7 Reacties
3 maanden geleden
Ik denk dat op zich je aanpak wel goed is (dit is het eten, wil je het niet dan morgenvroeg weer een boterham). Ik denk alleen dat het wel belangrijk is dat je partner en jij op één lijn zitten en dat het plan van tevoren duidelijk is voor je kindje, zodat het niet onverwachts binnenkomt. Ik zou ook benoemen dat als je 4 bent, je een grote jongen bent en naar school gaat. Dan ben je al groot en daar hoort ook grotemenseneten bij. En de standaardtrucjes zoals samen koken en zo :)
3 maanden geleden
Hier ook zo'n fase. Begint nu weer een beetje beter te worden.. maar hij heeft er zo z'n dagen tussen zitten zeg maar.. ;)
Ik geef hem dus wel bewust om 16 uur nog snacks zodat er in ieder geval iets inzit. Of een beker soep alvast om op de bank te drinken. Half 6 eten we meestal.
Als ik weet dat hij 2 van de 3 dingen op z'n bord in ieder geval lekker vindt, dan is dit gewoon wat het is. 2 hapjes proeven van hetgeen hij niet wil eten en de rest is gewoon wat het is. Er zijn dingen die hij echt niet lekker vindt. Als we dat eten krijgt hij een tosti met soep of rauwkost bijvoorbeeld, pasta met verse saus (altijd porties voor zoon in de vriezer) of iets anders.. Ik heb van mezelf geleerd dat strijd tijdens het eten echt niet fijn is. Ik zeg er wel altijd bij dat er hierna niets anders meer komt, dus als hij niet eet heeft hij straks honger in bed.. Dat snapt hij dan wel.
Na het eten hebben we meestal nog wel iets van vla of kwark. Als hij meer dan 3 happen op heeft, krijgt hij dat ook gewoon.
Probeer het niet de avond te laten beheersen, het is een fase waarmee ze je heel makkelijk op de kast kunnen jagen. Maar het wordt dan zo'n standaard ding op een gegeven moment he. Hier ging hij zelfs klagen als er avg met appelmoes voor z'n neus stond, terwijl hij dat gewoon lust. Dat is gewoon zaniken omdat er iets anders dwarszit, dat gaat niet specifiek om het eten - naar om de reactie. Daar ga ik zo min mogelijk in mee. Prima als je niet wilt eten, maar dit is het. Dus als je niet eet heb je straks honger. Als je niet aan tafel wilt blijven zitten, ga je op de trap zitten want wij willen wel eten. Als je terug wilt komen om te eten, heel graag.
Echt... kleuters... hahaha
3 maanden geleden
Reactie op Sula90
Hier ook zo'n fase. Begint nu weer een beetje beter te worden.. maar hij he ...
Ik snap je punt. Daar wil ik ook echt uit blijven uit die strijd. Wil ook niet dat ie met eten een negatieve associatie krijgt maar ik wil het ook niet normaliseren dat niet met ons aan tafel zit met etenstijd of dat ie gevoerd wordt of iets anders krijgt. Die tussendoortjes ben ik mee gestopt omdat ik merkte dat dat echt zn eetlust bedierf. Dan had ik iets klein gehad zoals een appel of een paar druiven en dan had ie geen honger meer.
Wat je zegt over dat zaniken over het eten herken ik wel. Dat het niet altijd over het eten gaat maar dat het wel een middel lijkt te zijn soms om zn hakken in het zand mee te zetten.
Fijn die herkenning en ook fijn om te lezen hoe jullie er mee omgaan.
Even off-topic: drinkt jouw kleuter soep op de bank? Lukt dat zonder morsen?? 🤣
3 maanden geleden
Hier (als ze heel moe is) lukt het eten gewoon niet zo goed, daarom eerste 3 hapjes op schoot en daarna zelf verder eten.
Was ook klaar met die strijd dus nu zeggen we als papa en mama klaar zijn met eten en je bent niet aan het eten dan haal ik je bord weg en je krijgt niks anders
Vaak geven we haar 5 minuten voordat we klaar zijn nog waarschuwing, dan begint ze meestal wel te eten.
Van eten waarvan ik weet dat ze het lust moet ze minstens 4 hapjes van elk eten.
3 maanden geleden
Hier hoor ik de hele tijd: ik heb honger!
Zitten we aan tafel: buik vol.
Eigenlijk hebben wij altijd gezegd als je niet eet prima, maar je krijgt niks meer.
Dus ook een paar keer gehad dat ze 30 min na het eten zei: ik heb honger... Dat zette ik haar bord eten weer op tafel of vaak was het jammer maar helaas.
Vandaag ging het weer anders. Ze wilde graag een rondje lopen. Waarop ik zei: dat is goed, we gaan als jij je bordje leeg hebt. En hup haar bord was leeg.
Waar wij mega steng in zijn is dat ze altijd aan tafel moet zitten tot dat iedereen klaar is met eten.. ookal is zij klaar (het heeft dus geen zin om te zeggen dat ze niet meer wil eten zodat ze kan spelen).
Je zou solids starts even kunnen bekijken via instagram. Heb ik altijd veel aan gehad. Van baby maar zeker ook vanaf de peutertijd. Zij zeggen eigenljjk: eten is een keuze en kies wat je wil eten. Laat je kind regisseur zijn in het eten wat op tafel staat, maar ga nooit voor ander eten van tafel. Ik volg het niet precies zoals zij het doen, want heb ik ook echt niet het geduld voor, maar heeft mij wel handvatten gegeven.
Wat jouw laatste vraag betreft: Zijn reactie is denk ik ook omdat hij altijd anders heeft gekregen. Hoe ik het zie is dat je het patroon moet doorbreken en hij weet... ik kan vanalles doen, maar het lukt mij toch niet.
Heel veel succes! Ik hoop dat jullie snel iets vinden waardoor het aan tafel gezelliger wordt.
3 maanden geleden
Reactie op Sallyyy
Ik snap je punt. Daar wil ik ook echt uit blijven uit die strijd. Wil ook n ...
Late reactie, sorry! Soep.. jaa zeker, uit een beker! Gepureerde soep dan wel - want 'ik lust geen stukjes' ;) - maar uit een beker gaat dat hier best goed.
Met het eten, ik probeer me er gewoon aan vast te houden dat het uiteindelijk vast best wel goed komt. Mantra blijft voorlopig nog 'het is een fase.. het is een fase..' ;)