19 Reacties

4 jaar geleden
Reactie op JustMe98
Ik heb het zelf niet. Wel heel lastig lijkt mij. Misschien een idee om bij ...
Jaa dat zou indd een idee zijn.
Ik vind het zelf ook echt niet leuk. Dat ik het niet durf

4 jaar geleden
Ik heb zelf ook lang met dz brommer gereden en vind dit eigelijk gevaarlijker dan de auto. En zoals hierboven vermeld wordt. Misschien extra lessen nemen. Of met iemand waar je op je gemak mee bent de baan op gaan. Ikzelf was bang voor de snelweg. Ben met een vriendin er toch op gereden , die veel kalmer is dan men vriend en heb zo men angst overwonnen. Rij nu sinds kort lange afstanden over de snelweg 😊 you van do it!

4 jaar geleden
Ik ben ook lang bang geweest achter het stuur (ik reed wel bijna dagelijks voor mijn job, maar altijd tegen mijn zin en met veel onzekerheid. Op voorhand zocht ik mijn volledige route op (werk voor verschillende klanten) om zeker niet voor verrassingen te komen staan onderweg). Sinds de start van mijn zwangerschap is dit eigenlijk volledig gekeerd, ik begrijp niet waarom, maar ben veel zelfzekerder in de auto. Helemaal niet meer bang geweest en rijd nu naar plekken die ik vroeger nooit zou durven (stadscentrum, ondergrondse parkings, ...). Hopelijk heeft het kindje voor jou een gelijkaardig effect, dat je wel moet rijden en niet die angst wil doorgeven. Probeer het nog eens? 😀

4 jaar geleden
Ik was bezig met mijn rijbewijs voor de lockdown, helaas ga ik nu pas weer verder na de bevalling want afrijden kan niet meer voor de bevalling.
Maar heb al een zoon van 9 en nu dus de 2de op komst. Ik heb me altijd goed gered zonder auto, dus misschien kan je investeren in een goede electrische fiets, dan kom je een heel end.

4 jaar geleden
Zoek een rustige instructeur. Een die bijv ook ervaring heeft met faalangst examens. Die weten dan goed hoe ze met jouw angst om moeten gaan en met welke tips je meer zelfvertrouwen gaat krijgen.
En probeer ondanks dat je het eng vind, toch vaker zelf achter het stuur te gaan zitten. Met iemand naast je eventueel. Hoe vaker je het doet en het goed gaat, hoe minder eng je het gaat vinden.
Kijk goed vooruit, anticipeer op het andere verkeer. En neem genoeg ruimte; zit er bijv iemand dicht achter jou, neem dan zelf extra afstand van degene voor je.

4 jaar geleden
Herkenbaar hoor! Durf wel alleen te rijden, maar wel echt met zenuwen vooraf en route uitzoeken en snelwegen vermijdend. Ik heb hetzelfde, wil ook gewoon kunnen rijden als de baby er straks is. Zat ook al te kijken naar rij-instructeurs die mensen helpen met rijangst. Of met mijn vriend samen het rijden oppakken.. maar blijft lastig!

4 jaar geleden
Ik heb nog niet zolang mijn rijbewijs en nog korter een auto. Ik durfde eerst neit echt alleen langere stukken te rijden. Wat mij heel erg hielp, is gewoon elke dag ff klein stukje rijden en dan 1x per week een stukje verder, eerst bijv samen dan alleen. Je hebt nu nog de tijd om dat te doen!
Ik heb inmiddels ook alleen 80 km gereden en dat was een drempel, maar is stiekem niet anders dan een klein stuk, nu ik het heb gedaan is die onzekerheid ook weg.
Vraag niet van jezelf dat je perfect rijdt. Boeiend als je afslaat of whatever, nu oefenen! Dan ben je op tijd ready ☺️😉

4 jaar geleden
Reactie op Broedkip
Ik heb nog niet zolang mijn rijbewijs en nog korter een auto. Ik durfde eer ...
Als ik eenmaal rijd gaat het wel. Maar voordat ik in de auto stapt ben ik bang.
Ik vind parkeren ook eng. Ik ga van te voren al denken of er wel plek is. En hoe ik moet gaan parkeren

4 jaar geleden
Klinkt alsof het vooral komt omdat je het gewoon niet zo vaak doet. Ik herken het wel van toen ik zelf nog niet zo'n ervaren chauffeur was, naarmate ik vaker ging rijden werd ik er vanzelf minder angstig onder. Dus misschien toch gewoon wat vaker achter het stuur stappen? Zelfde geldt voor alleen op pad gaan met de auto, begin met een simpel ritje en doe het gewoon een keer! Succes!

4 jaar geleden
Reactie op Anoniem!?!?
Als ik eenmaal rijd gaat het wel. Maar voordat ik in de auto stapt ben ik b ...
Herkenbaar! de drempel was meer het in de auto stappen dan eenmaal gaan. Wat mij dus heel erg heeft geholpen is dus veel in bekende plekken rijden. En als parkeren eng vind, ga waar je woont ff een uurtje alleen maar parkeren. Dat heb ik toen we de auto net hadden samen met m’n man gedaan. En dat heeft heel erg geholpen, en dan ook echt afwisselen met achteruit en file parkeren.
Je kan het echt!💜💜 ik weet niet hoeveel weken je bent, maar die drempel omdat ik over analyseerde en me dus soort van angstig maakte was ineens sinds 2 weken weg (ben nu 25 weken). Nu stap ik dus zonder problemen in de auto, en soms is het nog ff onwennig of sla ik af😂 ja nou jammer hoor, kan gebeuren!

4 jaar geleden
Hoe meer km je maakt hoe meer rijervaring. Hoe eng ook, je moet juist situaties blijven opzoeken. Ga eens een uurtje door nl rijden, dan merk je eindstand dat het wel mee valt. Je moet een vertrouwd gevoel opbouwen en dat lukt niet met zomaar even van a naar b gaan, want dan zie jij je hele weg en obstakels al in je hoofd en dat is niet realistisch alsje straks echt ergens naar toe moet. Ga gewoon samen met je vriend de weg op en kijk waar je uit komt. Zelf rij ik motor en toeren we ook op deze manier, ga desnoods lekker een dagje een ander provincie verkennen. Voor dat je de auto in stapt voel je waarschijnlijk veel spanning en maak je een route in je hoofd, vaak denk je tijdens rijden ook nog te veel na waardoor je je aandacht niet volledig in het verkeer heb. Let it go, geloof in jezelf. Je hebt niet voor niets je rijbewijs en behoud je doel voor ogen. Je bent het voorbeeld voor je kleintje en laat zien dat mama niet mee te kisten valt. 💪🏿

4 jaar geleden
Ik durfde eerst ook niet te rijden maar toen kreeg ik een auto van mijn werk en heb ik maar van tevoren een anti slip cursus gedaan om wat meer vertrouwen te krijgen en dat heeft geholpen! En idd kilometers maken. Zo’n cursus lijkt me niet zo handig zolang je zwanger bent maar misschien een idee voor later?