6 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb zelf regelmatig een koortslip gehad (verminderde weerstand), maar het is inderdaad er gevaarlijk voor een pas geboren baby. Een beginnende koortslip is nog niet besmettelijk, zodra hij openbarst en er vocht uitkomt dan is het erg besmettelijk en moet je man oppassen met de kleine. Probeer goed op je hygiëne te letten en je man moet vooral na het opsmeren van de crème handen te wassen en probeer er voor de rest ervan af te blijven. De koortslip kan ongeveer 10 dagen aanhouden (soms wat langer).
4 jaar geleden
Ik heb zelf ook vaker een koortslip. Op dit moment zelfs, mijn vriend vorige week nog. Gewoon niet kussen in de tussentijd zolang het een blaasje is. Handen wassen na zalf opsmeren en elke keer als je er aan komt de handen wassen. Zodra er een korstje op zit is het niet meer besmettelijk.
4 jaar geleden
Ik heb zelf ook een koortslip gehad toen mijn zoontje 3 weken was, man wat was ik in paniek. Maar inderdaad opletten als de blaasjes open zijn, dan is het erg besmettelijk. En vaak je handen wassen..ik heb standaard desinfectie op de tafel. En een tip die ik ooit kreeg: als je BV geeft, smeer er een beetje BV op. Bij mij was 't 4 dagen weg.
4 jaar geleden
Hay!
Ik heb zelf al zolang ik mij kan herinneren last van terug een terug kerende koortslip. Mijn zoontje is nu 9 weken en ik kreeg er na een week alweer een, dus ik snap je zorgen. Een koorstlip wordt door verschillende elementen "getriggerd". Vaak stress, een slechte weerstand, slaapterkort maar bijvoorbeeld ook zonlicht! Zovirax en koortslip pleisters etc helpen niet echt. Die houden het plekje nat, terwijl het eigenlijk moet uitdrogen. Ook is de koortslip besmettelijk als je blaasjes met vocht hebt, en als die open gaan. Daarna niet meer. Als dit nog niet het geval was, zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Maar ik zou dan wel aanraden om vanaf nu even een mondkapje te dragen en veel handen te wassen!
Wat wel goed helpt (althans mij) is het slikken van L-ysine. Dit is een aminozuur en kun je dus veilig nemen als je borstvoeding geeft (heb ik overlegd met mijn huisarts, dus niet zelf bedacht haha) Ik koop dit bij de Holland and Barret, maar wellicht heeft Kruitvat of Etos het ook. Ik slik dit op dagelijkse basis en dit voorkomt het in 90%. Mocht ik wel een uitbraak aanvoelen komen slik ik er extra bij. Dan droogt het plekje vaak na 1 dag al in en gaat het weg. Daarnaast gebruik ik het apparaatje Hotkiss, als ik de koorstlip niet heb kunnen voorkomen. Deze verwarmd de plek heel kort waardoor de koorstip als het ware stopt en niet verder versprijd. Deze combi werkt echt! Ik zou je man dus aanraden om zo snel mogelijk L-ysine te slikken, dan gaat het vast snel weg! Hoop dat je er wat aan hebt.
4 jaar geleden
p.s Als het plekje en de blaasjes al wel open zijn kun je het even aanstippen met een wattenstaafje met een beetje alcohol. Dit droogt het ook heel goed uit. Wel alleen op het plekje zelf want het is natuurlijk best wel agressief voor de huid.