6 Reacties

4 jaar geleden

Zelf ook gehad rond 20 weken zwangerschap nu 38+3 toen ook verhoogd d-dimeer en kortademig. Uiteindelijk bleek mijn d-dimeer gewoon verhoogd bij de zwangerschap (vaak gebruikelijk) echter weet ik natuurlijk niet hoe hoog het bij jou nu is. Bij mij zakte de klachten af na een aantal dagen. Ik zou goed naar je lichaam luisteren en als je het niet vertrouwd toch maar weer langs de huisarts of HAP. Veel sterkte!

4 jaar geleden

Reactie op Merelln

Zelf ook gehad rond 20 weken zwangerschap nu 38+3 toen ook verhoogd d-dimee ...
Er is toch ook een ct-scan gemaakt bleek geen longembolie te hebben. Mijn hartfilmpje was niet afwijkend wel een hoge hartslag dat verklaarde ook wel mijn kortademigheid

4 jaar geleden

Reactie op Merelln

Zelf ook gehad rond 20 weken zwangerschap nu 38+3 toen ook verhoogd d-dimee ...
Zo lastig. Ze weten dat ik hoog zwanger ben. Als die gemiddeld voor een zwangeren verhoogd is zullen ze toch al die testen niet doen hoop ik? Gelukkig is bij jou alles goed gekomen. Ik ben zelf angstig voor beginnende vergiftiging, maar zij geven echt aan dat het dat niet is.

4 jaar geleden

Zo lastig. Ze weten dat ik hoog zwanger ben. Als die gemiddeld voor een zwa ...
Begrijpelijk maar bij zwangerschaps vergiftiging is je d-dimeer niet afwijkend. Helaas kunnen ze alleen met zulke test uitsluiten of je ergens een bloedpropje hebt vandaar dat ze het toch prikken.

4 jaar geleden

Ik heb dit gehad aan het begin van mijn zwangerschap. Mijn D-dimeer was ook verhoogd. Heb toen onderzoeken gehad vanwege verdenking van een longembolie. Bij mij dachten ze ook nog even aan een stollingsprobleem na een doorgemaakte corona besmetting. Uiteindelijk ook niks kunnen vinden. In de loop van de zwangerschap zijn mijn klachten wel verdwenen. D-dimeer is volgens mijn verloskundige tijdens een zwangerschap altijd verhoogd.

4 jaar geleden

Bedoel je met ‘mijn waardes zijn te hoog’ de D-dimeer of de bloeddruk? Zoals al gezegd kan D-dimeer om verschillende redenen verhoogd zijn. Het wordt vooral gebruikt om - indien negatief - een trombose (diep veneuze trombose in het been of longembolie etc) uit te sluiten. Indien verhoogd en klinische verdeling volgt verder onderzoek (zoals die echo en CT scan die je hebt gehad maar ook het bloedonderzoek), omdat er dus meerdere redenen kunnen zijn (denk aan infectie, operatie, verwonding, zwangerschap en meer). Grens voor de bloeddruk is 140/90 óf een stijging van 20-25mmHg tov eerder, de gemeten bloeddruk bij jou valt ook nog binnen de range. Ik snap dat je je zorgen maakt over de pijn en kortademigheid die je voelt/voelde, ook als je eigen huisarts nog weer verontrust over de hoge waardes belt. Helaas kunnen we in de geneeskunst de precieze oorzaak van klachten niet altijd vinden en moet je het soms doen met ‘de ernstige zaken zijn uitgesloten’. Beterschap!