26 Reacties
5 jaar geleden
Onze jongen woog met exact 17 weken 190 gram, maar gynaecoloog gaf aan dat hij wat voor zat op de groei
5 jaar geleden
Op 16+0 woog die van ons 142g. 🤗 (kwam overeen met 15+6 maar perfect volgens vroedvrouw)
5 jaar geleden
Reactie op LLS90
Misschien domme vraag 😅
Hoe meten ze dat wat de baby weegt in de buik?
Bij mij hebben ze enkele afmetingen genomen (zoals omtrek hoofdje, femur, ...) en aan de hand daarvan met een formule het gewicht berekend 🤔
5 jaar geleden
🤷♀️ is het normaal dat dit gedaan wordt? (Gewicht berekenen) Ik heb er echt nog nooit van gehoord... En jullie hebben ook allemaal rond 16 wk een echo, dat is toch ook niet standaard?
Dit is mijn tweede zwangerschap en tijdens mijn eerste is het gewicht van mijn dochter in de buik überhaupt nooit ter sprake gekomen.
5 jaar geleden
Reactie op Elea
🤷♀️ is het normaal dat dit gedaan wordt? (Gewicht berekenen) Ik heb er ec ...
Hier hetzelfde, nooit berekend eerste keer .. en ook geen echo ! Ze voelen wel altijd hoe groot de baarmoeder is en op basis daarvan zullen ze dan bepalen of het goed genoeg groeit .. ik voel de baby sinds een week ongeveer af en toe, ben nu 15+6 week
5 jaar geleden
Mijn laatste echo was op 17+2 weken. Ik ben zwanger van 2 jongens en ze wogen toen 220 g en 240 g. Ik denk dat ik ze nu een week later begin te voelen maar ben nog altijd niet zeker 😅. De gynaecoloog zei dat ze gemiddeld waren maar volgens alle apps vind ik ze aan de zware kant 🤣. Ik ben benieuwd hoe dat gaat evolueren... 🤭
5 jaar geleden
Reactie op Elea
🤷♀️ is het normaal dat dit gedaan wordt? (Gewicht berekenen) Ik heb er ec ...
Ze hebben me uitgelegd dat na de 12w echo, ik dacht dat ze zelfs zeiden vanaf 14w, de hoofdromp lengte alleen niet meer betrouwbaar is om de grootte van je kindje te bepalen. Ze nemen dus meerdere afmetingen om dan ook het gewichtje te te bepalen.
Mijn tussentijdse controles zijn bij een vroedvrouw die een echo apparaat heeft, dus wij krijgen elke controle een echo. Is inderdaad niet standaard. 😊
5 jaar geleden
Reactie op HollyJolly
Ze hebben me uitgelegd dat na de 12w echo, ik dacht dat ze zelfs zeiden van ...
Mijn verloskundige heeft ook een echo apparaat, dat is toch vrij normaal.
Alleen in NL zijn nu alleen medische echo's toegestaan, dus een verloskundige kan een boete krijgen voor extra echo's. Bij de gewone controles wordt dan alleen naar het hartje geluisterd en pas rond 20 wk is er de uitgebreide echo waarbij ze vast alles meten en ook een gewicht berekenen (Maar dat hebben ze mij de vorige keer niet verteld).
Buiten corona is mijn vk ook altijd wel bereid om even extra te kijken als je er toch bent maar het is dan niet nodig om allerlei dingen te meten om te zien of je kindje goed groeit, dus ik vind het nog steeds een beetje vreemd.
5 jaar geleden
Reactie op Elea
Mijn verloskundige heeft ook een echo apparaat, dat is toch vrij normaal.
A ...
In België hebben de meeste vroedvrouwen enkel een doppler en gebeuren de echo's bij de gyn dus neen, is zeker niet standaard. 😊 Alhoewel er zeker praktijken zijn of zelfs huisartsen die er wel een hebben.
Wij hebben ook geen volledige lockdown hier, dus in het kader van een controle mag het gewoon. 🤷♀️
Ik ga er in ieder geval niet over klagen. Ik heb de week ervoor een rotweek gehad met veel stress om mijn zwangerschap en juist die echo met het nameten van enkele elementen en zelfs onze minie in 3D even te mogen zien heeft alle zorgen weer doen wegtrekken. 🥰
En eerlijk elke echo behalve de 3 standaard echos zijn een beetje pretecho he. 🤷♀️
5 jaar geleden
Reactie op HollyJolly
In België hebben de meeste vroedvrouwen enkel een doppler en gebeuren de ec ...
Ik weet dat dingen in België anders gaan. Dus wellicht dat deze dames die rond 16 wk het gewicht van hun baby te horen krijgen per toeval allemaal van België zijn? Dat zou een hoop verklaren 😊
Met je laatste opmerking ben ik het niet echt eens, ik heb 3x een bloeding gehad waardoor ik een extra echo kreeg, maar dat was zeker niet voor de lol.
Buiten dat, alle niet medische keren extra kijken zijn idd een soort pret echo ja.
5 jaar geleden
Reactie op HollyJolly
In België hebben de meeste vroedvrouwen enkel een doppler en gebeuren de ec ...
Drie standaard echo's? Er zijn maar twee medische standaard echo's: de termijnecho rond de 11-13 weken en de groeiecho rond de 20 weken. Ik zou niet weten wat jij als derde standaard wil noemen?
Ik krijg hier in Denemarken ook niet meer dan die standaard echo's. Een pretecho kost minimaal 130 euro hier en dan mag een partner momenteel niet eens mee naar pretecho's, dus dat doen wij niet.
Ik heb toevallig een vroege echo als bonus gehad, op 6+5 weken, om te zien hoe ver ik was. Aangezien ik direct zwanger geraakt was na een miskraam, kon er zo een week of drie verschil in zitten en dat was niet zo praktisch voor het plannen van de andere afspraken.
5 jaar geleden
Reactie op Preitaart
Drie standaard echo's? Er zijn maar twee medische standaard echo's: de term ...
Ik dacht dat er drie waren. 12w, 20w en dan nog een groeiecho ergens in de 30w, maar ik ben geen expert. Dus ik kan ook mis zijn. 😅
5 jaar geleden
Reactie op HollyJolly
Ik dacht dat er drie waren. 12w, 20w en dan nog een groeiecho ergens in de ...
Ja, dat klopt (hier in België) inderdaad. De echo's op 12, 20 en 30w zijn standaard en terugbetaald. Bijkomend vaak ook nog een heel korte echo bij de 1e afspraak om te kijken of het op de juiste plek zit. Extra echo's enkel op medische indicatie.
5 jaar geleden
In de praktijk waar ik wordt opgevolgd (enkel gynaecologen), is het standaard om de 4 weken en laatste trimester om de 3 en zelfs 2 weken. Ze hebben daar de afspraken zo vastgelegd, niet iets wat wij gevraagd hebben. Inderdaad wel minder van terugbetaald, maar kan me eigenlijk niets schelen 😅 blij dat we hem zo vaak kunnen zien, mocht zelfs nog meer zijn.