7 Reacties

5 jaar geleden

Mijn vorige zwangerschap heb ik cholestase gehad. Ik had enorme jeuk aan mijn voeten, handen en armen. Ik werd toen geprikt en toen ik de dag erna in de dierentuin liep werd ik gebeld met dat ik direct naar het ziekenhuis moest komen. Daar wilde ze nog wat onderzoeken doen en ook goed kijkend naar mijn lever aangezien die waarde ook niet goed waren. Vervolgens heb ik medicatie gehad die goed hielp tegen de jeuk hallelujah. Wel extra controle, overgenomen door het ziekenhuis en moest elke week of om de week ( weet het even niet meer) bloedprikken. Ik ben ook ingeleid vanwege cholestase want na een bepaalde week KAN het gevaarlijk worden voor het kindje. Daarbij had ik ook nog meerdere kenmerken van zwangerschapsvergiftiging maar zonder dat was ik ook ingeleid vanwege cholestase.

5 jaar geleden

Ik heb dezelfde ervaring ja; kreeg bij mijn vorige zwangerschap ook vreselijke jeuk, handen en voetzolen, bij week 28/30 zoiets, en nadat het cholestase bleek had ik de controles in het ziekenhuis, moest ik daar ook bevallen en werd ik elke week geprikt. Zolang je bloedwaarden onder een bepaald getal blijven is er weinig aan de hand maar zodra ze erboven komen kan het gevaarlijk zijn en kan je zwangerschap eerder worden ingeleid (doen ze nu met 34 weken op zn vroegst volgens mij), ik bij mijn vorige met 36wkn. Maar cholestase begint doorgaans pas in het laatste trimester. Nu ik zwanger ben vd 2e moet ik vanaf week 20 een beetje alert zijn op de signalen. Waarom denk jij aan cholestase jezelf? Zou het even overleggen met de vk

5 jaar geleden

Reactie op Nienkexyxyx

Ik heb dezelfde ervaring ja; kreeg bij mijn vorige zwangerschap ook vreseli ...
Bedankt voor je berichtje. Ik heb over mijn hele lichaam jeuk (vooral rug) en het wordt steeds erger. Ook een aantal keer donkere urine gehad. Ik ben pas 13 weken zwanger en heb een verleden met eczeem. Volgens de verloskundige hoef ik mij nu geen zorgen te maken gelukkig!

5 jaar geleden

Reactie op Nienkexyxyx

Ik heb dezelfde ervaring ja; kreeg bij mijn vorige zwangerschap ook vreseli ...
Ik heb dit ook gehad bij m’n vorige zwangerschap. Daardoor ook eerder ingeleid. Moet het vanaf 20 weken ook opletten op signalen omdat de kans groot is dat ik het weer krijg. Maar volgens vk komt dit niet in het eerste trimester voor.

5 jaar geleden

Ben met 8 of 9 weken geprikt op cholestase. Had snachts verschrikkelijke jeuk aan mijn handen en voeten. Kan niet slapen van de jeuk!! Bloedonderzoek liet zien dat ik een 4.1 had als resultaat. Onder de 10 is niet gevaarlijk en geen gal stuwing, dus ik hoefde me geen zorgen te maken. Uiteindelijk meer water gaan drinken (3 tot 4 liter per dag) en nu minder last van (maar af en toe nog steeds jeuk!!). Probeer ook suiker te beperken. Als je in het verleden eczeem hebt gehad, kan dit tijdens je zwangerschap terugkomen. Eucerin atopisch eczeem bodylotion kan misschien helpen. Maar meer water drinken voor mij werkt. Vaak komt het inderdaad niet voor in het eerste trimester.

5 jaar geleden

Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap gehad en het lijkt erop dat ik weer jeuk begin te krijgen aan voeten en handen. Iemand hier toevallig ook last van cholestase bij huidige zwangerschap?

5 jaar geleden

Reactie op R03

Bedankt voor je berichtje. Ik heb over mijn hele lichaam jeuk (vooral rug) ...
Dit heb ik ook gehad. Met name de onderrug. Het zakte af na 20 weken. Ze geven aan bij galstuwing dat je vaak hand en voeten jeuk krijgt. Bij mij hielp het om mijn huid met olie in te smeren, niet al te heet te douchen en verder afwachten. Nu nog wel snel jeuk aan de onderrug maar niet meer dat ik er soms helemaal gek van word.