we wel de kamer uit en hebben we wel wat gehuil gehad, maar lieten we hem nooit overstuur gaan. Daarna heeft hij een keer een weekje steeds gehad dat hij uit bed ging, maar hij luistert over het algemeen erg goed als we hem gewoon weer terugleggen en blijft dan wel. Nu sinds een tijdje hebben we hem onder een dekbed gestopt, wat hij eerst nooit wilde. Hij wil dat nu wel omdat ik hem nu nog even lekker over z’n rug kriebel voor het slapen en daarna helemaal lekker instop onder dat dekbed. Ik wrijf dan nog een tijd over hem heen en ‘duw’ hem lekker in z’n bedje zodat hij echt z’n lichaam kan laten ontspannen. Hierdoor ligt hij helemaal lekker waarna ik al neuriënd z’n kamer rustig stap voor stap uit ga, nog in z’n deuropening blijf, langzaam wegga en z’n deur langzaam dichtdoe. Ik blijf neuriën zodat hij me blijft horen en dit neemt langzaam af als ik naar beneden ga. Meestal blijft hij dan stil. Soms roept hij nog even dat hij nog een ‘muziekje’ wil. Dan neurie ik nog even. Alles bij elkaar is dit echt altijd voor 19:45 afgehandeld, meestal 19:30. Het gaat er bij m’n zoontje echt om dat hij de dag niet wilde loslaten icm angst om alleen te zijn. De zachte overgang nu in ons ritueel savonds helpt hem. Slaaptipsvoorbabies hebben wij als slaapcoach gehad. Twee keer online consult. Hielp ons echt even bij het begrijpen hoeveel slaap en wanneer er nodig is op deze leeftijd.

één jaar geleden

Reactie op happy24

Hij is ook 2 jaar en 2 maanden. Hij ging nog niet uit bed omdat we er alti ...
Slaapt jullie zoontje ook nog overdag? Zo ja, hoe lang? 😊

één jaar geleden

Reactie op happy24

Hij is ook 2 jaar en 2 maanden. Hij ging nog niet uit bed omdat we er alti ...
Wat een fijn ritueel! Helaas luistert die van ons niet zo goed als we zeggen dat ze moet blijven liggen. En ik wrijf altijd lekker over haar haartjes en vertel wat we morgen gaan doen.. Ah dezelfde coach als ik in gedachten had, dankjewel!

één jaar geleden

Reactie op KarinaK

Slaapt jullie zoontje ook nog overdag? Zo ja, hoe lang? 😊
Anderhalf tot eigenlijk meestal wel Twee uur. Van 12:30-14:30 of 13:00-15:00.

één jaar geleden

Hier ook een meisje dat de ene avond netjes gaat slapen, maar de meeste avonden een feestje bouwt. Ik merk aan haar dat ze echt behoefte heeft aan waar wij als ouders zijn en wat we evt gaan doen: keuken opruimen, spelletje, boek lezen, tv kijken. Ik benoem daarin echt alles en dat we er zijn en ze niet alleen is. Daarnaast echt een strak bedritueel waar we niet vanaf proberen te wijken. Dus als we altijd als eerste tanden poetsen en dan pas pyjama aan doen gaan we dat niet ineens omdraaien zeg maar 😊 heel consequent zijn in alles. Daarin probeer ik ook dat zij aangeeft wat er gebeurd, zodat ze daarin het gevoel heeft zelf de regie in handen te hebben. ‘Tandjes poetsen mama’ of ‘Bumba lezen mama’ of ‘liedje zingen mama’ of ‘deken goed mama’. Nou ja, zoiets zeg maar 🤭 Verder heeft ze er hier behoefte aan dat als ik onze baby op bed heb gelegd nog even bij haar langs ga voor een kus, nog een keer goed in bedje leggen en gedag zeggen. Dus dat we allemaal afscheid nemen van elkaar. Iedereen moet ook een kus of een knuffel en ze vraagt altijd of grote broer en baby-zusje slapen als ik nog bij haar kom. Kortom, ze wil haar wereld begrijpen heb ik het idee 😊 Na al deze dingen gaat ze meestal wel slapen en soms moeten we er bij blijven tot ze slaapt en dat is vaak 30-60min later en dan als een ninja de trap af want die kraakt enorm en dan wordt ze weer wakker en begint het opnieuw 😱 Toen onze kleine net geboren was hebben we echt weken uren op haar kamer moeten staan voordat ze ging slapen. Mochten niet uit het zicht. Mijn man zette dan altijd koptelefoon op met luisterboek. Hebben ook heel veel bij haar moeten slapen en nu nog steeds als ze in de nacht wakker wordt. Dan gaat ze gewoon niet meer slapen en gilt ze het huis bij elkaar. Als we bij had slapen draait ze inderdaad ook nog meer dan een uur in haar bedje voordat ze rustig wordt. Super irritant, maar het is niet anders. Anders hadden we een meisje die compleet over de rooie was en daardoor ging spugen 😒 Heel veel succes!

één jaar geleden

Reactie op Liese_x

De “moedermaffia” zal er wel een mening over hebben maar ons zoontje had de ...
Hoezo moedermaffia? Ieder mag z’n mening hebben toch? Of het verstandig is om te delen is dan weer een tweede 😊 als dit voor jullie werkt, vooral doen. Enige wat ik mij afvraag, kun je de boel snel genoeg los krijgen als er bijv brand uitbreekt of er iets anders is waardoor hij er snel uit moet?

één jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Hoezo moedermaffia? Ieder mag z’n mening hebben toch? Of het verstandig is ...
Gelukkig wel! Het traphekje kan nu open blijven dus anders zouden we het traphekje moeten openen en de deur niet en nu de deur wel en het traphekje niet. En de rookmelders zitten met elkaar geschakeld dus als de ene iets opmerkt is het hele huis wakker. Ik snap zeker je vraag, we hebben er goed over na gedacht 😊

één jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Hier ook een meisje dat de ene avond netjes gaat slapen, maar de meeste avo ...
Wat een herkenbaar verhaal. Kans is dus wel aanwezig dat we nog een paar weken moeten doorbijten als ik het zo lees 🙈. Goede tip van haar zelf laten benoemen wat de volgende stap in het ritueel is en aangeven wat jij aan het doen bent als je de kamer uit bent. Vanavond moet ik het avondritueel met m’n peuter en Newborn alleen doen, ik heb nog geen idee hoe ik dat moet aanpakken..

één jaar geleden

Reactie op Liese_x

Gelukkig wel! Het traphekje kan nu open blijven dus anders zouden we het tr ...
Ah super. Dan helemaal prima toch!

één jaar geleden

Reactie op Frances92

Wat een herkenbaar verhaal. Kans is dus wel aanwezig dat we nog een paar we ...
Ja het was echt volhouden, doorbijten, niet makkelijk, het van elkaar overnemen als we gefrustreerd raakten, soms wel even boos worden of 10-15min laten huilen totdat de anderen op bed lagen, enz. Heb je een draagzak? Zo doen wij dat. Kleine in de draagzak, en dan naar bed brengen. Ook dan strikt blijven, dan de baby naar bed en daar de tijd voor nemen die je nodig hebt. Dan weer terug naar de peuter als het nodig is. Maar dochter begrijpt hier ook wel dat de baby nu naar bed moet.

één jaar geleden

Wij hebben dat ook in de eerste weken gehad nadat haar broertje werd geboren (nu 10 weken geleden). Ze kon met slaapzak over haar ledikant klimmen en kwam dan steeds naar beneden. Moesten dus altijd naast haar blijven liggen totdat ze sliep (soms duurde dat langer dan 1 uur). Heb nu de bodem uit de ledikant gehaald en de zijkanten van de slaapzak aan de onderkant wat strakker genaaid. Zo kan ze er niet meer uitklimmen. Nu mogen we weer de kamer verlaten mits we de deur op een kiertje laten en op haar verdieping nog even wat rommelen zodat ze ons kan horen. Ga dan meestal douchen of de was opruimen en dan is ze ook al vertrokken.

één jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Ja het was echt volhouden, doorbijten, niet makkelijk, het van elkaar overn ...
Ja heb ik! En ook al eens gebruikt met naar bed brengen, alleen leek het alsof ze daar nog slechter op reageerde. Dat mama niet volledige aandacht voor haar had zeg maar. Het alleen naar bed brengen gisteren ging overigens redelijk. Ik heb eerst samen met m’n dochter de baby naar bed gebracht en haar er heel erg bij betrokken en daarna met volle aandacht haar naar bed gebracht. Ze ging wel even klieren en ik moest er weer bij blijven maar het was niet een enorm drama gelukkig.

één jaar geleden

Reactie op Newborn1

Wij hebben dat ook in de eerste weken gehad nadat haar broertje werd gebore ...
Haha, slim! Bij ons heeft ze al een dekbed en ze klimt ook uit het ledikant.. hoelang heeft die fase bij jullie geduurd?