2 Reacties
één jaar geleden
Hi,
Ik snap dat je als ouders zijnde hier onzeker over wordt. Ik herken het wel een beetje. Ons zoontje is sinds vorige maand pas gaan stappen, maar ook nog erg onzeker en voelt zich in bepaalde situaties totaal niet op zijn gemak. Lijkt erg bang voor veel dingen/het onbekende. Als ik dat dan vergelijk met andere kindjes, dan denk ik echt; wat is er nou toch? En wat kunnen we doen om hem te helpen? Je voelt je zo machteloos af en toe.
Zijn jullie al bij de chiropractor geweest?
Wij zijn daar in december mee gestart en wij zagen gelijk verbetering in zijn grove motoriek. Na 1 week daar te zijn geweest is hij begonnen met kruipbewegingen en is toen vrij snel daarna als een malle gaan kruipen en nu dus los (met veel vallen en onzekerheid) stappen.
Wij waren sinds dat hij 7 maanden was bij de fysio, maar dit haalde vrijwel niets uit. De fysio raakte hem ook niet aan om aan zijn spieren te voelen of iets , keek alleen wat hij deed. Dat voelde op een gegeven moment niet goed meer omdat we geen vooruitgang zagen en zijn dus naar de chiropractor geweest. Hij bleek een 5 tal blokkades te hebben.
één jaar geleden
Lastig zeg! Snap je zorgen! Maar het klinkt alsof jullie al goed bezig zijn met de fysio. Misschien dat je haar spelenderwijs motorisch kunt uitdagen door af en toe naar een binnenspeeltuin te gaan? Misschien dat al die speeltoestellen haar prikkelen om haar grenzen op te zoeken.
Weet niet of het helpt, maar baat het niet dan schaadt het niet: probeer eens gebarentaal met je kindje. Op YouTube kun je heel veel gebaren vinden. Motorisch zijn kindjes was sneller dan verbaal en op deze manier kan misschien toch al communiceren met jullie (dus minder frustratie). Daarbij stimuleert gebarentaal sowieso de taalontwikkeling.
Gewoon simpel beginnen met gebaar voor eten, drinken, slapen, spelen, boekje lezen, etc. Terwijl je de woorden uitspreekt ondersteun je het door het gebaar te maken. Werkt bij onze dochter erg goed! Misschien pakt die van jullie het ook goed op?